Tilbage
Frank går efter magten (3)
Hvorfor har vi stadig en brug-og-smid-væk-kultur?
DR2
Serie i 5 afsnit, hvor venstreorienterede Frank Piasecki Poulsen prøver at påvirke holdningerne hos dem, der virkelig har magt til at forandre noget i Danmark, nemlig erhvervslivets giganter. IKEA laver billige møbler, der relativt hurtigt går i stykker. De er svære at reparere, og så smider man dem væk og køber nye, billige IKEA-møbler. Da IKEA omsætter for over 200 milliarder kroner om året og er verdens største møbelkæde, har IKEA vel også et stort medansvar for den brug-og-smid-væk-kultur, som truer det globale miljø og klima gennem fx stigende skovning, højere CO2-udledning osv.? Samtidig fortæller IKEA deres kunder om bæredygtige, grønne initiativer og visioner for fremtiden, men er det bare smart "greenwashing" af deres image? Poulsen tager til landsbyen Älmhult i Sverige for uanmeldt at tale med IKEA's grundlægger, Ingvard Kamrad, men døren er lukket. I stedet forklarer IKEA's danske sustainability manager, Jonas Engberg, at IKEA arbejder hårdt på fx at bruge mere genbrugstræ og at blive et forbillede på miljøområdet. Klimadebattør Bjørn Lomborg ser også teknologiske fremskridt som vejen frem mod et bedre miljø og en sundere vækst, og han tror ikke på, at vi kan nedsætte forbruget, så længe vi har penge nok. Laver man fx mere holdbare møbler, som kan repareres og har en længere garanti, vil forbrugernes penge bare blive brugt på andre materielle goder. Spørgsmålet er, om miljøutopien om et mindre forbrug på alle områder ikke kræver politiske indgreb, som minder om en revolution og gør op med hele den kapitalistiske vækstideologi?
Hvorfor har vi stadig en brug-og-smid-væk-kultur?
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Serie i 5 afsnit, hvor venstreorienterede Frank Piasecki Poulsen prøver at påvirke holdningerne hos dem, der virkelig har magt til at forandre noget i Danmark, nemlig erhvervslivets giganter. IKEA laver billige møbler, der relativt hurtigt går i stykker. De er svære at reparere, og så smider man dem væk og køber nye, billige IKEA-møbler. Da IKEA omsætter for over 200 milliarder kroner om året og er verdens største møbelkæde, har IKEA vel også et stort medansvar for den brug-og-smid-væk-kultur, som truer det globale miljø og klima gennem fx stigende skovning, højere CO2-udledning osv.? Samtidig fortæller IKEA deres kunder om bæredygtige, grønne initiativer og visioner for fremtiden, men er det bare smart "greenwashing" af deres image? Poulsen tager til landsbyen Älmhult i Sverige for uanmeldt at tale med IKEA's grundlægger, Ingvard Kamrad, men døren er lukket. I stedet forklarer IKEA's danske sustainability manager, Jonas Engberg, at IKEA arbejder hårdt på fx at bruge mere genbrugstræ og at blive et forbillede på miljøområdet. Klimadebattør Bjørn Lomborg ser også teknologiske fremskridt som vejen frem mod et bedre miljø og en sundere vækst, og han tror ikke på, at vi kan nedsætte forbruget, så længe vi har penge nok. Laver man fx mere holdbare møbler, som kan repareres og har en længere garanti, vil forbrugernes penge bare blive brugt på andre materielle goder. Spørgsmålet er, om miljøutopien om et mindre forbrug på alle områder ikke kræver politiske indgreb, som minder om en revolution og gør op med hele den kapitalistiske vækstideologi?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet-
Geografi
-
Fællesfaglige fokusområder
-
Globalisering
-
Tilrettelægger
Charlotte Mortensen
Hani Abildskov Abu-Khalil
Hani Abildskov Abu-Khalil
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000029459
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
12. maj 2014 kl. 21.00