Tilbage
Dags Dato
Kampen mod storbytrafikken
TV2
Bilen er måske menneskets bedste ven, men hvad gør man med for mange biler og for få veje? England har verdens højeste parkeringsafgifter, og der udskrives årligt parkeringsbøder for ca. 2,5 milliarder kroner. En engelsk gennemsnitsbilist holder hvert år i kø i 32 timer, og det skyldes bl.a., at andre medbilister sætter deres eget behov for fx at korttidsparkere ulovligt i snæver gade over det fælles vel. Er det udtryk for egoisme? Eller forståelig frustration fx over for få parkeringspladser i bycentrene? Værst er byen Bristol, hvis infrastruktur er gammel og slet ikke tilpasset den enorme forøgelse af antallet af privatbilister, der dagligt pendler ind til centrum. Det er så slemt, at byrådet har besluttet sig for at der må gøres noget i form af en topmoderne overvågningscentral. Den er bemandet med "trafikingeniører", der ved hjælp af kameraovervågning kan få øje på alle færdelssyndere og sende parkeringsvagter af sted til åstedet, og måske endda et "fejeblad" til at fjerne en ulovligt parkeret bil. Bristols borgmester i 2012 er George Ferguson, der er en forhærdet cyklist og tilhænger af kollektiv trafik, og selv om han lytter til fornuftige argumenter, har han også vilje til at bruge sin store politiske magt. Hans kontroversielle trafikreformer bringer ham hurtigt på kollisionskurs med byens bilister, men også med byens handlende, der ikke vil acceptere, at deres kunder ikke kan køre lige til butiksdøren og parkere der. Måske enorme parkeringshuse midt i centrum er løsningen? Og en ti-sporet motorvej lige ind til byens hjerte, som en trafikingeniør sarkastisk bemærker.
Kampen mod storbytrafikken
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
TV2
Bilen er måske menneskets bedste ven, men hvad gør man med for mange biler og for få veje? England har verdens højeste parkeringsafgifter, og der udskrives årligt parkeringsbøder for ca. 2,5 milliarder kroner. En engelsk gennemsnitsbilist holder hvert år i kø i 32 timer, og det skyldes bl.a., at andre medbilister sætter deres eget behov for fx at korttidsparkere ulovligt i snæver gade over det fælles vel. Er det udtryk for egoisme? Eller forståelig frustration fx over for få parkeringspladser i bycentrene? Værst er byen Bristol, hvis infrastruktur er gammel og slet ikke tilpasset den enorme forøgelse af antallet af privatbilister, der dagligt pendler ind til centrum. Det er så slemt, at byrådet har besluttet sig for at der må gøres noget i form af en topmoderne overvågningscentral. Den er bemandet med "trafikingeniører", der ved hjælp af kameraovervågning kan få øje på alle færdelssyndere og sende parkeringsvagter af sted til åstedet, og måske endda et "fejeblad" til at fjerne en ulovligt parkeret bil. Bristols borgmester i 2012 er George Ferguson, der er en forhærdet cyklist og tilhænger af kollektiv trafik, og selv om han lytter til fornuftige argumenter, har han også vilje til at bruge sin store politiske magt. Hans kontroversielle trafikreformer bringer ham hurtigt på kollisionskurs med byens bilister, men også med byens handlende, der ikke vil acceptere, at deres kunder ikke kan køre lige til butiksdøren og parkere der. Måske enorme parkeringshuse midt i centrum er løsningen? Og en ti-sporet motorvej lige ind til byens hjerte, som en trafikingeniør sarkastisk bemærker.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetRedaktør
Jesper Nilausen
Udgiver
TV2
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000029660
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 41 min
Sprog
Dansk (sporadisk), Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
41 min..
TV-dato
27. maj 2014 kl. 23.15