Tilbage
Frank går efter magten (5)
Hvorfor er vores fødevarer ikke bæredygtige?
DR2
Serie i 5 afsnit, hvor venstreorienterede Frank Piasecki Poulsen prøver at påvirke holdningerne hos dem, der virkelig har magt til at forandre noget i Danmark, nemlig erhvervslivets giganter. Supermarkedskæden Coop sidder på 40% af det danske detailvaremarked og omsætter for 40 milliarder kroner om året. De vil gerne være Danmarks mest ansvarlige supermarkedskæde, men kan de leve op til det? Coop bruger varedeklarationer, som er umulige at gennemskue for forbrugeren, for fx tillader EU, at "fremstillet i Danmark" kan dække over, at fødevareproduktet fx bare er blevet emballeret i Danmark, selv om det er fremstillet under horrible arbejdvilkår i fx Thailand, ikke tager hensyn til dyrevelfærd, er fuld af pesticider osv. Vil forbrugeren købe bæredygtigt, er hun nødt til at købe økologisk certificerede produkter, men kun 6% af Coop's fødevaresalg er økologisk, selv om Coop faktisk har presset prisen på økologiske varer langt ned ved at købe de billigst mulige økologiske varer i udlandet frem for i Danmark. Et kæmpe skridt i bæredygtig retning kunne gøres ved at ændre supermarkedernes salgsstrategi: Hele 70% af vore dagligvarekøb er nemlig rene vaneindkøb, så detailhandlen kan nemt skubbe os i den bæredygtige retning ved hjælp af "choice editing", hvor fx økologiske varer strategisk placeres på den mest synlige og lettilgængelige hylde, men hvor ikke-økologiske varer gemmes ad vejen i kedelig indpakning osv. Direktør i Coop, Peter Høgsted, fortæller, at man vil arbejde for større bæredygtighed, men at det realistisk set må ske med små skridt ad gangen.
Hvorfor er vores fødevarer ikke bæredygtige?
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Serie i 5 afsnit, hvor venstreorienterede Frank Piasecki Poulsen prøver at påvirke holdningerne hos dem, der virkelig har magt til at forandre noget i Danmark, nemlig erhvervslivets giganter. Supermarkedskæden Coop sidder på 40% af det danske detailvaremarked og omsætter for 40 milliarder kroner om året. De vil gerne være Danmarks mest ansvarlige supermarkedskæde, men kan de leve op til det? Coop bruger varedeklarationer, som er umulige at gennemskue for forbrugeren, for fx tillader EU, at "fremstillet i Danmark" kan dække over, at fødevareproduktet fx bare er blevet emballeret i Danmark, selv om det er fremstillet under horrible arbejdvilkår i fx Thailand, ikke tager hensyn til dyrevelfærd, er fuld af pesticider osv. Vil forbrugeren købe bæredygtigt, er hun nødt til at købe økologisk certificerede produkter, men kun 6% af Coop's fødevaresalg er økologisk, selv om Coop faktisk har presset prisen på økologiske varer langt ned ved at købe de billigst mulige økologiske varer i udlandet frem for i Danmark. Et kæmpe skridt i bæredygtig retning kunne gøres ved at ændre supermarkedernes salgsstrategi: Hele 70% af vore dagligvarekøb er nemlig rene vaneindkøb, så detailhandlen kan nemt skubbe os i den bæredygtige retning ved hjælp af "choice editing", hvor fx økologiske varer strategisk placeres på den mest synlige og lettilgængelige hylde, men hvor ikke-økologiske varer gemmes ad vejen i kedelig indpakning osv. Direktør i Coop, Peter Høgsted, fortæller, at man vil arbejde for større bæredygtighed, men at det realistisk set må ske med små skridt ad gangen.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetTilrettelægger
Charlotte Mortensen
Hani Abildskov Abu-Khalil
Hani Abildskov Abu-Khalil
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000029667
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
26. maj 2014 kl. 21.00