Afgrunden
DRKultur
14 børn og voksne, kvinder og mænd fra Frankrig, Australien, Italien, Tyskland, Østrig-Ungarn, Rusland og Storbritannien fortæller om Den Store Krig gennem deres dagbøger. I 1914 er der først almindelig forundring over, at mordet på den østrig-ungarske ærkehertug Frans Ferdinand og hans hustru i Sarajevo kunne udløse en krig, men da først krigen den 1. august var en realitet, drog soldater fra alle lande af sted med stor iver og patriotisme. De fleste troede, at krigen ville være vundet inden jul. Men i slutningen af 1914 havde krigen kostet en million døde og endnu flere sårede og tilfangetagne. Ingen havde forestillet sig et sådant blodbad.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetProgrammet kan bruges til at arbejde med 1. Verdenskrigs udbrud. Programmet præsenterer kortfattet forskellige aspekter af krigsudbruddet:
- Samfundsformerne i Tyskland, Rusland og Østrig
- Krigsforventningerne og nationalisme
- Den industrialiserede krig
- Den lille og den store historie
Det særlige ved programmet og serien er, at den systematisk indarbejder personlige beretninger (den lille historie) i den tidsmæssige og tematiske kontekst.
Eleverne vil i forbindelse med programmet kunne arbejde videre med:
Programmets brug af personlige beretninger:
- Hvilket formål er der med beretningerne?
- Hvordan har man udvalgt dem?
I forlængelse af programmet kan man både arbejde med krigspropaganda og/eller andre personlige beretninger fra krigsudbruddet
Der er kapitelsæt til programmet.
CFU
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:06
00:03:09
00:04:21
A) Et konservativt og industrialiseret samfund B) Socialdemokraten Käthe Kollwitz ønsker ikke, at hendes søn melder sig til krigstjeneste C) Tyskland erklærer Frankrig og Rusland krig
00:08:25
A) Marina Yurlovas far skal i krig B) Et tilbagestående og splittet samfund
00:10:55
Käthe Kollwitz ændrede syn på krigen. ”August-oplevelsen”
00:14:54
A) Nationalisme truer dobbeltmonarkiet B) Østrigeren Karl Kasser drager i krigen C) Den multietniske hær giver sprog- og loyalitetsproblemer
00:22:06
A) Afsked: frygt og bekymring B) Jernbanen muliggør massemobilisering C) Forventninger om en hurtig krig
00:27:09
A) 10-årige Yves Congars forestillinger om krigen B) Den Industrialiserede krig
00:31:33
A) 12-årige Elfriede Kuhrs krigsdagbog: frygten for russerne B) 10-årige Yves Congars oplevelse af tyskernes angreb C) Flugt fra krigens rædsler
00:42:40
A) Propaganda B) Elfriede Kuhr beretter om tyske sejre C) Yves Congars oplevelse af tyskernes besættelse D) Käthe Kollwitz om erobringen af Antwerpen
00:47:57
A) De mange faldende B) Käthe Kollwitz får nyt om hendes søns død
-
Historie
-
Historiebrug
-
Kronologi og sammenhæng
-