Tilbage
DR Dokumentar
Folkeskolen - forfra
DR1
8.K på Sofiendalskolen i Aalborg følges i en række programmer fra efteråret 2014 frem til sommeren 2015 for at se, hvad den nye skolereform betyder i praksis. Intentionen med reformen er at sætte fokus på elevernes individuelle "læring" og "progression". Undervisningen skal nu være klart målstyret efter nogle fælles delmål og mere overordnede slutmål, og ideelt set skal hver elev efter en lektion kort kunne sige, hvad vedkommende har lært i netop denne lektion. Hver elev skal have en individuel elevplan, og efter fx et år måler man så den enkelte elevs samlede progression i forhold til de overordnede fagmål. De indsamlede data bør løbende analyseres og fortolkes, så svage elevers læring og progression kan optimeres. Og så skal lærerne presse eleverne til at arbejde med deres svage sider. Eleverne skal være meget længere på skolen: De har fx flere dansk- og matematiktimer, og de skal kunne få lektiehjælp efter timerne, lige som læreren målrettet skal hjælpe den enkelte elev i de 2 timers ugentlige "faglig fordybelse". Til gengæld er det intentionen at skære ned på mængden af lektier, så mindre stof til gengæld virkelig læres. Det sker ud fra den vurdering, at lektielæsningens effekt afhænger af dens kvalitet og ikke dens kvantitet. For lærerne gælder det, at de skal undervise flere timer og forberede sig på skolen, men de har i realiteten for lidt tid til de mange nye gøremål, rettearbejdet skal gå hurtigere, og mange lærerteams føler, at der hver dag er tale om brandslukning. Mød reformpionerer som Jakob Wandall og den australske lærings-guru John Hattie.
Folkeskolen - forfra
optaktsudsendelse
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR1
8.K på Sofiendalskolen i Aalborg følges i en række programmer fra efteråret 2014 frem til sommeren 2015 for at se, hvad den nye skolereform betyder i praksis. Intentionen med reformen er at sætte fokus på elevernes individuelle "læring" og "progression". Undervisningen skal nu være klart målstyret efter nogle fælles delmål og mere overordnede slutmål, og ideelt set skal hver elev efter en lektion kort kunne sige, hvad vedkommende har lært i netop denne lektion. Hver elev skal have en individuel elevplan, og efter fx et år måler man så den enkelte elevs samlede progression i forhold til de overordnede fagmål. De indsamlede data bør løbende analyseres og fortolkes, så svage elevers læring og progression kan optimeres. Og så skal lærerne presse eleverne til at arbejde med deres svage sider. Eleverne skal være meget længere på skolen: De har fx flere dansk- og matematiktimer, og de skal kunne få lektiehjælp efter timerne, lige som læreren målrettet skal hjælpe den enkelte elev i de 2 timers ugentlige "faglig fordybelse". Til gengæld er det intentionen at skære ned på mængden af lektier, så mindre stof til gengæld virkelig læres. Det sker ud fra den vurdering, at lektielæsningens effekt afhænger af dens kvalitet og ikke dens kvantitet. For lærerne gælder det, at de skal undervise flere timer og forberede sig på skolen, men de har i realiteten for lidt tid til de mange nye gøremål, rettearbejdet skal gå hurtigere, og mange lærerteams føler, at der hver dag er tale om brandslukning. Mød reformpionerer som Jakob Wandall og den australske lærings-guru John Hattie.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetTilrettelægger
Anette Klokkerholm
Jacob Adrian Mikkelsen
Torsten Kierkegaard
Jacob Adrian Mikkelsen
Torsten Kierkegaard
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
TV0000031022
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 44 min
Sprog
Dansk, Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
44 min..
TV-dato
7. okt. 2014 kl. 20.45