Tilbage
Under fire øjne
Damien Hirst
DR2
BBC-radioværten Laurie Taylor interviewer den ekstremt indflydelsesrige engelske billedkunstner Damien Hirst (f. 1965). Han fortæller om sin opvækst i et arbejderkvarter i provinsbyen Leeds og en tidlig karriere som butikstyv, Beatles-fan og punker i 1970'erne. Allerede fra han er lille, tager hans mor ham med på museerne i Leeds, og han bliver dybt fascineret af at kunne tegne efter at have set udstoppede dyr og groteske malerier af Francis Bacon. Hirst kommer på en frisindet kunstskole, laver affaldskunst a la Kurt Schwitters og flytter til London, hvor han viser stort talent for at organisere events for gallerier. Han opgiver ideen om at kunne være en "original" kunstner og fatter i stedet interesse for at lave koncept-kunst. Han er del af en kreds af unge og ambitiøse kunstnere, der drømmer om at få deres ting købt af store samlere som fx familien Saatchi. Og det lykkes for Hirst, der vækker stor opmærksomhed med et kunstværk i 1991: En stor og grådig haj i en glastank fuld af formaldehyd og så en underlig titel (The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living). Hirst tror på, at man hele tiden skal udvikle sig kunstnerisk og følge samtidens trends uden at se tilbage på sine tidligere værker med bagklogskabens forlegenhed - ganske som store kunstnere som Rembrandt, Picasso osv. har gjort det, ifølge Hirst. Han afviser, at hans kunsts primære kvalitet er at chokere og provokere, sådan som en del kritikere hævder. Og selv om Hirst har været en formidabel spiller på kunstmarkedet, afviser han også, at hans kunsts værdi har noget med penge at gøre: Van Gogh blev aldrig rig, men er utvivlsomt en af de største malere nogensinde.
Damien Hirst
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
BBC-radioværten Laurie Taylor interviewer den ekstremt indflydelsesrige engelske billedkunstner Damien Hirst (f. 1965). Han fortæller om sin opvækst i et arbejderkvarter i provinsbyen Leeds og en tidlig karriere som butikstyv, Beatles-fan og punker i 1970'erne. Allerede fra han er lille, tager hans mor ham med på museerne i Leeds, og han bliver dybt fascineret af at kunne tegne efter at have set udstoppede dyr og groteske malerier af Francis Bacon. Hirst kommer på en frisindet kunstskole, laver affaldskunst a la Kurt Schwitters og flytter til London, hvor han viser stort talent for at organisere events for gallerier. Han opgiver ideen om at kunne være en "original" kunstner og fatter i stedet interesse for at lave koncept-kunst. Han er del af en kreds af unge og ambitiøse kunstnere, der drømmer om at få deres ting købt af store samlere som fx familien Saatchi. Og det lykkes for Hirst, der vækker stor opmærksomhed med et kunstværk i 1991: En stor og grådig haj i en glastank fuld af formaldehyd og så en underlig titel (The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living). Hirst tror på, at man hele tiden skal udvikle sig kunstnerisk og følge samtidens trends uden at se tilbage på sine tidligere værker med bagklogskabens forlegenhed - ganske som store kunstnere som Rembrandt, Picasso osv. har gjort det, ifølge Hirst. Han afviser, at hans kunsts primære kvalitet er at chokere og provokere, sådan som en del kritikere hævder. Og selv om Hirst har været en formidabel spiller på kunstmarkedet, afviser han også, at hans kunsts værdi har noget med penge at gøre: Van Gogh blev aldrig rig, men er utvivlsomt en af de største malere nogensinde.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetInstruktør
John Warburton
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2015
Faustnummer
TV0000033288
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 47 min
Sprog
Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
47 min..
TV-dato
19. mar. 2015 kl. 11.00