Wagner
SVT2
Svensk musikserie i seks afsnit. Camilla Lundberg møder levende og døde mestre. I dette afsnit handler det om Wagner. Hvad ville Wagner have været uden sin lange landsforvisning til Schweiz? Nina Stemme triumferer med Isolde, hvor hendes Tristan hører hjemme, i Zürich. Her fortæller Nina om, hvordan det var at begynde at synge Wagner, at gå over til et mere dramatisk repertoire og betydningen af bel canto.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetKompetenceområde: Musikforståelse
Dette er en opgave, hvor musikklassen beskæftiger sig med alle seks udsendelser om berømte komponister.
Lav grupper af 3 elever. Fordel udsendelser imellem grupper, så vil nogle af komponisterne få en ekstra præsentation
Målet er at Eleverne besvarer nogle spørgsmål på skrift og lave en planche der illustrerer komponisten som person. Denne planche kan så indgå til prøven, hvis det er et valghold man har
Spørgsmål:
1. Hvornår er komponisten født/død
2. hvor er han født og hvor har han boet igennem sit liv
3. Beskriv perioden han levede i. Særligt vigtigt for de historiske komponister, er det at vide, hvordan tjente han sine penge. Prøv at svare på hvorfor det er vigtigt.
4. Hvilken slags musik komponerer han? Hvordan vil du beskrive musikken med dine egne ord?
5. Hvilken komposition vil du mene er komponistens væsentligste.
6. Hvilken betydning har denne komponist for os i dag?
7. Hvad er det mest interessante du har fået at vide om denne komponist.
8. Hvorfor er der få kvindelige komponister i historien? Undersøg grunden til dette. Hvornår begynder der at komme nogen
Krav til planchen.
- Der skal være et billede af komponisten
- Der skal være fakta på
- I skal finde et værk. Find et uddrag på nettet eller biblioteket
- I skal dekorere planchen så planchen kan anvendes til at lave en lille præsentation af komponisten.
Eleverne fremlægger i grupper, hvad de er nået frem til om den enkelte komponist.