Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Min oldefars historier - Hulen
TVOptagelse
Min oldefars historier
Min oldefars historier - Hulen
0.-2. klasse

DR Ramasjang

Dansk børneserie. Theodor er 5 år. Han er på besøg hos sin eventyrlige og (u)hyggelige Oldefar, som bor på en bjergtop langt oppe i Norge sammen med den lille kat Bombi Bitt
Da Theodor spørger Oldefar, om han vil fortælle en ”Tykke-historie”, skal Oldefar lige gøre en masse voksenting først. Men da Oldefar har barberet sig og ordnet sig, fortæller han ”Tykke-historien” om dengang, da ham og Tykke flyttede hjemmefra og byggede en hule ude i skoven. Theodor bliver inspireret og pakker sin taske og begiver sig af sted mod skoven, mens han synger den spejdersang, som Oldefar har lært ham. Han bygger en flot hule; men da dagen er ved at være omme, bliver Oldefar pludselig urolig – for hvor er Theodor henne? Heldigvis ved Oldefars kat godt, hvor Theodor er, og Oldefar er meget imponeret over den flotte hule, som Theodor har bygget. Theodor og Oldefar slutter dagen med at grille pølser over bål, mens de synger spejdersange og hygger sig i flammernes skær.


"Min oldefars historier - Hulen" er en del af

Serie
Min oldefars historier

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Udsendelserne egner sig til at pirre elevernes fortællelyst, fantasi og leg. De giver nogle eksempler på, hvordan fortællinger kan bringes ind i legens univers. Der kan både arbejdes med udsendelsens brug af elementer (oldefars fortælling og Theodors leg) og hvordan de flettes ind i hinanden. Men der kan også arbejdes med, at eleverne genfortæller Oldefars fortælling om dengang, han byggede en hule, eller de kan bygge en hule ligesom Theodors.
Når klassen har arbejdet med en af udsendelserne i fællesskab, kan de efterfølgende arbejde gruppevis med de andre udsendelser og øve sig i at at fortælle og lege, inden de fremfører det for de andre elever i klassen.
En del elever vil blive udfordret på at skulle fortælle, fordi det kræver, at de kender ord og udtryk, der kan beskrive Theodors handlinger og omgivelserne i udsendelserne. Ligeledes vil de sprogligt skulle benytte datidsform. Sørg for at lave en fælles ordbank og sæt fokus på datidsformen i den fælles klassegennemgang, så eleverne har nogle sproglige ressourcer at trække på, når de skal arbejde i grupper med deres egen udsendelse. Dette vil især være vigtigt for de elever, der har dansk som andetsprog.

Fortælling

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:00
Kapitelbillede
Intro
Hvad handler udsendelsen om? Hvor foregår den?

02
00:01:00
Kapitelbillede
Intro til oldefars historie om hulen
Hvad laver Theodor? Hvad laver oldefar?

03
00:02:39
Kapitelbillede
Oldefar fortæller
Hvad fortæller oldefar?

04
00:03:30
Kapitelbillede
Theodor lever sig ind i fortællingen
Hvad laver Theodor?

05
00:04:04
Kapitelbillede
Theodor går ud i skoven
Hvad laver han?

06
00:05:18
Kapitelbillede
Oldefar kommer ud til Theodor
Hvorfor bliver oldefar bekymret?

07
00:06:43
Kapitelbillede
Afslutning på fortællingen
Hvordan slutter fortællingen?

08
00:06:58
Kapitelbillede
Oldefar og Theodor griller pølser
Hvordan griller oldefar og Theodor pølser? Hvorfor ryger det ud af munden på oldefar og Theodor?

09
00:07:56
Kapitelbillede
Afslutning

Instruktør
Tone Mygind Rostbøll
Manuskript­forfatter
Tone Mygind Rostbøll
Pædagogisk note
Mette Bech
Skuespiller
Erik Rostbøll
Theodor Nohr Rostbøll
Udgiver
DR Ramasjang
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
TV0000101877
Fysisk beskrivelse
9 min, TV-optagelse
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
9 min..
TV-dato
23. jul. 2016 kl. 10.10