Min oldefars historier - Vaffelbageriet
DR Ramasjang
Dansk børneserie. Theodor er 5 år. Han er på besøg hos sin eventyrlige og (u)hyggelige Oldefar, som bor på en bjergtop langt oppe i Norge sammen med den lille kat Bombi Bitt
Da Theodor vil tage sin morgenmad, ser han en fristende Nutellamad på køkkenbordet. Han kan ikke dy sig og spiser den. Oldefar kommer ud i køkkenet og opdager, at hans Nutellamad er væk. Theodor lyver og siger, at det var en ulv, som tog den. Men det synes Oldefar lyder som lidt af en røverhistorie! Oldefar fortæller, at hans legekammerat Tykke også altid var meget lækkersulten – ligesom Theodor – og engang bagte de et helt læs vafler, selvom de ikke måtte, fordi de var så lækkersultne. Theodor og Oldefar bager deres egne vafler; men midt under vaffelbagningen kommer der nogen. Og det er rent faktisk en ulv! Oldefar og Theodor skynder sig at lukke døren, så den ikke kan komme ind og tage deres vafler. De spiser vaflerne med god appetit. Men da fadet er ved at være tømt, synes Theodor alligevel, at det er synd for ulven, at den ikke får nogle – og Theodor sætter den sidste vaffel ud til ulven.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdsendelserne egner sig til at pirre elevernes fortællelyst, fantasi og leg. De giver nogle eksempler på, hvordan fortællinger kan bringes ind i legens univers. Der kan både arbejdes med udsendelsens brug af elementer (oldefars fortælling og Theodors leg) og hvordan de flettes ind i hinanden. Men der kan også arbejdes med, at eleverne genfortæller Oldefars fortælling om tykke, eller de kan lege, at de bager vafler - eller endnu bedre, at de kan bage vafler i skolekøkkenet.
Når klassen har arbejdet med en af udsendelserne i fællesskab, kan de efterfølgende arbejde gruppevis med de andre udsendelser og øve sig i at at fortælle og lege, inden de fremføre det for de andre elever i klassen.
En del elever vil blive udfordret på at skulle fortælle, fordi det kræver, at de kender ord og udtryk, der kan beskrive Theodors handlinger og omgivelserne i udsendelserne. Ligeledes vil de sprogligt skulle benytte datidsform. Sørg for at lave en fælles ordbank og sæt fokus på datidsformen i den fælles klassegennemgang, så eleverne har nogle sproglige ressourcer at trække på, når de skal arbejde i grupper med deres egen udsendelse. Dette vil især være vigtigt for de elever, der har dansk som andetsprog.
Fortælling
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:07
Hvem handler udsendelsen om? Hvor foregår det?
00:00:59
Hvad laver Theodor? Hvad laver oldefar?
00:02:53
Hvad fortæller oldefar?
00:03:44
Hvad laver Theodor og oldefar? Hvilke krydderier kender I?
00:07:06
Hvordan slutter historien?
00:07:31
Hvem kommer på besøg?
00:08:22
Hvem serverer vaflerne?
00:09:20
Hvem får de sidste vafler?
00:09:34
-
Dansk
-
Kommunikation
-
Theodor Nohr Rostbøll