Min oldefars historier - Elgen
DR Ramasjang
Dansk børneserie. Theodor er 5 år. Han er på besøg hos sin eventyrlige og (u)hyggelige Oldefar, som bor på en bjergtop langt oppe i Norge sammen med den lille kat Bombi Bitt
Theodor er ude og fodre de store køer på marken. Oldefar fortæller, at han også har set et stort dyr her til morgen – en elg! Oldefar fortæller ”Tykke-historien” om, hvordan ham og Tykke engang klædte sig ud som ægte indianere og byggede en stor fælde, fordi de ville fange et stort dyr. Theodor beslutter sig for, at han vil fange Elgen. Han klæder sig ud som indianer og bygger en stor fælde, som han dækker til med lokkemad. Theodor venter og venter…men der sker ikke noget. Han er lige ved at give op; men så opdager han pludselig, at lokkemaden er spist. Theodor skynder sig at hente Oldefar, for han tør alligevel ikke at kigge ned i fælden alene, for tænk nu hvis han virkelig har fanget en kæmpestor elg! Sammen kigger Theodor og Oldefar ned i fælden; men det er heldigvis bare Oldefars nysgerrige kat, som er gået i fælden.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdsendelserne egner sig til at pirre elevernes fortællelyst, fantasi og leg. De giver nogle eksempler på, hvordan fortællinger kan bringes ind i legens univers. Der kan både arbejdes med udsendelsens brug af elementer (oldefars fortælling og Theodors leg) og hvordan de flettes ind i hinanden. Men der kan også arbejdes med, at eleverne genfortæller Oldefars fortælling om dengang, han legede indianer med Tykke, eller de kan bygge en fælde som Theodor.
Når klassen har arbejdet med en af udsendelserne i fællesskab, kan de efterfølgende arbejde gruppevis med de andre udsendelser og øve sig i at at fortælle og lege, inden de fremfører det for de andre elever i klassen.
En del elever vil blive udfordret på at skulle fortælle, fordi det kræver, at de kender ord og udtryk, der kan beskrive Theodors handlinger og omgivelserne i udsendelserne. Ligeledes vil de sprogligt skulle benytte datidsform. Sørg for at lave en fælles ordbank og sæt fokus på datidsformen i den fælles klassegennemgang, så eleverne har nogle sproglige ressourcer at trække på, når de skal arbejde i grupper med deres egen udsendelse. Dette vil især være vigtigt for de elever, der har dansk som andetsprog.
Fortælling
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:02
Hvem handler udsendelsen om? Hvor foregår den?
00:00:59
Hvad laver Theodor?
00:01:56
Hvad spørger Theodor om? Hvad fortæller oldefar?
00:03:32
Hvad klæder Theodor sig ud som? Hvad undersøger Theodor?
00:04:20
Hvad laver Theodor?
00:05:41
Hvordan laver Theodor en fælde?
00:07:00
Hvor gemmer Theodor sig?
00:07:43
Hvorfor henter Theodor oldefar?
00:08:44
Hvem er gået i fælden?
00:09:19
Hvad blev Theodors indianernavn?
00:09:44
-
Dansk
-
Kommunikation
-
Theodor Nohr Rostbøll