Min oldefars historier - Ridderne
DR Ramasjang
Dansk børneserie. Theodor er 5 år. Han er på besøg hos sin eventyrlige og (u)hyggelige Oldefar, som bor på en bjergtop langt oppe i Norge sammen med den lille kat Bombi Bitt
Theodor kigger på Oldefars fine, gamle riddersværd, som hænger på væggen. Han prøver at få det ned, uden at Oldefar opdager det; men Oldefar ser det og siger, at sværdet ikke er noget legesværd. Oldefar fortæller med stor ærefrygt, at man skal gøre sig fortjent til et sværd. Oldefar fortæller ”Tykke-historien” om dengang, da ham og Tykke klædte sig ud som ægte riddere og udførte ridderlige gerninger. Theodor vil også være en ægte ridder. Han laver en kappe ud af et gammelt gardin og en flot rustning ud af grilbakker. Men hvordan gør han sig fortjent til et sværd? Theodor spørger Oldefar, om han kan gøre en ridderlig gerning for ham, og det kan han bestemt. Theodor hjælper Oldefar med at bære brænde ind, og så bliver han kåret til ægte ridder. Oldefar og Theodor slutter dagen af med en duel – med legesværd!
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdsendelserne egner sig til at pirre elevernes fortællelyst, fantasi og leg. De giver nogle eksempler på, hvordan fortællinger kan bringes ind i legens univers. Der kan både arbejdes med udsendelsens brug af elementer (oldefars fortælling og Theodors leg) og hvordan de flettes ind i hinanden. Men der kan også arbejdes med, at eleverne genfortæller Oldefars fortælling om dengang, han var ridder, eller de kan lege Theodors leg.
Når klassen har arbejdet med en af udsendelserne i fællesskab, kan de efterfølgende arbejde gruppevis med de andre udsendelser og øve sig i at at fortælle og lege, inden de fremfører det for de andre elever i klassen.
En del elever vil blive udfordret på at skulle fortælle, fordi det kræver, at de kender ord og udtryk, der kan beskrive Theodors handlinger og omgivelserne i udsendelserne. Ligeledes vil de sprogligt skulle benytte datidsform. Sørg for at lave en fælles ordbank og sæt fokus på datidsformen i den fælles klassegennemgang, så eleverne har nogle sproglige ressourcer at trække på, når de skal arbejde i grupper med deres egen udsendelse. Dette vil især være vigtigt for de elever, der har dansk som andetsprog.
Fortælling
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:03
Hvem handler udsendelsen om? Hvor foregår den?
00:00:59
Hvad laver Theodor? Hvad laver oldefar?
00:02:24
Hvad fortæller oldefar?
00:03:30
Hvor går Theodor hen? Hvad laver han?
00:05:47
Hvad er problemet?
00:06:31
Hvorfor råder han? Hvilken riddergerning skal han gøre?
00:07:14
Hvordan slutter historien?
00:07:39
Hvordan bliver han slået til ridder? Hvad gør oldefar og Theodor?
00:09:25
-
Dansk
-
Kommunikation
-
Theodor Nohr Rostbøll