Min oldefars historier - Fisketuren
DR Ramasjang
Dansk børneserie. Theodor er 5 år. Han er på besøg hos sin eventyrlige og (u)hyggelige Oldefar, som bor på en bjergtop langt oppe i Norge sammen med den lille kat Bombi Bitt
Theodor og Oldefar tager ned til søen for at fiske. Oldefar fortæller ”Tykke-historien” om, hvordan ham og Tykke engang fangede en fisk, fordi de puttede lakridspiber på krogen. Theodor vil også fange en fisk; men han må ikke selv putte madding på, fordi krogen er så skarp, og lakridspiberne må først spises, når de har fanget en fisk. Men da Oldefar tager sig en lille lur, kan Theodor ikke dy sig. Han nupper en lakridspibe og sætter den helt selv på krogen – og det virker! Ikke længe efter er der bid. Theodor råber på Oldefar, som vågner og kommer hen og hjælper. Sammen får de halet fangsten i land – og det er en stor fisk! Theodor og Oldefar fejrer dagens fangst med en lakridspibe hver.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdsendelserne egner sig til at pirre elevernes fortællelyst, fantasi og leg. De giver nogle eksempler på, hvordan fortællinger kan bringes ind i legens univers. Der kan både arbejdes med udsendelsens brug af elementer (oldefars fortælling og fisketuren) og hvordan de flettes ind i hinanden. Men der kan også arbejdes med, at eleverne genfortæller Oldefars fortælling om dengang, han og Tykke var på fisketur, eller de kan lege at de fisker ligesom Theodor.
Når klassen har arbejdet med en af udsendelserne i fællesskab, kan de efterfølgende arbejde gruppevis med de andre udsendelser og øve sig i at at fortælle og lege, inden de fremfører det for de andre elever i klassen.
En del elever vil blive udfordret på at skulle fortælle, fordi det kræver, at de kender fagord og udtryk, de skal bruge for at beskrive indholdet i fiskekassen og hvordan Theodor og oldefar fisker. Ligeledes vil de sprogligt skulle benytte datidsform. Sørg for at lave en fælles ordbank og sæt fokus på datidsformen i den fælles klassegennemgang, så eleverne har nogle sproglige ressourcer at trække på, når de skal arbejde i grupper med deres egen udsendelse. Dette vil især være vigtigt for de elever, der har dansk som andetsprog.
Fortælling
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:02
Hvem handler udsendelsen om? Hvor foregår den?
00:00:59
Hvor er Theodor og oldefar?
00:01:50
Hvad er der i oldefars fiskekasse? Hvad er et blink? Hvor har en gedde tænder?
00:03:16
Hvem solgte Tykke fisk til?
00:04:02
Hvad sætter de på som madding? Hvad er en snøre? Hvad tror I et bobbleflåd er - og hvad bruges det til?
00:04:56
Hvad bruger Theodor som madding? Hvad gør han?
00:06:31
Hvad sker der?
00:07:23
Hvad syntes Theodor de skal gøre med fisken?
00:08:32
-
Dansk
-
Kommunikation
-
Theodor Nohr Rostbøll