Min oldefars historier - Sæbekassebilen
DR Ramasjang
Dansk børneserie. Theodor er 5 år. Han er på besøg hos sin eventyrlige og (u)hyggelige Oldefar, som bor på en bjergtop langt oppe i Norge sammen med den lille kat Bombi Bitt
Theodor bygger en bil i Lego og leger med den, mens han venter på, at Oldefar bliver klar til at fortælle dagens ”Tykke-historie”. Lego-bilen minder Oldefar om en bil, som Tykke engang byggede. Oldefar fortæller ”Tykke-historien” om, hvordan ham og Tykke mødte hinanden og blev venner, dengang da Tykke kom kørende i en flot, hjemmebygget sæbekassebil, som Oldefar gerne ville være medejer af. Theodor lytter spændt, indtil han får en idé. Theodor bygger sin helt egen sæbekassebil – inspireret af Oldefar og Tykkes. Men han mangler et rat. Heldigvis har Oldefar et rat i sine gemmer, og han hjælper Theodor med at sætte rattet på. Og så er de klar! Oldefar skubber Theodor af sted – båt båt – ud i verden i hans helt egen, hjemmebyggede sæbekassebil.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdsendelserne egner sig til at pirre elevernes fortællelyst, fantasi og leg. De giver nogle eksempler på, hvordan fortællinger kan bringes ind i legens univers. Der kan både arbejdes med udsendelsens brug af elementer (oldefars fortælling og Theodors leg) og hvordan de flettes ind i hinanden. Men der kan også arbejdes med, at eleverne genfortæller Oldefars fortælling om dengang, han mødte Tykke, eller de kan lave en sæbekassebil ligesom Theodor.
Når klassen har arbejdet med en af udsendelserne i fællesskab, kan de efterfølgende arbejde gruppevis med de andre udsendelser og øve sig i at at fortælle og lege, inden de fremfører det for de andre elever i klassen.
En del elever vil blive udfordret på at skulle fortælle, fordi det kræver, at de kender ord og udtryk, der kan beskrive Theodors handlinger og omgivelserne i udsendelserne. Ligeledes vil de sprogligt skulle benytte datidsform. Sørg for at lave en fælles ordbank og sæt fokus på datidsformen i den fælles klassegennemgang, så eleverne har nogle sproglige ressourcer at trække på, når de skal arbejde i grupper med deres egen udsendelse. Dette vil især være vigtigt for de elever, der har dansk som andetsprog.
Fortælling
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:05
Hvem handler udsendelsen om? Hvor foregår den?
00:01:05
Hvad laver Theodor? Hvad laver oldefar?
00:02:40
Hvad fortæller oldefar?
00:03:21
Hvor går Theodor hen? Hvad laver han?
00:06:38
Hvad mangler Theodor?
00:08:30
Hvordan slutter historien?
00:09:15
-
Dansk
-
Kommunikation
-
Theodor Nohr Rostbøll