Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Min oldefars historier - Bjørnen
TVOptagelse
Min oldefars historier
Min oldefars historier - Bjørnen
0.-2. klasse

DR Ramasjang

Dansk børneserie. Theodor er 5 år. Han er på besøg hos sin eventyrlige og (u)hyggelige Oldefar, som bor på en bjergtop langt oppe i Norge sammen med den lille kat Bombi Bitt
Theodor leger bjørn og spørger Oldefar, om han nogensinde har mødt en rigtig bjørn. Oldefar fortæller ”Tykke-historien” om, hvordan han som dreng mødte en rigtig bjørn sammen med sin legekammerat Tykke, da han var oppe i skoven og plukke blåbær. Theodor vil også gerne møde en rigtig bjørn. Han vover sig op i skoven på egen hånd og leder efter bjørnespor. Han finder blåbær, store fodspor og kradsemærker på træerne. Theodor synes helt bestemt, at han får øje på en rigtig bjørn. Han flygter og klatrer op i et træ – men nu er gode råd dyre. Heldigvis finder Oldefar ham og hjælper ham ned. De afslutter dagen med varm chokolade, som smager ekstra godt, når man har været på strabadserende bjørnejagt.


"Min oldefars historier - Bjørnen" er en del af

Serie
Min oldefars historier

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Udsendelserne egner sig til at pirre elevernes fortællelyst, fantasi og leg. De giver nogle eksempler på, hvordan fortællinger kan bringes ind i legens univers. Der kan både arbejdes med udsendelsens brug af elementer (oldefars fortælling og Theodors leg) og hvordan de flettes ind i hinanden. Men der kan også arbejdes med, at eleverne genfortæller Oldefars fortælling om dengang, han mødte en bjørn, eller de kan lege Theodors leg.
Når klassen har arbejdet med en af udsendelserne i fællesskab, kan de efterfølgende arbejde gruppevis med de andre udsendelser og øve sig i at at fortælle og lege, inden de fremfører det for de andre elever i klassen.
En del elever vil blive udfordret på at skulle fortælle, fordi det kræver, at de kender ord og udtryk, der kan beskrive Theodors handlinger og omgivelserne i udsendelserne. Ligeledes vil de sprogligt skulle benytte datidsform. Sørg for at lave en fælles ordbank og sæt fokus på datidsformen i den fælles klassegennemgang, så eleverne har nogle sproglige ressourcer at trække på, når de skal arbejde i grupper med deres egen udsendelse. Dette vil især være vigtigt for de elever, der har dansk som andetsprog.

Fortælling

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:06
Kapitelbillede
Intro
Hvem handler udsendelsen om? Hvor foregår den? Hvad er Theodor klædt ud som? Hvorfor tror I kan er det?

02
00:01:05
Kapitelbillede
Intro til Oldefars historie om bjørnen
Hvad laver Theodor?

03
00:02:01
Kapitelbillede
Oldefar fortæller
Hvad spørger Theodor om? Hvad fortæller Oldefar?

04
00:03:06
Kapitelbillede
Theodor lever sig ind i fortællingen
Hvor går Theodor hen? Hvad laver han?

05
00:04:51
Kapitelbillede
Theodor går på opdagelse
Hvad undersøger Theodor?

06
00:06:00
Kapitelbillede
Theodor kravler op i et træ
Hvorfor kravler Theodor op i et træ?

07
00:06:44
Kapitelbillede
Oldefar kommer ud til Theodor
Hvorfor kravler Theodor ned?

08
00:07:13
Kapitelbillede
Afslutning på fortællingen
Hvordan slutter fortællingen?

09
00:07:33
Kapitelbillede
Theodor fortæller om sine opdagelser i skoven
Hvad fortæller Theodor?

10
00:08:08
Kapitelbillede
Oldefar og Theodor drikker varm chokolade
Hvor drikker Theodor og hans oldefar Kakao? Hvad kalder Oldefar Theodor?

11
00:09:27
Kapitelbillede
Afslutning

Instruktør
Tone Mygind Rostbøll
Manuskript­forfatter
Tone Mygind Rostbøll
Pædagogisk note
Mette Bech
Skuespiller
Erik Rostbøll
Theodor Nohr Rostbøll
Udgiver
DR Ramasjang
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
TV0000101883
Fysisk beskrivelse
10 min, TV-optagelse
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
10 min..
TV-dato
2. jul. 2016 kl. 10.05