Min oldefars historier - Bjørnen
DR Ramasjang
Dansk børneserie. Theodor er 5 år. Han er på besøg hos sin eventyrlige og (u)hyggelige Oldefar, som bor på en bjergtop langt oppe i Norge sammen med den lille kat Bombi Bitt
Theodor leger bjørn og spørger Oldefar, om han nogensinde har mødt en rigtig bjørn. Oldefar fortæller ”Tykke-historien” om, hvordan han som dreng mødte en rigtig bjørn sammen med sin legekammerat Tykke, da han var oppe i skoven og plukke blåbær. Theodor vil også gerne møde en rigtig bjørn. Han vover sig op i skoven på egen hånd og leder efter bjørnespor. Han finder blåbær, store fodspor og kradsemærker på træerne. Theodor synes helt bestemt, at han får øje på en rigtig bjørn. Han flygter og klatrer op i et træ – men nu er gode råd dyre. Heldigvis finder Oldefar ham og hjælper ham ned. De afslutter dagen med varm chokolade, som smager ekstra godt, når man har været på strabadserende bjørnejagt.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdsendelserne egner sig til at pirre elevernes fortællelyst, fantasi og leg. De giver nogle eksempler på, hvordan fortællinger kan bringes ind i legens univers. Der kan både arbejdes med udsendelsens brug af elementer (oldefars fortælling og Theodors leg) og hvordan de flettes ind i hinanden. Men der kan også arbejdes med, at eleverne genfortæller Oldefars fortælling om dengang, han mødte en bjørn, eller de kan lege Theodors leg.
Når klassen har arbejdet med en af udsendelserne i fællesskab, kan de efterfølgende arbejde gruppevis med de andre udsendelser og øve sig i at at fortælle og lege, inden de fremfører det for de andre elever i klassen.
En del elever vil blive udfordret på at skulle fortælle, fordi det kræver, at de kender ord og udtryk, der kan beskrive Theodors handlinger og omgivelserne i udsendelserne. Ligeledes vil de sprogligt skulle benytte datidsform. Sørg for at lave en fælles ordbank og sæt fokus på datidsformen i den fælles klassegennemgang, så eleverne har nogle sproglige ressourcer at trække på, når de skal arbejde i grupper med deres egen udsendelse. Dette vil især være vigtigt for de elever, der har dansk som andetsprog.
Fortælling
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:06
Hvem handler udsendelsen om? Hvor foregår den? Hvad er Theodor klædt ud som? Hvorfor tror I kan er det?
00:01:05
Hvad laver Theodor?
00:02:01
Hvad spørger Theodor om? Hvad fortæller Oldefar?
00:03:06
Hvor går Theodor hen? Hvad laver han?
00:04:51
Hvad undersøger Theodor?
00:06:00
Hvorfor kravler Theodor op i et træ?
00:06:44
Hvorfor kravler Theodor ned?
00:07:13
Hvordan slutter fortællingen?
00:07:33
Hvad fortæller Theodor?
00:08:08
Hvor drikker Theodor og hans oldefar Kakao? Hvad kalder Oldefar Theodor?
00:09:27
-
Dansk
-
Kommunikation
-
Theodor Nohr Rostbøll