Min oldefars historier - Piratskibet
DR Ramasjang
Dansk børneserie. Theodor er 5 år. Han er på besøg hos sin eventyrlige og (u)hyggelige Oldefar, som bor på en bjergtop langt oppe i Norge sammen med den lille kat Bombi Bitt
Theodor ser, at Oldefar hejser det norske flag i flagstangen. Han synes, at det ville være sejere med et piratflag. Oldefar fortæller ”Tykke-historien” om, hvordan ham og Tykke engang byggede et rigtigt piratskib på hans forældres græsplæne ud af brædder og en gammel stige, fordi de ikke måtte sejle ud på det rigtige hav – og hvordan de hejste hans fars lommetørklæde op i masten som sørøverflag. Theodor bygger et piratskib næsten magen til ude på Oldefars græsplæne. Han bruger en gammel spinderok som ror og en af Oldefars skjorter som sørøverflag. Men det er ikke nemt at hejse flaget alene. Oldefar kommer ud og ser det flotte skib – og han er heldigvis slet ikke vred over det med skjorten. Ved fælles hjælp får de hejst sørøverflaget og leger, at de sejler ud på de syv verdenshave som ægte pirater.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdsendelserne egner sig til at pirre elevernes fortællelyst, fantasi og leg. De giver nogle eksempler på, hvordan fortællinger kan bringes ind i legens univers. Der kan både arbejdes med udsendelsens brug af elementer (oldefars fortælling og Theodors leg) og hvordan de flettes ind i hinanden. Men der kan også arbejdes med, at eleverne genfortæller Oldefars fortælling om dengang, han byggede et piratskib, eller de kan bygge et piratskib ligesom Theodor.
Når klassen har arbejdet med en af udsendelserne i fællesskab, kan de efterfølgende arbejde gruppevis med de andre udsendelser og øve sig i at at fortælle og lege, inden de fremfører det for de andre elever i klassen.
En del elever vil blive udfordret på at skulle fortælle, fordi det kræver, at de kender ord og udtryk, der kan beskrive Theodors handlinger og omgivelserne i udsendelserne. Ligeledes vil de sprogligt skulle benytte datidsform. Sørg for at lave en fælles ordbank og sæt fokus på datidsformen i den fælles klassegennemgang, så eleverne har nogle sproglige ressourcer at trække på, når de skal arbejde i grupper med deres egen udsendelse. Dette vil især være vigtigt for de elever, der har dansk som andetsprog.
Intro
Hent PDF med kapitelmærkning
00:01:01
Hvad laver Theodor? Hvordan er han klædt ud? Hvad laver oldefar?
00:03:07
Hvad fortæller oldefar?
00:04:32
Hvor går Theodor hen? Hvad laver han?
00:07:08
Hvad er det Theodor har brug for hjælp til?
00:08:44
00:09:24
Hvordan slutter historien?
00:09:37
-
Dansk
-
Kommunikation
-
Theodor Nohr Rostbøll