Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Min oldefars historier - Piratskibet
TVOptagelse
Min oldefars historier
Min oldefars historier - Piratskibet
0.-2. klasse

DR Ramasjang

Dansk børneserie. Theodor er 5 år. Han er på besøg hos sin eventyrlige og (u)hyggelige Oldefar, som bor på en bjergtop langt oppe i Norge sammen med den lille kat Bombi Bitt
Theodor ser, at Oldefar hejser det norske flag i flagstangen. Han synes, at det ville være sejere med et piratflag. Oldefar fortæller ”Tykke-historien” om, hvordan ham og Tykke engang byggede et rigtigt piratskib på hans forældres græsplæne ud af brædder og en gammel stige, fordi de ikke måtte sejle ud på det rigtige hav – og hvordan de hejste hans fars lommetørklæde op i masten som sørøverflag. Theodor bygger et piratskib næsten magen til ude på Oldefars græsplæne. Han bruger en gammel spinderok som ror og en af Oldefars skjorter som sørøverflag. Men det er ikke nemt at hejse flaget alene. Oldefar kommer ud og ser det flotte skib – og han er heldigvis slet ikke vred over det med skjorten. Ved fælles hjælp får de hejst sørøverflaget og leger, at de sejler ud på de syv verdenshave som ægte pirater.


"Min oldefars historier - Piratskibet" er en del af

Serie
Min oldefars historier

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Udsendelserne egner sig til at pirre elevernes fortællelyst, fantasi og leg. De giver nogle eksempler på, hvordan fortællinger kan bringes ind i legens univers. Der kan både arbejdes med udsendelsens brug af elementer (oldefars fortælling og Theodors leg) og hvordan de flettes ind i hinanden. Men der kan også arbejdes med, at eleverne genfortæller Oldefars fortælling om dengang, han byggede et piratskib, eller de kan bygge et piratskib ligesom Theodor.
Når klassen har arbejdet med en af udsendelserne i fællesskab, kan de efterfølgende arbejde gruppevis med de andre udsendelser og øve sig i at at fortælle og lege, inden de fremfører det for de andre elever i klassen.
En del elever vil blive udfordret på at skulle fortælle, fordi det kræver, at de kender ord og udtryk, der kan beskrive Theodors handlinger og omgivelserne i udsendelserne. Ligeledes vil de sprogligt skulle benytte datidsform. Sørg for at lave en fælles ordbank og sæt fokus på datidsformen i den fælles klassegennemgang, så eleverne har nogle sproglige ressourcer at trække på, når de skal arbejde i grupper med deres egen udsendelse. Dette vil især være vigtigt for de elever, der har dansk som andetsprog.

Intro

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:01:01
Kapitelbillede
Intro til oldefars historie om piratskibet
Hvad laver Theodor? Hvordan er han klædt ud? Hvad laver oldefar?

02
00:03:07
Kapitelbillede
Oldefar fortæller
Hvad fortæller oldefar?

03
00:04:32
Kapitelbillede
Theodor lever sig ind i historien
Hvor går Theodor hen? Hvad laver han?

04
00:07:08
Kapitelbillede
Oldefar hjælper Theodor
Hvad er det Theodor har brug for hjælp til?

05
00:08:44
Kapitelbillede
Theodor og oldefar leger sørøvere

06
00:09:24
Kapitelbillede
Afslutning på historien
Hvordan slutter historien?

07
00:09:37
Kapitelbillede
Afslutning

Instruktør
Tone Mygind Rostbøll
Manuskript­forfatter
Tone Mygind Rostbøll
Pædagogisk note
Mette Bech
Skuespiller
Erik Rostbøll
Theodor Nohr Rostbøll
Udgiver
DR Ramasjang
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
TV0000101884
Fysisk beskrivelse
10 min, TV-optagelse
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
10 min..
TV-dato
3. jul. 2016 kl. 10.05