Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Ztriwer
TVOptagelse
Animationskortfilm
Ztriwer
3.-8. klasse

DRKultur

Kort- og animationsfilm med musik og rap af Per Vers. Zebraen Zøren er den sejeste danser på Savannen - en stribet John Travolta. Men den bagende sol kalder på en kølig dukkert. Og da Zøren ikke vasker sort og hvidt sammen, smider han striberne ved bredden og springer på hovedet i det lille vandhul. Han er knapt nået tilbage til overfladen, da han ser, at striberne er væk. Stjålet! Hvordan kan han nu vende tilbage til flokken? Er han overhovedet en zebra, når han ikke har nogen striber? Zøren lærer, hvad det vil sige at være en outsider - men det giver mulighed for at lære andre outsidere at kende, og det kan måske være en gevinst, for alt behøver jo ikke være sort og hvidt.


"Ztriwer" er en del af

Serie
Animationskortfilm

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Filmen er velegnet til arbejdet med filmanalyse i faget dansk inden for dramaturgi og filmiske virkemidler. Hovedpersonens udvikling og tematik.
Ztriwer er et semantisk læremiddel, der kan opfylde krav indenfor kompetencerne fortolkning og kommunikation: Fra fælles mål efter 6. klassetrin Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster
Filmen har et helt særligt samspil mellem lyd-og billedside, der giver grobund for en æstetisk oplevelse og en efterfølgende analyse og fortolkning.
Per vers rapper sig igennem en voice over, der med århusiansk accent bærer hovedkarakteren fra fedt til nederen til rigtig fedt igen.
Kapitelmærkningerne er lavet som et pædagogisk redskab, der retter sig mod både elever og lærere.
Der er lavet tre kapitelmærkninger: En til analyse og fortolkning med fokus på filmiske virkemidler. En til eleverne med spørgsmål til 3-akter modellen en analysemodel til kortfilm, samt en lærervejledning.
Ideer til små skriftlige opgaver ud fra analysen af Ztriwer.
1.Lav en filmanmeldelse til en klasse under dig. Skriv hvad filmen handler om og hvad din mening er. Du kan bruge skriveskabelonen under 'Vejledninger til materialet'.
2. Ztriwer har vundet Politiken Fondens bedste kortfilm for børn på CPH:PIX i 2016. Skriv 10 linjer ud fra disse 7 parametre hvoraf vi har taget 6. Udvælg 3 parametre og peg på udfra en beskrivelse og begrundelse, hvorfor du mener denne film har vundet. Du kan bruge skriveskabelonen under 'Vejledninger til materialet'.
Lydsporet er en rap af Per vers. Afskriv noget af rappen og prøv at læse den op. Læs, hvis du kan, med en anden accent.
Her kan arbejdes med den mundtlige dimension ved oplæsning af billedbøger af Marianne Iben Hansen til et beat. (Axel elsker biler, Av, det gør annanas).

Ztriwer - Filmiske Virkemidler

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:54
Kapitelbillede
Zøren præsenterer sig på scenen ude på savannen
I klippet her er farverne primært gule. Hvad minder den gule farve dig om? Hvad symboliserer farven traditionelt? Zøren står placeret i midten sammen med solen. Hvorfor tror du, han er placeret der?

02
00:01:43
Kapitelbillede
Tæt på Zøren
Hvad vil man her opnå ved at gå helt tæt på Zørens øje, tror du? Og hvorfor ser vi ham stå deroppe på klippen placeret i fugleperspektiv?

03
00:02:22
Kapitelbillede
Striberne stjæles
I klippet her ændres farverne i filmen sig pludseligt drastisk? Forklar hvordan de ændrer sig, og hvad det er med til at forstærke i filmens handling?

04
00:03:20
Kapitelbillede
Zøren afsløres
Klippet her starter med et close up af Zørens øjne. Hvad fortæller det om, hvordan han har det på det tidspunkt? Bagefter ser vi Zøren, som står i venstre side af billedet og flokken i den højre - med ryggen til Zøren. Hvad fortæller det om det der sker?

05
00:03:36
Kapitelbillede
Nedtursblues
Her i filmen skifter farverne og musikken. Hvad er det med til at understrege i handlingen og hvad fortæller det om Zørens følelser?

06
00:04:40
Kapitelbillede
Zøren bliver unicorn
Da Zøren får Reinars horn, skifter farverne igen. Hvad fortæller det om det som sker i fortælingen? Hvordan tror du Zøren har det nu?

07
00:05:17
Kapitelbillede
Zøren danser for flokken som unicorn
I klippets begyndelse ser vi Zørens nye flok i den ene side af billedet, mens zebraflokken er i den anden side. Hvad fortæller det, tror du? Da Zøren begynder at danse skifter farverne til meget klare regnbuefarver, der er glimmer og musikken bliver høj og hurtig. Hvad minder klippet her dig om?

08
00:06:32
Kapitelbillede
Flokken håner Zøren
I klippet her håner zebraflokken Zøren. Hvordan er virkemidlerne i filmen med til at understøtte det? Overvej musik, farver, billedernes komposition, lys/mørke. Gennem Zørens øjne ser vi giraffen. Hvorfor det? Og hvordan tror du ZØren har det med det giraffen har gjort?

09
00:07:41
Kapitelbillede
Zøren vælger side
Klippet begynder med at Zøren står i midten af billedet og skal vælge til hvilken side han vil gå. Hvad repræsenterer zebraflokken og hvad repræsenterer Zørens "nye flok"? Hvordan beskriver farverne og musikken, hvad næsehornet Reinar og de andre fra "den nye flok" føler for Zørens opførsel?

10
00:08:25
Kapitelbillede
Venner igen
Filmen sluttes af med at Zøren vælger den nye flok. Hvordan er musikken og farverne med til at understøtte det valg?

Tre Aktermodellen

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:33
Kapitelbillede
1. akt - Introduktion
Her bliver vi præsenteret for hovedkarakteren zebraen Zøren. Temaet, at være med eller uden for flokken, introduceres, og miljøet på den afrikanske savanne omkring det livgivende vandhul bliver præsenteret.

02
00:02:26
Kapitelbillede
2. akt - Konfrontation
Zøren prøver ihærdigt at blive en del af zebraflokken igen. Handlingen giver nye konflikter og Zøren udsættes for prøvelser og forsøger at overvinde forhindringerne. Han prøver at finde et nyt jeg med hjælp fra næsehornet Reinar. Her i 2. akt findes midtpunktet, Søren finder sine striber igen og en konflikt er uundgåelig.

03
00:08:10
Kapitelbillede
3. akt - Resolution
Efter andet vendepunkt er det afgørelsens øjeblik og Zøren skal vælge side. Konflikten får en løsning. Situationen falder til ro, og Zøren får sin flok.

3 akter modellen elever

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:30
Kapitelbillede
1. akt introduktionen
I første akt møder vi hovedpersonen. Hvem er hovedpersonen og hvad lægger du særligt mærke til ved ham? I hvilket miljø foregår filmen? Hvordan har hovedpersonen det? Til sidst i 1. akt er der en hændelse, skaber en ændring. Denne ændring kalder man for et vendepunkt, hvordan og hvad er det der ændres for hovedpersonen?

02
00:02:25
Kapitelbillede
2. akt konfrontationen
2. akt er den længste, her udspilles selve handlingen. Hovedpersonen forsøger på forskellig vis at blive en del af flokken igen. Hvordan gør han? Hvad synes du virker? I anden akt er der et midtpunkt, piont of no return, hvor synes du det er? Beskriv hvad han skal tage stilling til og hvorfor? Der bygges op til 2. vendepunkt hvad tror du kan være?

03
00:08:06
Kapitelbillede
3 akt Resolution
Konflikten er på sit højeste hvad vælger vores hovedperson. Hvad er det 2. vendepunkt? Der kommer en løsning på konflikten. Beskriv hvad der får hovedpersonen til at ændre mening. Hvad synes du om løsningen på konflikten? Kan du genkende noget i historien? Hvad mener du er temaet i denne film, begrund ved at vise eller pege på en scene, der understøtter din mening.

Instruktør
Amalie Næsby
Pædagogisk note
Mirjam Hoel Nielsen
Sanger
Per Vers
Udgiver
DRKultur
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
TV0000102410
Fysisk beskrivelse
11 min, TV-optagelse
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
11 min..
TV-dato
5. sep. 2016 kl. 02.50