På besøg hos Sofie Bird Møller
DRKultur
Dansk dokumentarserie. Anders Morgenthaler går i lære hos forskellige kunstnere for at være med, når kunsten bliver til. På den måde får vi lov til at være med i den kunstneriske proces, se detaljerne i håndværket, og forstå de tusind beslutninger, der er med til at frembringe det færdige kunstværk. I det her program er Anders taget til Berlin for at møde kunstneren Sofie Bird Møller. Hun laver, blandt meget andet, fantastiske billeder ud af store reklamefotografier, hvor fotomodellerne er malet væk. Værkerne har et helt utroligt liv, muligvis fordi de ikke bliver til på helt almindelig vis, hvilket vi får at se i dette program.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdsendelsen kan anvendes i forbindelse med billedkunstundervisningen i udskolingen og opefter. Temaerne kan fx. være parafraser eller remediering i kunst og kultur. Også andre berømte kunstnere har arbejdet med at overmalinger, eksempelvis Asger Jorns overmalinger og Per Kierkebys modifikationer. Sofies plakater kan sættes ind i den sammenhæng, og det kan diskuteres, hvordan hendes kunst er lig eller forskellig.
Til udsendelsen hører et kapitelsæt. Lad først eleverne/de studerende se udsendelsen uden afbrydelser gerne fælles på holdet. Herefter ser de udsendelsen igen i mindre grupper og diskuterer og besvarer spørgsmålene til kapitelinddelingen.
Som en øvelse kan eleverne/ de studerende efterfølgende prøve at lave modifikationer i billeder ud fra eksemplerne med træsnittene. Det kan enten gøre ved at eleverne/de studerende har bøger med, som I kan udskrive kopier fra, eller I kan finde billeder på nettet, som kan udskrives og remediernes. Selve det praktiske arbejde kan enten gøre i hånden som i udsendelsen, men det kunne også være en mulighed at bearbejde billederne digitalt i et billedbehandlingsværktøj. På Skoletube finde værktøjet Photopea, men også det gratis værktøj Gimp kan bruges. Undervejs i processen kan tales om vigtigheden af en tydelig komposition i billedet, så det får et godt flow og ikke kommer til at blive rodede enkeltelementer. Vær opmærksom på ikke at udgive billederne offentligt på nettet med mindre de er lagt ud under creative Commons.
På besøg hos Sofie Bird Møller
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:00
Anders Morgenthaler er taget til Berlin for at mødes med Sofie Bird Møller i hendes atelier,og i to dage være hendes kunsterlærling.
00:01:44
Hvad er dine første umiddelbare oplevelse af Sofie Bird Møllers billeder? Hvad er det hun laver? Hvilken teknik tror du hun bruger?
00:02:30
Hvordan laver Sofie de overmalede reklamebilleder? Hvad synes du om hendes teknik? Er det kunst? Hvorfor /hvorfor ikke? Begrund din mening.
00:03:34
Man kan sige, at nøgenhed er lig ærlighed og reklameverdenen beskyldes for at være falsk og retoucheret. Ud fra det forståelse, hvad betyder det så for Sofies billeder og den betydning der lægge ind i dem? Kan billedernes betydning forstås uden at kende processen? Hvad gør det ved forståelsen?
00:04:50
Sofie arbejder også med tryk, som hun remedierer; altså hun sletter og ændrer på de originale tryk, så det det bliver til helt nye billeder. Hvorfor er det vigtigt, at man kan se igennem disse værker og se det der er blevet slettet? Hvorfor tror du, at hun arbejder på originale tryk og ikke kopier?
00:06:10
Hvorfor er Sofie optaget af at reducere og forenkle i sine værker? Hvad vil hun opnå med det?
00:07:35
Beskriv hvordan arbejdsprocessen forløber, når Morgenthaler og Sofie arbejder med træsnittene. Hvilken teknik og værktøjer anvendes? Billederne bliver i løbet af processen mere og mere amorfe; altså uden bestemt form. Hvilke overvejelser gør de sig undervejs i forenklingen?
00:13:40
Hvad mener Sofie med, at de overmalede plakater er et virkeligt aftryk af hende? Hun mener det både på et konkret plan, men hvordan kan det forstås i overført betydning? Hvordan minder Sofies plakater om Ive Kleins "blå damer", og hvordan er de forskellige? Er den forskel vigtig - hvorfor/ hvorfor ikke? Begrund dit svar.
00:15:50
Hvordan spiller dette scenarie sammen med Ive Klein, og hvad han lavede med sine malede damer?
00:24:43
Sofie guider Morgentaler, mens han sætter sine aftryk på plakaterne. Hvorfor vil hun have at skoene på plakaterne væk?
00:26:02
Undervejs i processen beskriver Morgenthaler, at han bliver fuld af energi. Han føler sig mere kropslig fri og spiller aktivt med i værkets tilblivelse. Har det ændret dit syn på Sofies billeder, at du nu har set processen? Hvorfor /hvorfor ikke? Begrund dine svar.
-
Billedkunst
-
Billedfremstilling
-
Kunstperioder
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-