Tilbage
Deutschlands große Clans
Die Haribo-Story
ZDF
Tysk dokumentarserie om Tysklands største familieejede virksomheder. I 1920 startede Hans Riegel fra Bonn sit firma i en vaskekælder med en sæk sukker, en marmorplade, en kobberkedel og en valse. Han er i dag førende producent af vingummi og lakrids og producerer 100 millioner vingummibamser dagligt. De var to brødre - den ene Hans eller Mr. Haribo den anden Paul, som formår at føre familievirksomheden igennem alle årtier med succes. Hans er viljestærk og iderig og god til at finde nye trends. Sammen med broderen Paul, som står for produktionen, mens Hans står for marketing leder de firmaet i 67 år. Hans bliver ved med at finde på nye produkter og ekspanderer Haribo. Da hans bror Paul dør i 2009, står det klart at Hans har sørget for mange ting, men ikke for at finde en efterfølger. Hans er ugift og barnløs men Paul har 4 børn og 11 børnebørn. En ny virksomhedsstrukturskaber fred og gør plads til de næste generationer. Da Hans Riegel dør i 2013 over tager tredjegenerationen roret. Den nye mand i spidsen er Hans Guido Riegel, som i modsætningen til onklen ikke træder frem i offentligheden. Der er ingen fotos, ingen filmklip og ikke mange interviews. I denne udsendelse gør han en undtagelse og udtaler sig om firmaets historie og fremtid. Der er ved at blive bygget et nyt hovedsæde. Da Paul og Hans Riegel overtog firmaet efter deres far er det vingummibamsen, der er et af de mest kostbare remedier. Vingummibamsen starter med at være et nicheprodukt. Der bliver tjent flest penge med lakrids, men den dansende bjørn har allerede i 20erne en fanskare bl.a. Albert Einstein og Erich Kästner. Kaiser Wilhelm II skrev fra sit eksil: Vingummibamsen fra Bonn er det bedste der er sket i løbet af den weimarske republik. Men det er brødrene Hans og Paul der gør vingummibamsen til en succes.
Die Haribo-Story
7.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
ZDF
Tysk dokumentarserie om Tysklands største familieejede virksomheder. I 1920 startede Hans Riegel fra Bonn sit firma i en vaskekælder med en sæk sukker, en marmorplade, en kobberkedel og en valse. Han er i dag førende producent af vingummi og lakrids og producerer 100 millioner vingummibamser dagligt. De var to brødre - den ene Hans eller Mr. Haribo den anden Paul, som formår at føre familievirksomheden igennem alle årtier med succes. Hans er viljestærk og iderig og god til at finde nye trends. Sammen med broderen Paul, som står for produktionen, mens Hans står for marketing leder de firmaet i 67 år. Hans bliver ved med at finde på nye produkter og ekspanderer Haribo. Da hans bror Paul dør i 2009, står det klart at Hans har sørget for mange ting, men ikke for at finde en efterfølger. Hans er ugift og barnløs men Paul har 4 børn og 11 børnebørn. En ny virksomhedsstrukturskaber fred og gør plads til de næste generationer. Da Hans Riegel dør i 2013 over tager tredjegenerationen roret. Den nye mand i spidsen er Hans Guido Riegel, som i modsætningen til onklen ikke træder frem i offentligheden. Der er ingen fotos, ingen filmklip og ikke mange interviews. I denne udsendelse gør han en undtagelse og udtaler sig om firmaets historie og fremtid. Der er ved at blive bygget et nyt hovedsæde. Da Paul og Hans Riegel overtog firmaet efter deres far er det vingummibamsen, der er et af de mest kostbare remedier. Vingummibamsen starter med at være et nicheprodukt. Der bliver tjent flest penge med lakrids, men den dansende bjørn har allerede i 20erne en fanskare bl.a. Albert Einstein og Erich Kästner. Kaiser Wilhelm II skrev fra sit eksil: Vingummibamsen fra Bonn er det bedste der er sket i løbet af den weimarske republik. Men det er brødrene Hans og Paul der gør vingummibamsen til en succes.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet-
Tysk
-
Genrer
-
Kultur og samfund
-
Temaer
-
Filmskaber
Jürg Mülner
Fortæller
Philip Moog
Tilrettelægger
Stefan Brauburger
Udgiver
ZDF
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
TV0000102711
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 44 min
Sprog
Tysk
Undertekster
Dansk, Tysk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
44 min..
TV-dato
27. sep. 2016 kl. 20.15