Tilbage
Deutschlands große Clans
Tchibo
ZDF
Tysk dokumentarserie om Tysklands største familieejede virksomheder. Statistik se har hver anden tysk kvinde en BH og hver 4. tysker sokker fra Tchibo. Det er ud over kaffe også tøj, husholdningsgenstande og meget andet. Det er familien Herz der står bag koncernen. Det startede med den Max Herz, som allerede i 20 erne arbejdede med kaffe i Hamburg. Han satte gang i faderens gamle kaffeimportfirma. Sammen med hans forretningspartner Carl Tchilinghiryan grundlagde han firmaet i 1949. Partneren, der forlod firmaet kort tid efter blev den første del af navnet Tchi og sammen med ”bo” for Bohne ( bønne) var navnet skabt. Max Herz var en ægte patriark, med ideer der gik ind i historien. Han levede og åndede for kaffen. De første pakker solgte han ved at henvende sig direkte til flere hundrede advokater og læger og tilbyde dem billig kaffe på postordre.
Han vedlagde gratis produkter som blikdåser, stofservietter og håndklæder og fik skabt sig en kundekreds og et helt nyt marked, Tchibo med tøj og husholdningsgrej. I årene efter krigen hvor kaffe var en mangelvare, var folk villige til at betale astronomiske priser for kaffen. Kaffe var det sorte guld. Husmødrenes længsel efter smukke husholdningsgenstande var også med til at forrretningen boomede. Tchibo- magasinet blev grundlagt i 1952 og læserne fik leveret horoskoper, opskrifter og modetips. Da postordren ikke længere var nok, åbnede Herz butiksfilialer. Omsætningen blev 10 doblet i løbet af 10 år. Herz investerede hele overskuddet indtil 1954 og finansierede sit private forbrug gennem et kaffeimportfirma og et tipskiosk som han drev ved siden af. Først i 1960 ændrede han sit sparsommelige livsstil og købte en villa i Hamburg og ved Østersøen, tog til Middelhavet og købte et stutteri. Men han forblev en beskeden mand.
Han havde styr på økonomien, men var gavmild over for sine medarbejdere. Alle fik en julesteg. Filmen viser udover firmaets succes også den forbitrede kamp om kaffemarkedet, som Herz hovedsageligt førte med konkurrenten Jacobs fra Bremen.
Tchibo
7.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
ZDF
Tysk dokumentarserie om Tysklands største familieejede virksomheder. Statistik se har hver anden tysk kvinde en BH og hver 4. tysker sokker fra Tchibo. Det er ud over kaffe også tøj, husholdningsgenstande og meget andet. Det er familien Herz der står bag koncernen. Det startede med den Max Herz, som allerede i 20 erne arbejdede med kaffe i Hamburg. Han satte gang i faderens gamle kaffeimportfirma. Sammen med hans forretningspartner Carl Tchilinghiryan grundlagde han firmaet i 1949. Partneren, der forlod firmaet kort tid efter blev den første del af navnet Tchi og sammen med ”bo” for Bohne ( bønne) var navnet skabt. Max Herz var en ægte patriark, med ideer der gik ind i historien. Han levede og åndede for kaffen. De første pakker solgte han ved at henvende sig direkte til flere hundrede advokater og læger og tilbyde dem billig kaffe på postordre.
Han vedlagde gratis produkter som blikdåser, stofservietter og håndklæder og fik skabt sig en kundekreds og et helt nyt marked, Tchibo med tøj og husholdningsgrej. I årene efter krigen hvor kaffe var en mangelvare, var folk villige til at betale astronomiske priser for kaffen. Kaffe var det sorte guld. Husmødrenes længsel efter smukke husholdningsgenstande var også med til at forrretningen boomede. Tchibo- magasinet blev grundlagt i 1952 og læserne fik leveret horoskoper, opskrifter og modetips. Da postordren ikke længere var nok, åbnede Herz butiksfilialer. Omsætningen blev 10 doblet i løbet af 10 år. Herz investerede hele overskuddet indtil 1954 og finansierede sit private forbrug gennem et kaffeimportfirma og et tipskiosk som han drev ved siden af. Først i 1960 ændrede han sit sparsommelige livsstil og købte en villa i Hamburg og ved Østersøen, tog til Middelhavet og købte et stutteri. Men han forblev en beskeden mand.
Han havde styr på økonomien, men var gavmild over for sine medarbejdere. Alle fik en julesteg. Filmen viser udover firmaets succes også den forbitrede kamp om kaffemarkedet, som Herz hovedsageligt førte med konkurrenten Jacobs fra Bremen.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet-
Tysk
-
Genrer
-
Kultur og samfund
-
Temaer
-
Filmskaber
Christian Bock
Volker Wild
Volker Wild
Fortæller
Philip Moog
Tilrettelægger
Stefan Brauburger
Udgiver
ZDF
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
TV0000102944
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 44 min
Sprog
Tysk
Undertekster
Dansk, Tysk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
44 min..
TV-dato
4. okt. 2016 kl. 20.15