DR Ramasjang
Myren kan ikke finde hverken Lillefinger eller hans familie og føler sig forladt og alene.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDe små seriefilm om Lillefinger kan bruges til en form for læseteater.
Replikkerne findes til print som pdf under kapitelmærkningen.
Titler med Læseteater: Hjælp jeg falder, den døde bi, dragen, fødselsdag, det store træ, den skæve kasse og alene i verden.
Forslag til organisering:
1.Læreren viser eleverne, hvordan de vælger kapitelmærkningen Læseteater, inden de afspiller filmen (læs mere under ? på menulinjen ved huskelisten)
2. Klassen ser filmen Lillefinger og dragen.
3. Læreren viser eleverne, hvordan de skal understrege deres replikker med farver i rollehæftet. Fx MYRE: Må jeg prøve (farves gult).
4. Læreren demonstrer sammen med en elev, hvordan eleverne skal læse deres replikker, samtidig med at de ser filmen og hører lyden (denne aktivitet skal gentages mange gange, når eleverne selv skal gøre det)
5. Læren viser eleverne, hvor de slår lyden fra, når de skal læse replikkerne til "stumfilmen".
Bagefter gentager eleverne samme fremgangsmåde i grupper, med hver deres film. forløber sluttes af med, at alle elever læser højt for hinanden.
Eleverne kan de første mange gange, de skal øve replikkerne, se filmen med lyd. Når de kan alle deres replikker, øves der uden lyd. filmen er delt op i kapitler, så eleverne kan gentage-læse dele af filmen, indtil de er sikre.
Der er lidt forskel på længden og antallet af replikker i filmene, så det er muligt at differentiere.
(I denne film er der replikker til fire elever).
Der er forskellige temaer og problematikker i de enkelte film, som eleverne også kan fremlægge for klassen.
Hjælpespørgsmål til deres refleksion kunne være: Hvad bliver MYRE sur over? Hvorfor tog LILLEFINGER ikke MYRE med? Hvad handler filmen om?
MYRE er alene
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:08
jcsjdfpisj
00:01:56
BI: Jeg har lige set lillefinger og hans mor og far. MYRE: Hvor? BI: Ude i skoven. MYRE: Hm
00:02:07
MYRE: Hallo. EKKO: Hallo. Hallo. Hallo MYRE: Er det dig lillefinger? EKKO: Er det dig lillefinger? Er det dig lillefinger? Er det dig lillefinger? MYRE: Ja, det er jo det, jeg spørger om. EKKO: Ja, det er jo det, jeg spørger om. Ja, det er jo det, jeg spørger om. MYRE: hvad! Kan du ikke bare svare mig? EKKO: Hvad, kan du ikke bare svare mig? Hvad, kan du ikke bare svare mig? Hvad, kan du ikke bare svare mig?
00:02:51
BI: øhm, jeg tror altså, at det er EKKOet. MYRE: Ih, gider du godt at lade være med at sige det samme? EKKO : Ih gider du godt at lade være med at sige det samme? Ih gider du godt at lade være med at sige det samme? Ih gider du godt at lade være med at sige det samme? MYRE: Jeg bliver vanvittig. EKKO: Jeg bliver vanvittig. Jeg bliver vanvittig.Jeg bliver vanvittig. MYRE: Det er mig der bliver. EKKO: Det er mig der bliver. Det er mig der bliver. Det er mig der bliver. BI: jeg tror, det er ekkoet, der svarer dig. MYRE: Hvad? EKKO: Hvad? Hvad? Hvad? BI: Det er et ekko.
00:03:28
MYRE: Argh. EKKO: Argh argh argh. MYRE: Ih, jeg vil have et knus. Giver du ikke et knus? BI; Arh arh, jeg stikker dig bare – desværre.
00:03:51
MYRE: (sukker) Arh nej, det dur ikke - dumme EKKO. LILLEFINGER: Dumme MYRE. LILLEFINGER: Hej MYRE. MYRE: Hvorfor måtte jeg ikke komme med? LILLEFINGER: Fordi vi ville overraske dig med hindbærgrød hjemme hos os. LILLEFINGERS FAR: Hej MYRE. LILLEFINGERS MOR: Hej MYRE: MYRE: Det kunne du da bare have sagt, da du gik i morges. LILLEFINGER: Jamen, så ville det jo ikke være nogen overraskelse. MYRE: Så ikke flere overraskelser i dag vel? LILLEFINGER: Nej, det lover jeg.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Fremstilling
-
Kommunikation
-
Læsning
-
Temaer
-
-
Dansk som andetsprog
-
Basis/Supplerende
-
Paolo Pellettieri
Nicolai Luis Vazquez Winther
Niels Ellegaard
Sara My Kia Leth
Sofie Stougaard