DR Ramasjang
Myren skal noget og siger at Lillefinger ikke må komme med. Men Lillefinger følger efter.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDe små seriefilm om Lillefinger kan bruges til en form for læseteater.
Replikkerne findes til print som pdf under kapitelmærkningen.
Titler med Læseteater: Hjælp jeg falder, den døde bi, fødselsdag, dragen, det store træ, den skæve kasse og alene i verden.
Forslag til organisering:
1.Læreren viser eleverne, hvordan de vælger kapitelmærkningen Læseteater, inden de afspiller filmen (læs mere under ? på menulinjen ved huskelisten)
2. Klassen ser filmen Lillefinger og dragen.
3. Læreren viser eleverne, hvordan de skal understrege deres replikker med farver i rollehæftet. Fx MYRE: Må jeg prøve (farves gult).
4. Læreren demonstrer sammen med en elev, hvordan eleverne skal læse deres replikker, samtidig med at de ser filmen og hører lyden (denne aktivitet skal gentages mange gange, når eleverne selv skal gøre det)
5. Læren viser eleverne, hvor de slår lyden fra, når de skal læse replikkerne til "stumfilmen".
Bagefter gentager eleverne samme fremgangsmåde i grupper, med hver deres film. forløber sluttes af med, at alle elever læser højt for hinanden.
Eleverne kan de første mange gange, de skal øve replikkerne, se filmen med lyd. Når de kan alle deres replikker, øves der uden lyd. filmen er delt op i kapitler, så eleverne kan gentage-læse dele af filmen, indtil de er sikre.
Der er lidt forskel på længden og antallet af replikker i filmene, så det er muligt at differentiere.
(I denne film er der replikker til to elever).
Der er forskellige temaer og problematikker i de enkelte film, som eleverne også kan fremlægge for klassen.
Hjælpespørgsmål til deres refleksion kunne være: Hvad bliver Lillefinger og Myre uvenner over? Er det i orden at MYRE og LILLEFINGER begge vil være træets bedste ven? Kan man godt være venner med flere? Hvad handler filmen om?
Læseteater
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:03
LILLEFINGER: Hvad skal du? MYRE: Jeg skal noget. Noget som jeg skal gøre alene. LILLEFINGER: Må jeg ikke godt komme med? MYRE: Nej, for det er hemmeligt.
00:00:40
LILLEFINGER: Er du på vej hen til træet? Hvis du er det, er det strengt, jeg ikke må komme med. MYRE: Det er fordi, mig og træet vi har det specielt sammen. Vi har brug for at ses alene engang imellem. LILLEFINGER Men det er ligeså meget mit træ som dit.
00:01:32
MYRE: Hej gamle træ - knager du hva? Det er længe siden at jeg kom og besøgte dig. Og det er godt du ikke er gået et andet sted hen, for så kunne jeg slet ikke finde dig igen. LILLEFINGER: Hej træ har du haft det godt? Jeg er også kommet for at besøge dig igen.
00:02:12
MYRE: Jeg kan forstå hvad træet siger. Det taler til mig. LILLEFINGER: Det taler også til mig. MYRE: Hvad siger det da til dig? LILLEFINGER Det fortæller historier om skoven. MYRE: Til mig siger det, at det rigtig godt kan lide mig. LILLEFINGER: Til mig fortæller det eventyr. MYRE: Det kan rigtig godt lide mig, fordi at det - at jeg aer det. LILLEFINGER Træet kan godt lide mig, fordi jeg kan gynge højt på grenene. MYRE: Til mig siger det, at det gør ondt på det, når du gynger for meget på grenene og at den godt kan lide mig, for jeg ikke er så tung. LILLEFINGER: Det siger, at det syntes jeg er bedst til at klatre i det. MYRE: Træet siger at det altid vil passe å mig, for det elsker mig mest.
00:03:22
MYRE: fløjter aahh MYRE: LILLEFINGER, LILLEFINGER ved du hvad? Lige da du var gået så sagde træet at det elsker dig så meget som det gør med mig. LILLEFINGER: Gjorde det? MYRE: Ja LILLEFINGER: Det er træet, der svarer MYRE: orv ja, det tror jeg. Det siger at det er vores fælles ven LILLEFINGER Ha det godt. Vi ses snart igen.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Fremstilling
-
Kommunikation
-
Læsning
-
Temaer
-
-
Dansk som andetsprog
-
Basis/Supplerende
-
Paolo Pellettieri
Nicolai Luis Vazquez Winther
Niels Ellegaard
Sara My Kia Leth
Sofie Stougaard