Tilbage
DR2 Tema
Statistik, magt og manipulation
DR2
Når du ser film på din Ipad, afleverer barn i institution, køber ind og kører bil, bliver du iagttaget og lavet til statistik, og dine data fortæller mere om dig, end du drømmer om. Når FC Midtjylland spiller fodbold, bliver der også lavet statistik i stor stil, og udmøntningen af den har stor betydning for både taktik og træning. Det skyldes, at FC Midtjylland ejes af en rig englænder, der har skabt sin formue ved at lave statistik på fodboldkampe og spille på de rigtige hold, antal mål, næste målscorer osv. Og hvad med politikerne? De bruger og misbruger gerne statistik, men forstår de den - og gør du? Test dig selv sammen med politikerne, når vært Søren Storm disker op med et eksempel på statistisk "falsk positiv".
Statistik, magt og manipulation
7.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DR2
Når du ser film på din Ipad, afleverer barn i institution, køber ind og kører bil, bliver du iagttaget og lavet til statistik, og dine data fortæller mere om dig, end du drømmer om. Når FC Midtjylland spiller fodbold, bliver der også lavet statistik i stor stil, og udmøntningen af den har stor betydning for både taktik og træning. Det skyldes, at FC Midtjylland ejes af en rig englænder, der har skabt sin formue ved at lave statistik på fodboldkampe og spille på de rigtige hold, antal mål, næste målscorer osv. Og hvad med politikerne? De bruger og misbruger gerne statistik, men forstår de den - og gør du? Test dig selv sammen med politikerne, når vært Søren Storm disker op med et eksempel på statistisk "falsk positiv".
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDenne udsendelse kan bruges i matematikundervisningen i 7.-9. klasse. Den er oplagt til at arbejde med, hvordan statistik kan bruges til at manipulere med data, til at tale om, hvordan og hvor statistik bliver brugt i samfundet og hverdagen, og til at tale om, hvordan statistik påvirker vores daglige og fremtidige liv.
Kapitelsættet giver mulighed for, at man kan udvælge bestemte fokusområder, hvis hele udsendelsen er for meget på en gang. Man kan også tildele grupper i en klasse forskellige kapitler/områder, de skal arbejde med at fortolke og formidle til andre.
Statistik, magt og manipulation
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:01:13
00:01:13
Statistik fra Danmarks Statistik
Hvad bruges statistik til for at holde Danmark i gang? Hvilke eksempler nævnes i udsendelsen?
Hvad bruges statistik til for at holde Danmark i gang? Hvilke eksempler nævnes i udsendelsen?
02
00:03:28
00:03:28
Statistik om sig selv
Nogle laver statistik på sig selv om alt. Hvilke eksempler nævnes i udsendelsen?
Nogle laver statistik på sig selv om alt. Hvilke eksempler nævnes i udsendelsen?
03
00:06:13
00:06:13
Hvad er forskellen på data og statistik?
Kan du efter at have set dette kapitel forklare, hvad forskellen er på data og statistik?
Kan du efter at have set dette kapitel forklare, hvad forskellen er på data og statistik?
04
00:07:48
00:07:48
Spørgeskemaundersøgelser
Hvordan kan man indsamle data, som skal kunne sige noget om hele befolkningen? Hvordan kan vi lade folk svare? Og hvordan kan vi påvirke folks svar i spørgeskemaundersøgelser?
Hvordan kan man indsamle data, som skal kunne sige noget om hele befolkningen? Hvordan kan vi lade folk svare? Og hvordan kan vi påvirke folks svar i spørgeskemaundersøgelser?
05
00:10:26
00:10:26
Statistik brugt i medierne
Hvad er forskellen på sammenfald og sammenhæng, når vi kigger på data fra statistik?
Hvad er forskellen på sammenfald og sammenhæng, når vi kigger på data fra statistik?
06
00:12:09
00:12:09
Manipulation med statistik
Forklar for hinanden, hvordan der bliver manipuleret med svarmulighederne i undersøgelsen blandt de studerende.
Forklar for hinanden, hvordan der bliver manipuleret med svarmulighederne i undersøgelsen blandt de studerende.
07
00:17:14
00:17:14
Statistik på dig som forbruger - big data og small data
Hvordan får butikker statistik på kunderne? Hvad er big data og hvad er small data? Diskuter, om I mener, at det er godt eller skidt, at butikkerne får statistik på kunderne.
Hvordan får butikker statistik på kunderne? Hvad er big data og hvad er small data? Diskuter, om I mener, at det er godt eller skidt, at butikkerne får statistik på kunderne.
08
00:24:10
00:24:10
Statistik og sport
Hvilken rolle spiller statistik i sport? Giv nogle eksempler fra udsendelsen på, hvilke former for statistik, der optræder i sportssammenhænge. Se evt. kapitel 12 for at se resultatet af undersøgelsen.
Hvilken rolle spiller statistik i sport? Giv nogle eksempler fra udsendelsen på, hvilke former for statistik, der optræder i sportssammenhænge. Se evt. kapitel 12 for at se resultatet af undersøgelsen.
09
00:41:29
00:41:29
Statistik og politik
Hvad er der galt med Aase Madsens brug af statistik om andelen af danskere, som bruger folkebibliotekerne? Hvordan tror I grafen, som Venstre brugte ville se ud, hvis aksen ikke var manipuleret med?
Hvad er der galt med Aase Madsens brug af statistik om andelen af danskere, som bruger folkebibliotekerne? Hvordan tror I grafen, som Venstre brugte ville se ud, hvis aksen ikke var manipuleret med?
10
00:44:59
00:44:59
Statistikopgave
Forklar eksemplet med sygdommen og testen for hinanden. Prøv at regne efter. I kan evt. se dette kapitel nogle gange. Hvad tænker I om det, politikerne siger, om deres brug af statistik?
Forklar eksemplet med sygdommen og testen for hinanden. Prøv at regne efter. I kan evt. se dette kapitel nogle gange. Hvad tænker I om det, politikerne siger, om deres brug af statistik?
11
00:51:48
00:51:48
Tracking af forbrugeradfærd som statistik
Diskuter, hvad I tænker om det, som udsendelsen fortæller om tracking af forbrugeradfærd. Er det en fordel for forbrugeren? Er det en fordel for butikkerne? Er det win-win? Er der nogle ting, vi skal være bekymrede over?
Diskuter, hvad I tænker om det, som udsendelsen fortæller om tracking af forbrugeradfærd. Er det en fordel for forbrugeren? Er det en fordel for butikkerne? Er det win-win? Er der nogle ting, vi skal være bekymrede over?
12
00:58:51
00:58:51
Statistik og sport
Se resultatet af statistikundersøgelsen på sport fra kapitel 08.
Se resultatet af statistikundersøgelsen på sport fra kapitel 08.
13
00:59:48
00:59:48
Statistik på dig selv - forbedre dit liv?
Hvordan har personen brugt statistik til at forbedre sit liv? Hvad tænker I om den måde at bruge statistik på? Var det noget, I selv kunne finde på?
Hvordan har personen brugt statistik til at forbedre sit liv? Hvad tænker I om den måde at bruge statistik på? Var det noget, I selv kunne finde på?
14
01:02:47
01:02:47
Afslutning på programmet
-
Matematik
-
Statistik og sandsynlighed
-
Pædagogisk note
Rikke Schnedler Teglskov Kristensen
Vært
Søren Storm
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2016
Faustnummer
TV0000104334
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 65 min
Sprog
Dansk, Engelsk (sporadisk)
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
65 min..
TV-dato
17. dec. 2016 kl. 21.25