DR1
Dansk videnskabsmagasin i 4 afsnit. Vi går helt tæt på nogle af de mange mysterier, der sker i kroppen, når vi går fra at være barn til at blive voksen. For under puberteten ændrer kroppen ikke blot form og udseende, den bliver også kønsmoden. Vi ser på, hvad sker der, når vi mennesker får øjnene op for vores egen seksualitet. Og så er det også i denne periode, at hjernen udvikler sig meget i forhold til at styre kroppens impulser. Vi udsætter en gruppe unge og ældre for en række tests, og ser hvordan kroppen reagerer forskelligt, i forhold til den alder vi har.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetTeenagere er under ombygning! I denne udsendelse kigger vi nærmere på overgangen fra barn til voksen. Forskerne går tæt på forandringerne i både krop og hjerne i teenageårene og også før, da puberteten starter tidligere og tidligere ift. for bare 30 år siden. Et testpanel af teenagere og voksne er gennemgående i udsendelsen og viser de grundlæggende forskelle på teenagehjernen og den voksne hjerne, ved en række tests som tester de to forskellige grupper af personer. Nogle af testene kan også afprøves i større eller mindre grad i undervisningen.
Teenageres til tider store indtag af alkohol og usund mad testes også før og efter i udsendelsen og konsekvenserne ved en usund levevis behandles.
Hjernens udvikling i forhold til drenge og piger er forskellig og måden vi laver skole på problematiseres ift drenge og pigers forskellige modenhed ved forskellige aldre. Forskellen på kønnene er større end man lige umiddelbart skulle tro og især hjernen udvikles vidt forskelligt hos drenge og piger og i forskelligt tempo. Udsendelsen stiller spørgsmål ved om den måde vi inddeler børn i skolen på i dag via cpr-nummer er den mest hensigtsmæssige.
Det kan skabe grobund for en god snak/diskussion i klassen - hvordan skal den ideelle skole udformes?
Hvem skal gå i klasse sammen, hvis vi ikke tager hensyn til cpr-numre? Hvordan skaber vi rammer for bedst muligt samarbejde, hvis vi skal tage hensyn til forskelle på hjernens forskellige udviklingsniveauer?
I undervisningen indenfor ´Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab´ kan man med fordel lave klassens brevkasse som udgangspunkt for den biologiske undervisning i kroppens funktioner og udvikling.
Tag evt. udgangspunkt i forløb fra Sex & samfund til 4.-6. kl. og 7.-9.kl. Se under links.
-
Biologi
-
Krop og sundhed
-
-
Natur/teknologi
-
Mennesket
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-