Animationsværkstedet
Kortfilm uden tale. Kort efter at Lulu har afsluttet sin uddannelse på Akademiet for helte, får han en chance for at bevise sin styrke. Han får muligheden for at tage ud på en rejse, hvor han skal dræbe en skræmmende drage. Til Lulus store fortvivlelse beslutter hans søde mormor at rejse med ham, så rejsen får en noget anden karakter end han havde drømt om.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetFilmen Grandma's Hero er velegnet til at arbejde med filmanalyse i dansk. Filmens hovedtemaer handler om at være helt/antihelt og at lære at træffe sine egne valg. Den pædagogiske note og de tilhørende tre kapitelmærkninger har målgruppen 3 - 4. klassetrin.
Kapitelmærkningerne er lavet som et pædagogisk redskab, der primært retter sig mod eleverne. Kapitelmærkningen; Bedstemors helt - filmen kort fortalt omhandler filmens handlingsstruktur. Kapitelmærkningen; Lulus valg - kan en helt gå med strikket hjelm understøttet arbejdet med filmens hovedtema, at træffe valg. Den sidste kapitelmærkning stiller spørgsmål til filmens virkemidler.
1. Inden filmen ses i klassen er det en god idé at aktivere elevernes forforståelse omkring eventyrets struktur (hjemme-ude-hjem), samtale om hvad der er forskel på en helt/antihelt og sætte fokus på at filmen er ordløs, så der fortælles via billeder og lyd.
2. Det anbefales at filmen ses flere gange, hvilket er muligt, da den kun varer 7 min. Første gang ses hele filmen uden afbrydelse, så eleverne kan få deres egen umiddelbare oplevelse. De næste gange kan arbejdes med de tre kapitelmærkninger og de spørgsmål, som de knytter an til.
3. Efter et have set og analyseret filmen vil man med fordel kunne arbejde med at remediere filmen. Det gøres ved at downloade filmen (se nedenstående link) og efterfølgende bearbejde den i et filmredigeringsprogram fx. WeVideo fra Skoletube. Da filmen er uden tale, kunne det være interessant at fokusere på at lade eleverne lægge dialog på filmen. Man må gerne lægge de film eleverne har produceret på en Skoletube kanal, men det er ikke tilladt at offentliggøre den på nettet.
Man kan desuden arbejde videre med temaet helt-antihelt i fx Lego filmen, som kan lånes på mitcfu.
Filmens virkemidler
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:03
Filmen starter med at Lulu er færdig med sin uddannelse. Hvilke farver er der i klippet? Hvordan er musikken? Hvordan er stemning synes du ? Hvorfor stopper musikken, når bedstemor kommer nynnende? Hvordan tror du bedstemoren er - hvorfor? Hvad tror du, Lulu synes om hende?
00:01:15
Lulu går ud i verden. Hvordan er farverne i klippet? Hvordan er lyden? Er der musik, reallyd, effektlyd? Hvordan er tempoet i klippet? Er det langsomt eller hurtigt? Hvorfor mon?
00:01:50
Hvorfor bliver Lulu's øjne grønne, og hvad ser man i hans øjne? Hvad betyder den grønne farve? Hvornår har du set den før? Lyden ændrer sig flere gange i klippet. Nogen gange er der musik, nogen gange kun lyd. Hvornår er der musik? Hvornår er der reallyd? Hvad tror du det betyder for det der sker?
00:02:31
Lulu møder mange monstre. Bedstemor "hjælper" hver gang. Hvordan er tiden blevet forkortet i klippet? Og hvad tror du, man får ud af det?
00:04:14
Da Lulu har fået de lyserøde sokker, går han i vrede for at kæmpe med dragen. Hvordan ændrer farverne sig? Hvad sker der med lyden?
00:04:36
Hvorfor peger alle de grønne linjer mod bjerget? Hvorfor er farverne grønne og sorte? Hvad tror du, det fortæller om det, der skal til at ske?
00:05:17
Når Lulu kæmper mod dragen, er der masser lyd og hurtige klip. Men med ét sker der en ændring. Lyden stopper og tempoet går helt ned. Hvad sker der? Hvad sker der med Lulu? Hvad tror du, at han tænker?
Lulus valg - kan en helt gå med strikket hjelm?
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:29
Hvilken hjelm har bedstemor valgt? Hvorfor tror I, at hun har valgt en strikket hjelm til Lulu? Hvilken hjelm tror I, Lulu gerne ville have haft - og hvorfor?
00:00:54
Hvilket dyr vil Lulu gerne have/får han? Hvilket dyr tror I, bedstemor gerne ville have haft ham til at vælge - og hvorfor?
00:01:24
Hvorfor tror I bedstemor tager med på rejsen? Tror I, Lulu gerne vil have bedstemor med - hvorfor/hvorfor ikke? Hvorfor tror I, at bedstemor samler huen op og giver den til Lulu?
00:01:50
Hvordan vil Lulu løse udfordringen? Hvordan løser bedstemor udfordringen?
00:02:37
Hvordan vil Lulu løse udfordringen? Hvordan løser bedstemor udfordringen?
00:02:46
Hvordan vil Lulu løse udfordringen? Hvordan løser bedstemor udfordringen?
00:02:53
Hvordan vil Lulu løse udfordringen? Hvordan løser bedstemor udfordringen?
00:03:09
Hvordan løser bedstemor udfordringer? Hvad syntes Lulu om det - hvorfor?
00:03:41
Hvad sker der med Lulu, da han pakker bedstemors gave op? Hvilken betydning får bedstemors gave for det valg Lulu træffer? Hvorfor smider han den strikkede hjelm? Hvordan har bedstemor det med Lulus valg?
00:05:17
Hvorfor dræber Lulu ikke dragen? Hvad har Lulu lært af sin bedstemor?
00:05:45
Hvorfor smider Lulu sværdet og tager den strikkede hjelm på? Hvem vælger han at være?
00:06:12
Gense kapitel 2. Hvordan "kæmper" Lulu mod kaninen? Hvad har han lært af sin bedstemor?
Bedstemors helt - filmen kort fortalt
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:02
Støtte til at genfortælle indholdet i kapitlet: 1. Lulu afslutter sin uddannelse på Akademiet for helte 2. Lulu får strikket hjelm af sin bedstemor 3. Lulu skal dræbe dragen
00:01:15
Støtte til at genfortælle indholdet i kapitlet: 1. Bedstemor tager med på rejsen 2. Bedstemor klarer alle udfordringerne
00:03:22
Støtte til at genfortælle indholdet i kapitlet: 1. Lulu får fødselsdagsgave af bedstemor 2. Lulu går amok 3. Lulu smider den strikkede hjelm
00:04:19
Støtte til at genfortælle indholdet i kapitlet: 1. Lulu drager afsted 2. Lulu kæmper med dragen 3. Lulu dræber ikke dragen fordi...
00:05:46
Støtte til at genfortælle indholdet i kapitlet: 1. Lulu har ikke dræbt dragen 2. Lulu og bedstemor vender hjem fra rejsen 3. Kaninen angriber landsbyen og Lulu...
-
Dansk
-
Engelsk
-
Temaer
-
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
-
Tysk
-
Genrer
-
Corentin Monnier
Kasper Christensen
Morten Lund Thulstrup