Tilbage
Der er et yndigt land
Den jyske hede
DRKultur
Dansk dokumentarserie i 4 afsnit. I dette program tager Chris Pedersen og Line Knutzon på opdagelsesrejse til Himmelbjerget, hvor et ganske særligt billede blev malet i 1842, nemlig Louis Gurlitts "Et landskab ved Himmelbjerget". Og så de undersøger, om der stadig findes spor af det eksotiske Jylland i og omkring hedens hovedstad Herning - kunne det fx være Boxen eller Cronhammars Elia? Når du lukker øjnene, hvad er det så for et Danmark, du ser? Er det brede bøge, grønne lunde og sejlernes tusindtal? Sådan malede guldaldermalerne Danmark - overdådigt, smukt, og struttende af stolthed og fædrelandsfølelse. Men hvor finder man egentlig de landskaber, som 1800-tallets malere kaldte det ægte danske? I fire programmer går dramatikeren Line Knutzon og kulturjournalisten Chris Pedersen vores kendte og elskede landskabsmalerier i sømmene. For findes maleriernes Danmarksbilleder i virkeligheden - eller viser de snarere det Danmark, vi stadig drømmer om?
Den jyske hede
7.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
DRKultur
Dansk dokumentarserie i 4 afsnit. I dette program tager Chris Pedersen og Line Knutzon på opdagelsesrejse til Himmelbjerget, hvor et ganske særligt billede blev malet i 1842, nemlig Louis Gurlitts "Et landskab ved Himmelbjerget". Og så de undersøger, om der stadig findes spor af det eksotiske Jylland i og omkring hedens hovedstad Herning - kunne det fx være Boxen eller Cronhammars Elia? Når du lukker øjnene, hvad er det så for et Danmark, du ser? Er det brede bøge, grønne lunde og sejlernes tusindtal? Sådan malede guldaldermalerne Danmark - overdådigt, smukt, og struttende af stolthed og fædrelandsfølelse. Men hvor finder man egentlig de landskaber, som 1800-tallets malere kaldte det ægte danske? I fire programmer går dramatikeren Line Knutzon og kulturjournalisten Chris Pedersen vores kendte og elskede landskabsmalerier i sømmene. For findes maleriernes Danmarksbilleder i virkeligheden - eller viser de snarere det Danmark, vi stadig drømmer om?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetUdsendelsen om den jyske hede kan bruges i valgfaget for billedkunst i forløb, som har fokus på arbejde med identitet, fædrelandsfølelse, national identitet. Det kunne fx. Være et forløb i valgfaget med titlen: Der er et yndigt land.
Til udsendelsen er udarbejdet en kapitelmærkning, hvori der er konkrete forslag til øvelser og inspiration til undervisningen. Kapitelmærkningens indledning er rettet til underviseren, mens selve kapitelmærkningen har øvelser og opgaver rettet mod eleverne.
Den jyske hede
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:11
00:00:11
Luk øjnene... (øvelse 5 min.)
Start med at lukke dine øjne. Hvad er det for et Danmark du ser? Tag et stykke papir. Tegn, skriv, mal alt det, som lige falder dig ind. Brug Max 5 minutter på øvelsen. Hvad er Danmark for dig? Gem dette papir, som en processkitse til senere brug.
Start med at lukke dine øjne. Hvad er det for et Danmark du ser? Tag et stykke papir. Tegn, skriv, mal alt det, som lige falder dig ind. Brug Max 5 minutter på øvelsen. Hvad er Danmark for dig? Gem dette papir, som en processkitse til senere brug.
02
00:01:22
00:01:22
Guldalderens malernes landskaber (diskuter)
Hvordan malede guldaldermalerne landskaber? Hvilke motiver valgte de ud og hvordan skildrede de naturen? Hvordan malede guldaldermaleren Gurlitt Jylland? Hvad mindede motivet fra Himmelbjerget om?
Hvordan malede guldaldermalerne landskaber? Hvilke motiver valgte de ud og hvordan skildrede de naturen? Hvordan malede guldaldermaleren Gurlitt Jylland? Hvad mindede motivet fra Himmelbjerget om?
03
00:05:38
00:05:38
Himmelbjerget (øvelse)
Diskuter på holdet, om nogen har været på himmelbjerget? Hvad er det for et sted? Hvorfor hedder det Himmelbjerget tror I? Hvad betyder stedet for den danske nationalfølelse? Brainstorm fælles over ordet Himmelbjerg. Hvad kommer I til at tænke på? Hvilke associationer vækker det i jer? Lav nu skitser til dit eget billede. Biledets titel skal hedde noget med Himmelbjerg. Men dit billede behøver ikke handle om det "rigtige" Himmelbjerg. Fremlæg skitser for hinanden med begrundelser for jeres valg. Arbejd evt. videre med af jeres skitser til et egentligt maleri.
Diskuter på holdet, om nogen har været på himmelbjerget? Hvad er det for et sted? Hvorfor hedder det Himmelbjerget tror I? Hvad betyder stedet for den danske nationalfølelse? Brainstorm fælles over ordet Himmelbjerg. Hvad kommer I til at tænke på? Hvilke associationer vækker det i jer? Lav nu skitser til dit eget billede. Biledets titel skal hedde noget med Himmelbjerg. Men dit billede behøver ikke handle om det "rigtige" Himmelbjerg. Fremlæg skitser for hinanden med begrundelser for jeres valg. Arbejd evt. videre med af jeres skitser til et egentligt maleri.
04
00:08:01
00:08:01
Tatere (undersøg)
Hvad var taterne for nogen? Gå på nettet og undersøg mere om taterne i Danmark og deres rolle i samfundet. Findes der mon stadig tatere i landet? Og hvis ikke hvorfor/hvorfor ikke?
Hvad var taterne for nogen? Gå på nettet og undersøg mere om taterne i Danmark og deres rolle i samfundet. Findes der mon stadig tatere i landet? Og hvis ikke hvorfor/hvorfor ikke?
05
00:14:12
00:14:12
Fair nok Gurlitt (diskuter)
Hvordan oplever Chris og Line det at stå på toppen af Himmelbjerget? Hvorfor siger de: "Fair nok Gurlitt"? Hvad tror du de mener med det?
Hvordan oplever Chris og Line det at stå på toppen af Himmelbjerget? Hvorfor siger de: "Fair nok Gurlitt"? Hvad tror du de mener med det?
06
00:17:34
00:17:34
Den barske hede (diskuter)
Heden beskrives som bask og rå. Det var kontrasten eller modsætningen til det bløde, grønne og idylliske i de Bøgeskove, som guldaldermalerne yndede at male. Find billeder på nettet fra heden. Søg på ord som hede, tatere, hedens tatere, natmænd. Hvordan tror du livet på heden har været?
Heden beskrives som bask og rå. Det var kontrasten eller modsætningen til det bløde, grønne og idylliske i de Bøgeskove, som guldaldermalerne yndede at male. Find billeder på nettet fra heden. Søg på ord som hede, tatere, hedens tatere, natmænd. Hvordan tror du livet på heden har været?
07
00:21:57
00:21:57
Det mørke Jylland (diskuter)
Hvad menes der med at malerkunstens valg og fravalg af motiver til deres landskabsmalerier er med til at skabe vores syn på Danmark? Eller mener du, at det er omvendt? At valget af motiver afspejler det syn folk havde på, hvad det "rigtige" Danmark var? Er det noget vi kender til i dag fx. fra medierne? Hvilke ting /steder afspejler for jer "det rigtige" Danmark?
Hvad menes der med at malerkunstens valg og fravalg af motiver til deres landskabsmalerier er med til at skabe vores syn på Danmark? Eller mener du, at det er omvendt? At valget af motiver afspejler det syn folk havde på, hvad det "rigtige" Danmark var? Er det noget vi kender til i dag fx. fra medierne? Hvilke ting /steder afspejler for jer "det rigtige" Danmark?
08
00:23:32
00:23:32
Cronhammars Elia (skriv i din logbog)
Lav en analyse af skulpturen Elia.
Lav en analyse af skulpturen Elia.
09
00:26:37
00:26:37
Tag billeder af jeres lokalområde (øvelse)
Line og Chris har taget billeder af nutidige symboler på Henning - Boxen og Cronhammars Elia. Gå sammen to og to. Gå ud i jeres nærområde, og tage en fotoserie af symbolerne på jeres by/sted. Husk at overveje, hvilke motiver I vælger ud. Noter i jeres logbog, hvad motiverne repræsenterer for jer og for andre i jeres lokalområde. Når I tager billederne skal I overveje lys, beskæring og synsvinkel. I må gerne efterfølgende redigere i jeres billeder.
Line og Chris har taget billeder af nutidige symboler på Henning - Boxen og Cronhammars Elia. Gå sammen to og to. Gå ud i jeres nærområde, og tage en fotoserie af symbolerne på jeres by/sted. Husk at overveje, hvilke motiver I vælger ud. Noter i jeres logbog, hvad motiverne repræsenterer for jer og for andre i jeres lokalområde. Når I tager billederne skal I overveje lys, beskæring og synsvinkel. I må gerne efterfølgende redigere i jeres billeder.
-
Billedkunst
-
Kunstperioder
-
-
Historie
-
Kronologi og sammenhæng
-
Pædagogisk note
Helle Damgaard Melin
Tilrettelægger
Anne Kjær
Nanna Møller jensen
Nanna Møller jensen
Vært
Chris Pedersen
Line Knutzon
Line Knutzon
Udgiver
DRKultur
Udgivelsesår
2018
Faustnummer
TV0000113626
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 29 min
Sprog
Dansk, Norsk (sporadisk)
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
30. okt. 2018 kl. 21.30