TV 2 NEWS
Debatprogram. Mens ceremonien for hundred-året for Første Verdenskrigs afslutning vises live fra blandt andet Place de l'Etoile og Triumfbuen i Paris, diskuterer eksperter krigshandlingerne, krigens indflydelse på samfundsforhold, industri og stormagtspolitik og ser tilbage på de danskere fra Slesvig, der blev udskrevet til på tysk side at kæmpe på Vestfronten og faldt der.
Tema
1. Verdenskrig
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetHvilke betydninger har 1. Verdenskrig i dag? Programmet kan bruges til at arbejde med at reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
I kombination med programmet kan eleverne arbejde med:
- Hvordan markeres 100-året for afslutningen af 1.Verdenskrig i Europa?
- Hvorfor mindes krigens parter de faldende soldater og fredsafslutningen sammen?
- Hvordan bliver det markeret og husket i Danmark?
- Hvilken funktion har markeringen af afslutningen på 1. Verdenskrig?
- Hvilken rolle spiller markeringen i den kollektive erindring om 1. Verdenskrig?
Programmet kan således bruges til at arbejde med historiebrug, erindringshistorie og historisk bevidsthed om 1. Verdenskrig. Programmet kan anvendes til en kort perspektivering af 1. Verdenskrigs betydning i dag eller som led i et mere uddybende arbejde om kollektiv bevidsthed og historiebrug. I et mere dybdegående forløb vil det være oplagt at lade eleverne undersøge:
Mindehøjtideligheder over 1. Verdenskrig
- Hvordan iscenesættes mindehøjtideligheden ved 100-året?
- Hvordan har iscenesættelsen forandret sig gennem tiden?
- Hvilke betydninger tillægges den?
- Hvilke historiebrug og funktioner har mindehøjtidelighederne i forskellige perioder?
Erindringssteder
- Hvem har skabt det?
- Hvordan er det opstået/iscenesat?
- Hvilken betydning tillægges det?
- Hvilke historiebrug og funktioner har mindehøjtidelighederne.
CFU
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:00
00:00:00
00:00:00
00:03:04
00:04:24
00:05:24
00:08:00
00:14:05
00:17:54
00:18:27
00:19:59
00:22:41
-
Historie
-
Kronologi og sammenhæng
-
-
Ungdomsuddannelser
-
Faglige områder
-