Poul Krebs og Bro ( 1 )
DR1
Dansk underholdning i 6 afsnit. I det første program er det Poul Krebs og Bro, der tager imod udfordringen. De får begge til opgave at fortolke Michael Strunges digt ’Livets hastighed’. En opgave, som de modtager, angriber og fortolker meget forskelligt, og som i perioder bringer dem ud på dybt vand. For hvordan knækker man koden til at skabe en ny sang, når nu ordene allerede ligger klar? Krebs har kendskab til Strunge på forhånd, men har aldrig før prøvet at synge et digt. Og for den 23-årige Bro er det hans livs sværeste musikalske opgave.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetSerien "Helt lyrisk" er en del af DRs store litteraturtema i efteråret 2019, som også består af serierne "Øgendahl og de store forfattere" og "Bøger, der gør en forskel". Michael Strunge er omdrejningspunktet for et afsnit i hver serie, så det er oplagt også at se dem, hvis man arbejder med hans forfatterskab eller digte.
Det er en god ide at lade eleverne læse digtet "Livets hastighed", inden de ser udsendelsen, så de kan gør sig deres egne forestillinger klart, inden de hører Bros og Krebs' tanker om det. Begynd med at lade eleverne hver for sig læse digtet og understrege de ord og sætninger, som de ikke forstår eller undrer sig over. Ord som anakistisk, kontrast og uforgængeligt kræver nok lidt forklaring. Lad dem også udpege de vers, som taler særligt til dem, og lad dem forklare hvorfor. Tal sammen om om, hvad digtet mod egentlig drejer sig om.
Ideen med kapitelsættet er, at man i klassen ser et klip ad gangen og efterfølgende taler sammen om spørgsmålene. (De kan evt. inden have set hele udsendelsen i sammenhæng derhjemme som lektie) Eleverne skal derudover undervejs lave en poster om Michael Strunge. Inden de ser udsendelsen, skal hver elev derfor have lavet et dokument med et foto af Michael Strunge i midten. Mens de ser udsendelsen skal de skrive det, de får at vide om Strunge, i små tekstbokse rundt om fotoet. På den måde får de taget noter om forfatteren undervejs.
Tal sammen om Bro og Pouls musikalske fortolkninger af digtet, og lav en Strunge-poster
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:56
Kender I Bro? Hvilken typen musik laver ham? Hvilke typer lytter til hans musik? Hvad er hans forventninger til udfordringen?
00:01:34
Hvilken typer sanger er Poul Krebs? Kender I ham? Hvem tror I, er målgruppen for hans musik? Hvad er hans forventninger til udfordringen?
00:02:08
Hvad får I at vide om Strunge? Lad en poster med et foto af Strunge i midten og skriv jeres indsamlede viden om ham i små faktabokse rundt om. Det er en måde at tage noter på.
00:03:17
Hvordan reagerer Bro og Poul på digtet? Hvordan tror I, det kommer til at gå?
00:06:00
00:06:18
Hvad får I mere at vide om ham her? Tilføj det til jeres poster
00:06:57
Bro begynder at arbejde med at lave digtet om til en sang. Hvad synes han er det største problem? Hvorfor mon det?
00:08:01
Bro begynder at arbejde med at lave digtet om til en sang. Hvad synes han er det største problem? Hvorfor mon det?
00:09:07
Hvad synes Bro godt om ved digtet og hvorfor?
00:10:15
Hvordan mener Poul, at musikken skal være til Strunges digt og hvorfor? Hvad synes Poul, er det svære ved at sætte musik til digtet?
00:12:17
Hvordan har Bro det med at skulle synge digtet?
00:13:37
Hvad får vi mere at vide om Strunge? Skriv det ind på posteren.Hvad betyder "uforgængeligt selv"? Hvorfor 'taler' versene "Jeg ændrer mit liv - før det ændrer mig" mest til Bro? 'Taler' de også til jer? Hvorfor virker Strunges første digt nærmest profetisk i forhold til hans liv?
00:18:20
00:21:06
Hvad synes I om Pouls måde at synge digtet på? Hvor passede digtets indhold, stemmeføringen og musik særligt godt sammen?
00:24:25
Hvad synes I om Bros måde at synge digtet på? Hvor passede digtets indhold, stemmeføringen og musik særligt godt sammen?
-
Musik
-
Musik i fagene
-
Martin Bengtsson
Jakob Vølver
Martin Lennon
Stine Marie Hansen