Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Poul Krebs og Bro ( 1 )
TVOptagelse
Helt lyrisk (Sæson 1)
Poul Krebs og Bro ( 1 )
8.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR1

Dansk underholdning i 6 afsnit. I det første program er det Poul Krebs og Bro, der tager imod udfordringen. De får begge til opgave at fortolke Michael Strunges digt ’Livets hastighed’. En opgave, som de modtager, angriber og fortolker meget forskelligt, og som i perioder bringer dem ud på dybt vand. For hvordan knækker man koden til at skabe en ny sang, når nu ordene allerede ligger klar? Krebs har kendskab til Strunge på forhånd, men har aldrig før prøvet at synge et digt. Og for den 23-årige Bro er det hans livs sværeste musikalske opgave.


"Poul Krebs og Bro ( 1 )" er en del af

Serie
Helt lyrisk

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Serien "Helt lyrisk" er en del af DRs store litteraturtema i efteråret 2019, som også består af serierne "Øgendahl og de store forfattere" og "Bøger, der gør en forskel". Michael Strunge er omdrejningspunktet for et afsnit i hver serie, så det er oplagt også at se dem, hvis man arbejder med hans forfatterskab eller digte.
Det er en god ide at lade eleverne læse digtet "Livets hastighed", inden de ser udsendelsen, så de kan gør sig deres egne forestillinger klart, inden de hører Bros og Krebs' tanker om det. Begynd med at lade eleverne hver for sig læse digtet og understrege de ord og sætninger, som de ikke forstår eller undrer sig over. Ord som anakistisk, kontrast og uforgængeligt kræver nok lidt forklaring. Lad dem også udpege de vers, som taler særligt til dem, og lad dem forklare hvorfor. Tal sammen om om, hvad digtet mod egentlig drejer sig om.
Ideen med kapitelsættet er, at man i klassen ser et klip ad gangen og efterfølgende taler sammen om spørgsmålene. (De kan evt. inden have set hele udsendelsen i sammenhæng derhjemme som lektie) Eleverne skal derudover undervejs lave en poster om Michael Strunge. Inden de ser udsendelsen, skal hver elev derfor have lavet et dokument med et foto af Michael Strunge i midten. Mens de ser udsendelsen skal de skrive det, de får at vide om Strunge, i små tekstbokse rundt om fotoet. På den måde får de taget noter om forfatteren undervejs.

Tal sammen om Bro og Pouls musikalske fortolkninger af digtet, og lav en Strunge-poster

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:56
Kapitelbillede
Bro intro
Kender I Bro? Hvilken typen musik laver ham? Hvilke typer lytter til hans musik? Hvad er hans forventninger til udfordringen?

02
00:01:34
Kapitelbillede
Poul Krebs intro
Hvilken typer sanger er Poul Krebs? Kender I ham? Hvem tror I, er målgruppen for hans musik? Hvad er hans forventninger til udfordringen?

03
00:02:08
Kapitelbillede
Michael Strunge intro
Hvad får I at vide om Strunge? Lad en poster med et foto af Strunge i midten og skriv jeres indsamlede viden om ham i små faktabokse rundt om. Det er en måde at tage noter på.

04
00:03:17
Kapitelbillede
Digtet Livets hastighed præsenteres
Hvordan reagerer Bro og Poul på digtet? Hvordan tror I, det kommer til at gå?

05
00:06:00
Kapitelbillede
Udfordringen præsenteres

06
00:06:18
Kapitelbillede
Mere om Michael Strunge
Hvad får I mere at vide om ham her? Tilføj det til jeres poster

07
00:06:57
Kapitelbillede
Bro
Bro begynder at arbejde med at lave digtet om til en sang. Hvad synes han er det største problem? Hvorfor mon det?

08
00:08:01
Kapitelbillede
Poul Krebs
Bro begynder at arbejde med at lave digtet om til en sang. Hvad synes han er det største problem? Hvorfor mon det?

09
00:09:07
Kapitelbillede
Bro
Hvad synes Bro godt om ved digtet og hvorfor?

10
00:10:15
Kapitelbillede
Poul Krebs
Hvordan mener Poul, at musikken skal være til Strunges digt og hvorfor? Hvad synes Poul, er det svære ved at sætte musik til digtet?

11
00:12:17
Kapitelbillede
Bro
Hvordan har Bro det med at skulle synge digtet?

12
00:13:37
Kapitelbillede
Mere om Strunge
Hvad får vi mere at vide om Strunge? Skriv det ind på posteren.Hvad betyder "uforgængeligt selv"? Hvorfor 'taler' versene "Jeg ændrer mit liv - før det ændrer mig" mest til Bro? 'Taler' de også til jer? Hvorfor virker Strunges første digt nærmest profetisk i forhold til hans liv?

13
00:18:20
Kapitelbillede
Intro til deres optræden

14
00:21:06
Kapitelbillede
Poul Krebs' optræden
Hvad synes I om Pouls måde at synge digtet på? Hvor passede digtets indhold, stemmeføringen og musik særligt godt sammen?

15
00:24:25
Kapitelbillede
Bros optræden
Hvad synes I om Bros måde at synge digtet på? Hvor passede digtets indhold, stemmeføringen og musik særligt godt sammen?

Producer
Jesper Hvenegaard
Martin Bengtsson
Pædagogisk note
Trine Ferdinand
Redaktør
Jan Lagermand Lundme
Tilrettelægger
Anders Birch
Jakob Vølver
Martin Lennon
Stine Marie Hansen
Vært
Lise Rønne
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2019
Faustnummer
TV0000118387
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 0 min
Sprog
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
0 min..
TV-dato
14. nov. 2019 kl. 21.00