Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Sushi
TVOptagelse
Küchenkrimi - Dem Essen auf der Spur
Sushi
5.-7. klasse

ARD

Tysk madprogram fra 2020. Elisabeth, Nhung og Ole undersøger denne gang, hvilke ingredienser der er i sushi. De har mange spørgsmål, fx hvilken sorte ris bruges til Sushi og hvorfor? Hvordan bliver sojasauce fremstillet? Og kan man lave sushi hjemme i sin eget køkken?


"Sushi" er en del af

Serie
Küchenkrimi - Dem Essen auf der Spur

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

"Küchenkrimi" er en tysk tv-udsendelse, som henvender sig til aldersgruppen 10-14 år. Udsendelsen kan bruges i forbindelse med emnet "Essen und Trinken".
Da det er en autentisk tv-udsendelse, er det sproglige niveau højt. Derfor er det vigtigt, at du retter elevernes fokus på det, de forstår og opfordrer dem til at bruge gættestrategier. Det visuelle input og de tyske undertekster understøtter forståelsen, men det er en god idé at dele udsendelsen op i mindre sekvenser for at sikre, at eleverne kan følge med.
Det tilhørende kapitelsæt er et bud på, hvordan sådan en inddeling i sekvenser kunne se ud. Derudover arbejdes der i kapitelsættet med vigtige nøglebegreber og vendinger, som du kan sætte i spil på forskellige måder og med opgaver, hvor eleverne arbejder med dele af det udvalgte ordforråd og chunks i kontekst. Det arbejde kan være med til at sikre, at dine elever kan anvende det sprog, de har brug for, til selv at formulere sig på tysk.

Dem Sushi auf der Spur

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:19
Kapitelbillede
Ein neuer Fall
Gloser: ich freue mich auf = jeg glæder mig til / Zug = tog / falsch = forkert / reintun = putte i / schmeckt = smager / klebt = klistrer / auseinanderfällt = falder fra hinanden / Seetang = tang / hochheben = løfte / rausfallen = falde ud / salzig = saltet / Sojabohnen = sojabønner / Fall = sag / untersuchen = undersøge / Lupe = lup / Frage: Was kann man alles in Sushi hineintun? / Frage: Was wollen Nhung, Ole und Elisabeth untersuchen?

02
00:01:42
Kapitelbillede
Auf dem Reisfeld
Gloser: wachsen = vokse / helfen = hjælpe / auskennt = forstår sig på / Reispflanzen = risplanter / Gewächshaus = drivhus / Busch = busk / Ähren = kornakser / Reiskörner = riskorn / Kreuzung = kryds / Wurzeln = rødder / weniger = færre / Samen = frø / Stängel = stilk / daneben = ved siden af / das macht nichts = det gør ikke noget / wie viele = hvor mange / Erinnering = erindring / Boden = jorden / trocken = tør / Unkraut = ukrudt / Schädlinge = skadedyr / in Schacht halten = kontrollere / Umwelt = miljø / Feld = mark / faulen = rådne / freisetzt = frigør / sich eignet = egner sig / mitgebracht = taget med / riecht = lugter / Getreide = korn / grob = grov / Frage: Wie viele Reissorten gibt es?

03
00:04:52
Kapitelbillede
Im Labor
Gloser: feucht = fugtig / Zuhause = hjemme / benutzen = bruge / Reiskocher = riskoger / rühren = røre / Hitze = varme / zum Kochen bringen = bringes i kog / Unterschied = forskel / Stärke = stivelse / aufnehmen = optage / quillt auf = svulme / Zuckerketten = sukkerkæder / anlagern = fastsætte / Brücken = broer / aufgebrochen = brudt op / lagern = lagre / Verkleisterung = forklistring / klebrig = klistret / Zauber = magi / ziehen = trække / Frage: Wann klebt Sushireis?

04
00:08:29
Kapitelbillede
In der Küchen
Gloser: einfach = nemt / beachten = huske / Topf = gryde / waschen = vaske / milschig = mælkehvid / überschüssig = overskydende / Unreinheiten = urenheder / Deckel = låg / Herd = komfur / Zwischenzeit = mellemtid / sauer = sur / gar = færdigkogt / geduldig = tålmodig / matschig = blød / austrocknet = tørrer ud / Frage: Wie kocht man Sushireis?

05
00:10:57
Kapitelbillede
Beim Sushikoch
Gloser: Überraschung = overraskelse / Zuchtlachs = opdrættet laks / verwendet = bruger / Delle = bule / Kiemen = gæller / Knochen = knogler / Gräten = ben / Geschmack = smag / Schneidekunst = skærekunst / scharf = skarp / Zug = træk / gelernt = lært / auf jeden Fall = i hvert flad / Frage: Woran sieht man, dass ein Fisch frisch ist? / Frage: Wie filetiert man einen Fisch?

06
00:14:26
Kapitelbillede
Sojasoße
Gloser: Laden = butik / Steine = sten / Fässer = tønder / gedämpft = dampkogt / rausholen = tage ud / Zutaten = ingredienser / Weizen = hvede / verschwiegen = skjult / Schimmelpilz = skimmelsvamp / schlecht = dårlig / Lebensmittel = madvarer / Käse = ost / verteilt = fordelt / Ecke = hjørne / vorbereitet = forberedt / Umwandlung = omdannelse / Änderung = forandring / Flüssigkeit = væske / gespannt = spændt / komisch = mærkelig / ausspülen = skylde / beschreiben = beskrive / Geschmackssinn = smagssans / Frage: Welche fünf Geschmackssinne hat der Mensch?

07
00:21:11
Kapitelbillede
Zurück in der Küche
Gloser: Gurken = agurker / Stifte = stifter / geschnitten = skåret / gewählt = vagt / Scheiben = skiver / Stückchen = små stykker / voll = fyldt / gierig = grådig / umdrehen = vende / fällt nicht auf = ingen lægger mærke til det / auf Nummer sicher gehen = sikre sig / nass = våd / Aufgabe: Jetzt weißt du, wie man Sushi macht. Es gibt viele Varianten. Probier es doch mal selber aus und mache dein eigenes Sushi.

08
00:23:14
Kapitelbillede
Fall gelöst
Gloser: Ermittlung = undersøgelse / geht zu Ende = ender / zaubern = tryller / probieren = smager / eingepflanzt = plantet / Gärtner = gartner / Wort = ord / Pausenbrot = madpakke / Frage: Was haben die drei Detektive herausgefunden?

Pædagogisk note
Susanne Ries
Udgiver
ARD
Udgivelsesår
2020
Faustnummer
TV0000122197
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 25 min
Sprog
Tysk
Undertekster
Tysk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
25 min..
TV-dato
1. nov. 2020 kl. 08.05