Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet En dans med døden ( 2 )
TVOptagelse
Atomkraft - ja tak!
En dans med døden ( 2 )
7.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser

DR1

Dan. dok.-serie i 4 afsnit. Anders Lund Madsen tager sig en dans med døden, mens han leder efter en radioaktiv kilde i Sønderjylland. Han bliver også inviteret på en måske radioaktiv middag hos en gammel dame, der flyttede tilbage til den forladte zone få år efter ulykken i Ukraine. Og så får han lov til at komme helt ind i det kontrolrum i det ødelagte atomkraftværk, hvor hele ulykken i Tjornobyl startede.


"En dans med døden ( 2 )" er en del af

Serie
Atomkraft - ja tak!

Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Atomkraft ja tak! er en dokumentarserie i 4 afsnit, som sætter spot på atomkraftens betydning og plads i energidebatten. Serien lægger ikke op til en tydelig holdning, men er grundig og nuanceret og giver derfor plads til eleverne kan danne deres egne meninger. I serien besøges forskellige lokationer, der gives faglige forklaringer og vi hører forskellige personfortællinger, og man kan derfor se serien med forskellige perspektiver. Serien kan nogle steder godt være lidt barsk, og henvender sig derfor bedst til de ældste elever.
Der er lavet kapitelmærkninger til hvert afsnit med forslag til spørgsmål og aktiviteter, og du kan derfor f.eks. vælge at fokusere på de politiske aspekter og kigge efter de kapitelmærkninger der relaterer sig til det, hvis ikke I vil se hele serien.
I dette andet afsnit sættes der fokus på noget af det der fascinerer os ved atomkraft og de senfølger der kan opstå. Vi ser også hvordan vi i Danmark håndterer det, hvis der opstår en atomulykke i et af vores nabolande. Ud fra dette afsnit kunne klassen arbejde med radioaktiv strålings betydning for levende organismer, senfølger og beskyttelse.

En dans med døden

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:00
Kapitelbillede
Besøg i kontrolrum på Barsebäck (SLUT 2:47)
Undersøg hvad hændelsesforløbet i Tjernobyl var. Hvad var det der gik galt?

02
00:02:48
Kapitelbillede
Besøg i forladt forlystelsespark i Pripjat (SLUT 5:02)
Hvor mange besøger området omkring som Tjernobyl om året?

03
00:05:03
Kapitelbillede
På øvelse med Nukleart beredskab i Tinglev (SLUT 9:13)
I klippet ser vi hvordan beredskabet lokaliserer en radioaktiv kilde. Lad eleverne designe deres egen øvelse, hvor de skal gemme en radioaktiv kilde i et aftalt område, og en anden gruppe skal prøve at lokalisere kilden, ved at bruge sammen fremgangsmåde som i klippet (se ev.t klippet fra 26:33 - 30:21 først).

04
00:09:14
Kapitelbillede
Besøg hos en ældre dame der bor i det forladte område.(SLUT 11:37)
Hvordan har det påvirket damen at blive boende?

05
00:11:38
Kapitelbillede
Faglig forklaring om radioaktive værdier i mad dyrket omkring Tjernobyl (SLUT 12:38)
Lav spiringsforsøg med bestrålede frø og undersøg hvordan stråling påvirker planter.

06
00:12:39
Kapitelbillede
Damen fortæller om hendes oplevelse da Tjernobyl-ulykken skete. Herefter kommer der en faglig forklaring af faren ved radioaktiv udledning. (SLUT 16:36)
Sammenlign den videnskabelige forklaring med damens oplevelse. Er det farligt eller ikke farligt at bo i det radioaktive område?

07
00:16:37
Kapitelbillede
Tilbageblik på Barsebäck og frygten herfor. Anders besøger en dame i Sverige, som har boet ved siden af Barsebäck i 50 år. (SLUT 20.02)
Spørg eleverne om de ville bo ved siden af et atomkraftværk

08
00:20:03
Kapitelbillede
Besøg på Barsebäck som er lukket (SLUT 26:32)
Hvorfor skulle Barsebäck lukkes. Snak herefter i klassen om hvordan man rydder op efter et atomkraftværk. Lad gerne eleverne komme med forslag til, hvordan de tror at man håndterer radioaktivt affald (afsnit 3 handler i højere grad om netop håndteringen af radioaktivt affald)

09
00:26:32
Kapitelbillede
Tilbage til øvelsen i Tinglev med Nuklear beredskab (SLUT 30:20)

10
00:30:22
Kapitelbillede
Vi hører protestsange imod atomkraft af Arne Würgler. Vi hører lidt om hans syn og lidt af sangen (SLUT 35:53)
Snak om synspunkterne imod atomkraft (livsførelse, har vi brug for så meget energi?) Hvad tænker eleverne om det?

11
00:35:54
Kapitelbillede
Snak om turismen i Pripjat. Turisterne "jager" områder med stort udsving på deres måleinstrumenter. (SLUT 39:37)
Hvorfor er nogle områder mere radioaktive end andre? Prøv at gå rundt på jeres skole og mål det radioaktive niveau. Hvor kunne der være steder med mere radioaktivitet?

12
00:39:38
Kapitelbillede
Perspektivering over gamle atomkraftværker vs. moderne (SLUT 40.43)
Hvilke forskelle er der på Tjernobyl og et moderne kraftværk

13
00:40:44
Kapitelbillede
Anders overnatter på hotel Tjernobyl. (SLUT 43.16)
Hvor tæt på atomkraftværket ligger Hotel Tjernobyl. Ville I overnatte der selv?

14
00:43:17
Kapitelbillede
Ulykken i Fukushima – Hvordan kunne det ske igen? (Optakt til næste afsnit)
Undersøg hvad der skete i Fukushima som forarbejde inden næste afsnit.

Pædagogisk note
Rikke Ransgaard Fuglø
Redaktør
Anders Roholt
Tilrettelægger
Jonas Damstrup Fried
Oskar Enemark Sørensen
Vært
Anders Lund Madsen
Udgiver
DR1
Udgivelsesår
2023
Faustnummer
TV0000130508
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 46 min
Sprog
Dansk, Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
46 min..
TV-dato
8. feb. 2023 kl. 21.25