AI-roboten och hennes värld
SVT2
I det år, hvor AI muligvis har udviklet sig mest, har et filmhold fulgt AMECA - verdens mest avancerede humanoide robot med intelligens fra ChatGPT i en robotkrop. Udtalelser fra denne robot og fremtrædende AI-eksperter giver os her et forbløffende indblik i verdens og AI-udviklingens fremtid. Er det menneskelige samfund på vej mod at blive styret af den stadig mere intelligente kunstige intelligens? Eller er vi allerede der?
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetI forbindelse med tv-udsendelsen "AI-roboten och hennes värld" fra "Vetenskapens värld" åbner der sig en række spændende pædagogiske potentialer til brug i grundskolens undervisning, særligt inden for fagene dansk, samfundsfag og historie i udskolingen.
Udsendelsen, der dykker ned i kunstig intelligens og robotteknologiens fremmarch, giver et fascinerende indblik i, hvordan disse teknologier påvirker vores verden og forestillinger om fremtiden. Ved at tage udgangspunkt i denne udsendelse kan lærere skabe en bro mellem de teknologiske fremskridt og elevernes hverdag, samtidig med at de behandler centrale læreplansemner.
I danskundervisningen kan udsendelsen bruges til at stimulere elevernes kritiske tænkning og diskussionsevner. Eleverne kan arbejde med at analysere og fortolke udsendelsens indhold, sprog og formidlingsform. Dette kan føre til spændende klassediskussioner om, hvordan teknologi påvirker sprog og kommunikation, samt hvilken rolle medier spiller i formidlingen af komplekse emner som kunstig intelligens.
I samfundsfag er udsendelsen en oplagt mulighed for at udforske emner som teknologisk udvikling, etik og samfundsmæssige konsekvenser af AI. Eleverne kan engagere sig i debatter om, hvordan vi som samfund bør navigere i de etiske dilemmaer, der følger med udviklingen af avancerede AI-systemer, og hvilken indflydelse disse teknologier har på arbejdsmarkedet, privatliv og beslutningstagning.
Historieundervisningen kan beriges ved at sætte fokus på teknologiens historie og udvikling. Eleverne kan undersøge, hvordan tidligere teknologiske revolutioner har transformeret samfundet, og sammenligne disse med den nuværende udvikling inden for AI og robotteknologi. Dette kan lede til refleksioner over historiens betydning for forståelsen af nutidens og fremtidens teknologiske udvikling.
-
Grundskolen
-
Tværgående emner
-
Nina Schick