Tilbage
Mobilfri
Mobilfri ( 2 )
TV FYN
TV2 Fyn sætter fokus på brug af mobiltelefoner, med udsendelsesrækken 'Mobilfri'
I denne udsendelse besøger vi Langeskov skole som har indført mobilfri skoletid. Vi hører reaktioner fra både elever, lærere og ledelse.
Mobilfri ( 2 )
5.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
TV FYN
TV2 Fyn sætter fokus på brug af mobiltelefoner, med udsendelsesrækken 'Mobilfri'
I denne udsendelse besøger vi Langeskov skole som har indført mobilfri skoletid. Vi hører reaktioner fra både elever, lærere og ledelse.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDenne helt korte nyhedsudsendelse kan bruges til at sætte skub i en lokal debat om brug af mobiltelefoner i skolen. Der er udarbejdet et kapitelsæt til udsendelsen, som guider eleverne til at få styr på Langskov Skoles mobilregler og tilblivelsen af dem. Der lægges også op til, at klassen selv brainstormer på forskellige prøvehandlinger, de kan afprøve og få erfaringer med i forhold til fravær og nærvær af mobiltelefoner i egen klasse. Med baggrund i noterne om egne erfaringer skal de udarbejde klassens bud på regler, som elevrådsrepræsentanterne kan gå videre med på skolen.
Mobilfri - afsnit 2: Langeskov Skole
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:01
00:00:01
Mobilreglerne (SLUT: 2:09)
I begyndelsen af udsendelsen får vi at vide, hvem der har lavet de nye regler på Langeskov Skole, og hvad reglerne går ud på. Lav sammen en beskrivelse af reglerne på skolen.
I begyndelsen af udsendelsen får vi at vide, hvem der har lavet de nye regler på Langeskov Skole, og hvad reglerne går ud på. Lav sammen en beskrivelse af reglerne på skolen.
02
00:02:09
00:02:09
Hvad er der konkret sket? (SLUT: 3:34)
Tal om, hvad der konkret er sket på skolen, efter at eleverne ikke længere har mobilerne på sig i skoletiden. I kan skrive konsekvenserne på to lister: En positiv liste og en negativ liste. Hvad tænker I om de to lister?
Tal om, hvad der konkret er sket på skolen, efter at eleverne ikke længere har mobilerne på sig i skoletiden. I kan skrive konsekvenserne på to lister: En positiv liste og en negativ liste. Hvad tænker I om de to lister?
03
00:03:34
00:03:34
Klasseaktioner (SLUT)
Laura Drachmann Poulsen er formand for Danske Skoleelever. Undersøg, hvad det er for en organisation, og prøv at forklare det for hinanden. Lauras vigtigste pointe er, at eleverne skal inddrages i at lave regler omkring mobiltelefoner på deres skole. Brainstorm nu på små prøvehandlinger, I kan afprøve i klassen de næste par uger for at få erfaringer med nærvær og fravær af mobiltelefoner i forskellige situationer. Det kunne fx være: Vi vil prøve at lade mobilerne blive hjemme en hel dag. Eller: Vi vil prøve at låse mobilerne inde i spisepausen om tirsdagen. Eller: Vi vil prøve at tillade AL mobilbrug i en hel dansktime. I kan selv finde på mange flere. Beslut jer til sidst for en række prøvehandlinger, I rent faktisk vil gå videre med. Skriv noter om jeres erfaringer umiddelbart efter jeres afprøvninger. I kan fx bruge disse startsætninger: Vores regel gik ud på .... Jeg oplevede, at .... Det var dejligt, at ... Jeg savnede, at .... I fremtiden kunne jeg godt tænke mig at ... Afslut jeres forsøg med i fællesskab at skrive de forslag til mobilregler, I mener er de bedste. Få elevrepræsentanterne i klassen til at fremlægge dem på et elevrådsmøde.
Laura Drachmann Poulsen er formand for Danske Skoleelever. Undersøg, hvad det er for en organisation, og prøv at forklare det for hinanden. Lauras vigtigste pointe er, at eleverne skal inddrages i at lave regler omkring mobiltelefoner på deres skole. Brainstorm nu på små prøvehandlinger, I kan afprøve i klassen de næste par uger for at få erfaringer med nærvær og fravær af mobiltelefoner i forskellige situationer. Det kunne fx være: Vi vil prøve at lade mobilerne blive hjemme en hel dag. Eller: Vi vil prøve at låse mobilerne inde i spisepausen om tirsdagen. Eller: Vi vil prøve at tillade AL mobilbrug i en hel dansktime. I kan selv finde på mange flere. Beslut jer til sidst for en række prøvehandlinger, I rent faktisk vil gå videre med. Skriv noter om jeres erfaringer umiddelbart efter jeres afprøvninger. I kan fx bruge disse startsætninger: Vores regel gik ud på .... Jeg oplevede, at .... Det var dejligt, at ... Jeg savnede, at .... I fremtiden kunne jeg godt tænke mig at ... Afslut jeres forsøg med i fællesskab at skrive de forslag til mobilregler, I mener er de bedste. Få elevrepræsentanterne i klassen til at fremlægge dem på et elevrådsmøde.
-
Dansk
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
-
Pædagogisk note
Mette Bechmann Westergaard
Vært
Kirsten Mikkolinius
Udgiver
TV FYN
Udgivelsesår
2023
Faustnummer
TV0000132386
Fysisk beskrivelse
TV-optagelse, 6 min
Sprog
Dansk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
6 min..
TV-dato
25. sep. 2023 kl. 19.30