Kampen om Ruslands historie
DR1
I Rusland er historien under omskrivning. Horisont tager med unge russere på patriotisk sommerlejr, til genrejsning af Stalin i Sibirien og på Gulag-museum, hvor man ikke længere hører om arbejdslejrenes rædsler, men i stedet om Ruslands bedrifter. Alt sammen led i kampen om historien og jagten på Ruslands tabte storhed.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetSemantiske læremiddel, som dækker følgende kompetenceområdet historiebrug i historie - særligt færdigheds- og vidensmålområderne Konstruktion og historiske fortællinger samt Historisk bevidsthed er centrale.
I samfundsfag ligger fokusset på kompetenceområdet Politik med særligt henblik på færdigheds- og vidensmålområdet Demokrati.
Fokusset er på hvordan det nuværende russiske styre bevidst bruger/ misbruger historien til både propaganda i dag, men i endnu højere grad en bevidsthedskontrol, som i særlig grad udøves på unge, som er ressourcestærke og som interesserer sig for historie m.m. og dermed fremadrettet vil være toneangivende i det offentlige rum.
Læreren kan udvælge kapitelinddelingen, som eleverne skal arbejde med. Her kan eleverne i grupper enten arbejde med de samme eller med forskellige kapitelnedslag eller en kombination.
I den pædagogiske vejledning er der også forslag til undervisningen inden og efter selve arbejdet med tv-udsendelsen.

MitCFU
Historie, samfundsfag: 8.,9. kl.
Hent PDFKampen om Ruslands historie
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:09
Se afsnit - diskuter hvad minder det mest om? - Hvad er der specielt ved at arrangementet er på Krim ? - Hvilken følelse mon det giver de unge mennesker både at være en del af et fællesskab og så samtidig synge nationalmelodien? - Hvor plejer vi at gøre det henne? - Hvordan har I det med at man blander elementer fra en festival og fodboldkamp(tifo) sammen med nationalitetsdyrkelse?
00:02:23
Se afsnit - diskuter og undersøg også gerne, hvis I er i tvivl om I finder der er tale om en annektering eller om der mere er tale om en genforening? Hvilke argumenter er der for henholdsvis det ene eller det andet? Hvilket signal vil styret i Rusland sende - både internt i Rusland og til omverdenen -ved at afholde arrangementet så hurtigt efter ?
00:03:21
Se afsnit - hvilke typer af unge er udvalgt? Hvorfor er det netop dem som er blevet udvalgt? Hvilke tanker har styret gjort sig ved at lave sådan et arrangement for dem?
00:04:10
Se afsnit - diskuter om I finder der er tale om en politisk lejr? Hvorfor mon styret ikke vil kalde det en politisk lejr? Er der noget galt med en politisk lejr som sådan? Er der indslag fra oppositionen, fra Ukraine eller indslag, som taler imod nationalisme og patriotisme? Hvorfor kan det være problematisk? Hvor kommer talerne fra? Undersøg hvem Stalin var - Hvis det havde været i Tyskland, hvem kunne man sammenligne Stalin med der? Hvordan har I det med at man bruge citater af Stalin og dyrker hans person? Hvordan har i det med at en person, som mener at det var nødvendigt med Stalins udrensninger og at de i øvrigt er blevet overdrevet, skal være undervisningsminister, hvilke problemer kan der være i dette?
00:05:05
SE afsnittet - Hvorfor er det at de unge på lejren ser Putin som en helt? Hvad er det for en mørk og turbulent tid der ifølge de unge har været? Hvad er det Putin kan tilbyde dem? Hvorfor er det at en præsident for 144 millioner indbyggere har tid til at besøge lejren? hvad fortæller det om lejrens betydning og dermed også for dem som er med?
00:06:14
Se afsnittet - Hvorfor mener den unge mand at de unge på lejren er forblændede og hvad er de forblændet af? Hvorfor er det i følge den unge mand at man fra styrets side opildner til nationalisme? Hvad er det for et Rusland de ønsker? Hvordan skal vi forholde os til det i Danmark?
00:07:11
Se afsnittet - hvordan gik det ved parlamentsvalget i 2011 og hvorfor havde forholdstalsvalg (undersøg dette) en betydning for dette? Hvad har styret sidenhen gjort for at stække oppositionen?
00:08:00
Se afsnittet - hvilke konkrete tiltag tager styret for at stramme grebet overfor befolkningen og oppositionen? Hvordan forholder I jer til disse metoder - vurder hvor demokratiske disse metoder er?
00:08:45
Se afsnit - diskuter hvorvidt I finder der er tale om bevidst historiebrug eller om der er tale om bevidst historiemisbrug? Hvorfor mon vælger Rusland at have så stort et fokus på 2. verdenskrig? Hvordan virker store parader - som dem vi ser i afsnittet - på de folk som deltager? Giver det ud fra klippet anledning til bekymring i forhold til demokrati i Rusland og Ruslands forhold til vesten?
00:09:19
Se afsnittet - diskuter: Hvad var hensigten med Stalins straffe- og arbejdslejre? og hvad kaldte man disse? Hvordan beskrives forholdene? Undersøg gerne på nettet eller lign, hvad der står der om forholdene i disse lejre, stemmer det helt overens med det i ser/ hører i klippet? Hvad er "Folkefjender?" Hvem mon har siddet her og hvad er det for en fortælling styret i dag har om det? Er det bekymrende i et demokratisk perspektiv?
00:12:07
Se afsnittet - diskuter: Hvordan har det russiske styre ændret fortællingen om lejrene Hvor er fokus nu? Hvorfor finder styret, at det er interessant at ændre fortællingen om lejrerne? bemærk guidens kasket, hvad vidner den om? Kan man tale om at det er en hel neutral formidler, som formidler et budskab, som både styret og oppositionen er enige i? Vurder ud fra jeres historie- og samfundsfaglige viden 1) dels om der er tale om historiebrug eller historiemisbrug og 2) dels hvorvidt denne formidling af lejrene er en demokratisk handling eller noget andet og i givet fald hvad er det udtryk for?
00:13:38
Se afsnittet - Diskuter: Hvorfor italesættes Ruslands rolle over for vesten på denne måde? Er det mon kun udtryk for styrets tænkning, eller tænker I at russerne også ser bekymret mod vesten og ser vesten som nogle, der vil ødelægge russernes fremtid? Hvilke kriterier tror I dommerpanelet går efter? Hvilke handleforslag kan I fremkomme med for at skabe en bedre forståelse for hinanden?
00:16:15
Se afsnittet - diskuter: På hvilken baggrund kom Putin til magten på? Hvordan mon tilværelsen har været oplevet før og efter sovjetstyrets sammenbrud. Hvilke drømme havde den almindelige russer mon lige efter sovjetsstyrets sammenbrud ? Hvilke drømme har den almindelige russer i dag og hvorfor mon?
00:17:00
Se afsnittet - Diskuter: Hvorfor længes man efter Sovjetunionen og Stalin? Hvad er det man søger efter? Er I enige i udsagnet om at Stalin var hård men god? .- undersøg gerne hvem Stalin var og hvad han står for - finder I det hensigtsmæssigt at rejse statuer af ham? Tror i Ivan Kazankov - virksomhedsejer og kommunist har ret i sit udsagn om, at hvis det havde været for Stalin ville Rusland have været førende over USA? Diskuter også om Ivan Kazankov - virksomhedsejer og kommunist har ret i at amerikanerne forvansker historien - er I enig? Hvor stort er det kommunistiske parti i Rusland?
00:20:11
Se afsnittet - Diskuter: Hvad betyder Krim annekteringen for den russiske selvforståelse? Hvad sammenlignes sejren i Krim med. Hvordan forholder I jer til udsagnet om at nu kan man komme på ferie på Krim og man skal ikke blande sig i politik ? Hvilke demokratiske problemer kan der være i dette? Har oppositionen en pointe i at man skal se fremad og ikke tilbage? Hvorfor ser mange russere og styret så bagud? Hvad synes I om ideen om at man i fællesskab skal råbe "Jeg er lykkelig" - hvad kan være positivt og hvad kan være negativt ved dette? Er I enige i udsagnet om at der er tale om en autoritær stat og at den er ved at blive totalitær? Hvad er forskellen? Og hvilke demokratiske udfordringer giver dette? Hvad er det for en garanti at de unge russere synes de får ved det nuværende styre? og er i enige? Hvordan har I det med at man til en festival for unge synger om fædreland og om at hvis man har krudt skal man give ild? Hvad prøver man at opbygge hos de unge?
-
Historie
-
Samfundsfag
-
Politik
-