Dansk
Fortolkning
Æstetiske tekster/Litteratur
Romaner
Historie
Kronologi og sammenhæng
Kronologi, brud og kontinuitet

Findes ikke i udlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  6. til 10. klasse e-bog 
Huskeseddel:
Emma




Drengen på toppen af bjerget

Indholdsbeskrivelse:
Da begge forældre dør bliver franske Pierrot sendt til Østrig for at bo hos sin ukendte tante i et hus på en bjergtop. Adolf Hitlers sommerhus. Et hus med strenge regler.

Andre formater:
Findes også som bog


Pædagogisk note:

Astrid Marie Møller Danielsen
Bogen kan læses med forskellige perspektiver.
1) Som et historisk indblik i Hitlers privatliv og Tysklands nazisme set indefra. Her kan lægges vægt på de mange historiske referencer til virkelige mennesker og materialer, samt den politiske udviklings af Nazi-Tyskland og Hitlers fald.
Ud fra dette perspektiv kan arbejdes med historiefagets mål indenfor "kronologi" og "lokalt, regionalt og globalt".
2) Som psykologisk skildring af manipulationens kraft. Hovedpersonens rejse først ind i og bagefter væk fra Hitlers ideologi. Her kan lægges vægt på de psykologiske skildringer og mellemmenneskelige relationer, som ændrer sig alt efter hovedpersonens ideologiske overbevisning. Ud fra dette perspektiv kan arbejdes med målene indenfor etik, trosvalg og tilværelsestydning.
Overlay:
Tilhørende ebogen er lavet et overlay, som giver eleverne billeder og referencer til de historiske kilder, som nævnes i bogen. Derudover stilles der løbende afklarende spørgsmål, som eleverne kan bruge i forståelsen og arbejdet med bogen. Overlayet stiller dog ingen direkte opgaver, da disse foreslås i den pædagogiske vejledning i stedet og kan derfor bruges uanset tilgang.

  • CFU Danmark
    Historie, psykologi: 8., 9., 10.  kl.
    Historie, psykologi: 8., 9., 10. kl.


Sprog:
  • Dansk
  • Engelsk (orginal)

Klassetrin:
6. til 10. klasse.

Udgiver: Høst
Udgivelsesår: 2016
CFU ID nr.: CFUEBOG1100908
ISBN: 9788763846851
DK5:
Oversætter: Nanna Gyldenkærne
Pædagogisk note: F E
Pædagogisk overlay: F E
Pædagogisk vejledning: F E





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...