Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Billedbog
Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Grafisk roman
Dansk
Fortolkning
Æstetiske tekster/Litteratur
Noveller
Dansk
Temaer
Relationer - venner og familie
Dansk
Temaer
Ungdom
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Normer og idealer

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  6. til 10. klasse Billedbog  e-bog 
Huskeseddel:
Emma




Carlsens billednoveller
Hader, hader ikke

Indholdsbeskrivelse:
Novelle. Kim har skrevet stil i skolen om hvad han hader og det udløser konflikt i familien, men hvad er det egentlig han hader?

Andre formater:
Findes også som bog

Sammenhæng:
Billy Elliot
Bokser


Pædagogisk note:

Dorte Haraldsted Mortensen
Kim er god til at bokse, men han hader at bokse. Faktisk er han også ret god til at skrive stil, og han har lige fået et 12-tal, men det burde han nok have holdt for sig selv.
Kim føler sig begrænset af hjemmets maskuline normer, fordi han hverken får rum til at sørge over tabet af sin mor eller at udfolde sine kunstneriske evner. Han er ikke bare frustreret og vred, men også skamfuld over sit had. De surrealistiske illustrationer understreger elegant hjemmets spændetrøje vha. en tilsnørret boksehandske.
Bogen lægger op til at eleverne undersøger normerne i Kim verden, men kan også give anledning til, at eleverne forholder sig til, om de selv har oplevet normer, der begrænser deres eller andres muligheder for at leve det liv, de ønsker.
Den skrevne tekst er kort, reflekterende og til tider lyrisk med en perlerække af komplikationer. De surrealistiske illustrationer giver anledning til undring, og eleverne skal kunne rumme, at de ikke giver mening med det sammen. Ligesom i drømmen er logikkens love sat ud af kraft og uforenelige objekter og størrelser står side om side, hvilket måske afspejler Kims underbevidsthed. Hjerte-handske-symbolikken går igen i den visuelle tekst og bliver et ledemotiv gennem hele bogen, hvor handskens hjerteform starter som en knyttet næve, men får form som åbne hænder, hvilket afspejler en løsning til sidst. Hvis eleverne går på jagt efter ledemotiver fx spurven, tolvtallet og papirkuglerne, kan de være med til at udfylde de tomme pladser, som findes i den skrevne tekst. Der er udarbejdet et overlay til bogen, som kan vælges under booking. Det indeholder markeringer, som stilladserer læsningen, links som styrker forforståelsen og meddigtningsopgaver som udvikler elevernes multimodale kompetencer. På Carlsen Extra ligger et gratis undervisningsmateriale af Lisa Gardum Andersen (se link). Giv eleverne lidt forfoståelse for boksemiljøet inden I læser billednovellen. Se fx introen af Anders Aggers en dokumentar 'Bokser', som invitere os ind i bokseringen og viser boksemiljøet helt tæt på. Se evt. filmen 'Billy Elliot', hvor hovedpersonen lige som Kim ønsker at slippe for at boksekulturens maskuline normer, for at udfolde sine kunstneriske evner.

  • CFU Danmark
    Dansk: 6., 7., 8. kl.
    Dansk: 6., 7., 8. kl.
    Dansk: 6., 7., 8. kl.
    Dansk: 6., 7., 8. kl.


Form og genre:
Graphic novels

Sprog:
  • Dansk

Klassetrin:
6. til 10. klasse.

Antal i afdelinger:
  • Ubegrænset antal
Udgiver: Lindhardt og Ringhof Forlag A/S
Udgivelsesår: 2018
CFU ID nr.: CFUEBOG1108225
ISBN: 9788711910344
DK5:
Illustrator: Otto Dickmeiss
Pædagogisk note: Dorte Haraldsted
Pædagogisk overlay: Dorte Haraldsted
Pædagogisk vejledning: Dorte Haraldsted





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...