Billedkunst
Billedfremstilling
Maleri og collage
Dansk
Fortolkning
Andre æstetiske tekster/multimodale
Dansk
Fortolkning
Æstetiske tekster/Litteratur
Digte
Dansk
Kommunikation
Sprog
Sprog og kultur
Dansk
Temaer
Danskhed
Dansk
Temaer
Identitet
Dansk
Temaer
Kulturmøder
Dansk
Temaer
Livsværdier
Dansk
Temaer
Ungdom
Dansk
Temaer
Vrede
Dansk som andetsprog
Basis/Supplerende
Interkulturel undervisning
Dansk som andetsprog
Unge og voksne
Unge og voksne
Let at læse
Historie
Kildearbejde
Sprog og skriftsprog
Historie
Kronologi og sammenhæng
Det lokale, regionale og globale (5.-9. klasse)
Kulturmøder/kultursammenstød og opdagelsesrejser
Historie
Kronologi og sammenhæng
Kronologi, brud og kontinuitet
Kunst og kultur

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  8. til 10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser Online  Lydbog 
Huskeseddel:
Emma




Yahya Hassan
digte

Indholdsbeskrivelse:
Digte der med vrede, indignation og stor sproglig kraft sætter ord på hvordan det er at vokse op i en ghetto, hvor vold, svigt og kriminalitet er en del af virkeligheden.


Pædagogisk note:
Rigtig mange elever har arbejdet med Yahya Hassan i grundskolen, og deres viden og forståelse kan man udnytte: Arbejd med, hvad der gør et digt til et digt, hav fokus på autofiktion og remediering. Lyt til digtet "Barndom", og arbejd med, hvad der er episk, lyrisk og dramatisk. Lad dem overveje, hvad der mon er sandt i digtet. Lad bagefter eleverne gå en tur og lytte til et 48 minutters langt interview fra 30/11 2013 (kortlink.dk/2c6x7 ). Bagefter skriver og indtaler de et digt om deres egen opvækst med brug af hassanske virkemidler. Efter peer to peer feedback i grupper vælges gruppen bedste elevdigt (med begrundelse), som hele klassen hører. Hvilke elementer i digtene er fakta, og hvad er fiktion?
Bagefter opstiller klassen kriterierne for poesi kontra prosa, hvorefter de arbejder i grupper med at karakterisere fordelte digte fra digtsamlingen. Eventuelt kan man lade eleverne skrive digtene om til prosa og reflektere over, hvad der sker med teksten.
Find mere inspiration i linkene herunder.

  • CFU Danmark
    Pædagogisk vejledning i brugen af lydbøger
    Pædagogisk vejledning i brugen af lydbøger
    Lydbogsramme - udskoling
    Lydbogsramme - udskoling

Form og genre:
Lydbog

Fysisk beskrivelse:
  • 132 min

Sprog:
  • Dansk

Klassetrin:
8. til 10. klasse.
Ungdomsuddannelser, Voksenuddannelser

Antal i afdelinger:
Udgiver: Gyldendal
Udgivelsesår: 2013
CFU ID nr.: CFULYD1128429
ISBN: 9788702160116
Spilletid: 132 min.
DK5:
Pædagogisk note: Hanne Heimburger
Pædagogisk vejledning: Mette Bechmann Westergaard





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...