Dansk
Temaer
Anderledes

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  0. til 2. klasse Online  Lydbog 
Huskeseddel:
Emma




Lilla

Indholdsbeskrivelse:
Lilla er et ganske særligt lam. Hun har fået sit navn Lilla, fordi hun er lilla, men hun er også et meget modigt lille får, der overvinder Knogle-knaseren, da fåreflokken græsser ude på fjeldet.


Pædagogisk note:

Maria Thrane
Det er hårdt at være født så anderledes, at man bliver valgt fra af sin egen mor og ekskluderet af hele resten af flokken. Heldigvis indeholder lammet, Lilla, så meget mod og styrke, at hun med hjælp og støtte fra Gammelfår både beviser overfor sig selv og omverdenen, at hun har en plads i verden. Denne smukke, eksistentielle og eviggyldige fortælling om at være anderledes og om at stå ved den man er, har intertekstuelle referencer til blandt andet Den grimme ælling af H. C. Andersen og Lille Frøken Pingelpot af Marianne Iben Hansen.
I vejledningen til denne lydbog, der også findes som e-bog i mitCFU, finder du en "lydbogsramme", som man med stor fordel og inspiration kan læne sig op ad i sin planlægning.
Nedenfor er et forslag til, hvordan lydbogsrammen kan benyttes:
.
1. VI GØR OS KLAR
"Lydmosaik" 1.C
Forslag til ordkort:
- "Tag mig"
- hoppede
- Lilla fløj
- flaskelam"
- Gammelfår
- Lilla
- fjeldet
- "Pas på!"
Forslag til korte sætninger:
- Fiona havde fået tre fine hvide lam
- "Den er jo lilla"
- I stalden var der uro og brægen
- "Jeg må ikke komme med til fjelds"
- "Pas på!"
- En dag gik de op til Dødningekløften
- "Det er himmelbroen"
- Et får var en himmelspringer
- "Jærven er her"
- "Tag mig"
- Og Lilla fløj gennem luften
.
2. VI LYTTER OG OPLEVER
"Gå i lyttebiograf" 2.A
.
3. VI UNDERSØGER
"Oplæseren - leg og lyt" 3.A
Vælg fx et af følgende lydklip:
.
Minutter og sekunder: 06.02 - 06.18
"Jeg har mistet mit lam", græd hun. Stå ikke der og bræg! Din unge er jo hernede, fnyste Vigga. Er han virkelig? Jeg så denne her græsplet, og så glemte jeg alt andet."
.
Minutter og sekunder: 09.27 - 09.35
"Tag mig!, råbte hun. Men det kan du sikkert ikke finde ud af, din lille fjeldfrø"
.
Minutter og sekunder: 11.16 - 11-30
"Knogle-knaseren var så skuffet, at han jamrede: Jeg slider så hårdt i det hver dag. Jeg har altså også brug for mad til vinteren. Det er hårdt at gå på jagt helt alene og alt muligt".
4. VI TOLKER
"Temasætning" 4.B
Husk post it's
.
5. VI VURDERER OG PERSPEKTIVERER
"Remediering" 5.C
Fx Tegn en forside til lydbogen eller skriv et brev til Lilla, Lillas mor Fiona eller til Gammelfår, hvori du fortæller, hvad du tænker om alt det, som skete og måske kommer med forslag til, hvad de nu skal gøre.

  • CFU Danmark
    Pædagogisk vejledning i brugen af lydbøger
    Pædagogisk vejledning i brugen af lydbøger
    Lydbogsramme - indskoling
    Lydbogsramme - indskoling

Form og genre:
Lydbog

Supplerende materialer:

Fysisk beskrivelse:
  • 13 min, 38 sek.

Sprog:
  • Dansk
  • Norsk (orginal)

Klassetrin:
0. til 2. klasse.

Antal i afdelinger:
Udgiver: Vild Maskine
CFU ID nr.: CFULYD1128678
Spilletid: 818 min.
DK5:
Indlæser: Bondesen Rikke
Oversætter: Mads Heinesen
Rebekka Gertz Andersson
Pædagogisk note: Maria Thrane
Pædagogisk vejledning: Mette Bechmann Westergaard





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...