Dansk
Fortolkning
Æstetiske tekster/Litteratur
Romaner
Dansk
Temaer
Identitet
Dansk
Temaer
Kærlighed
Dansk
Temaer
Relationer - venner og familie

UdlånsafdelingenFindes ikke i informationsafdelingenFindes ikke som orienteringseksemplar  8. til 10. klasse e-bog 
Huskeseddel:
Emma




Kvantespring

Indholdsbeskrivelse:
Astrids storesøster, Cecilie, lider af angst og har rigtigt svært ved at håndtere hverdagen. Astrid må støtte Cecilie hver gang, hun har brug for det, og pludselig er der slet ikke plads til bare at være Astrid.

Andre formater:
Findes også som Lydbog


Pædagogisk note:

Jan Frydensbjerg Jørgensen
'Kvantespring' er en særdeles velegnet og vigtig bog til folkeskolens ældste klasser.
Vi har efterhånden fået en del ungdomsromaner, der beskæftiger sig med den stigende angstproblematik, der har afgørende betydning for mange unge mennesker i dag. Men næsten som en hovedregel følger vi altid den angstudfordrede, og familien står i skyggen af fortællingen. I 'Kvantespring' er der vendt op og ned på dette, når vi får fortalt, hvordan angsten tager sig ud fra sidelinjen.
Her får vi historien om de to søstre Astrid og Cecilie. Cecilie kæmper med at afslutte 3.g, samtidig med at angsten har nedkæmpet hende. Hun er på alle måder dybt afhængig af hendes forældre og søsteren Astrid. Astrid er historiens omdrejningspunkt og jeg-fortæller, og det er fra hendes perspektiv, at fortællingen folder sig ud. Fra at være den støttende og forstående lillesøster, der binder familien sammen og sætter sig selv i anden række, udvikler hun sig igennem romanen til at kunne sige fra og kunne mærke sig selv.
'Kvantespring' bliver derfor en ungdomsroman, der skildrer angstens indflydelse på en familie og som stiller spørgsmålstegn ved, hvornår man må (og om man må!) begynde at leve sit eget liv, når man har altafgørende betydning for en person, der lider af angst eller en anden livsdefinerende sygdom. Bogens målgruppe bliver derfor langt bredere, end de traditionelle bøger om angstramte. Da den taler direkte til de angstramtes pårørende, vil antallet af personer, der føler sig ramt og forstået, naturligt nok være større. For selvfølgelig er det ikke let at være søster, bror, ven, veninde eller forældre til en person, der kæmper med angst. Og deres historie er også vigtig at få fortalt.
Hovedvægten i den pædagogiske vejledning er lagt på tekstnære opgaver til under læsningen, som det vil være en god idé at følge kronologisk samtidig med læsningen af bogen. De afsluttende opgaver lægger både op til kreativt arbejde med bogens tematikker og foreslår forskellige måder at opsummere og afrunde litteraturarbejdet på.

  • CFU Danmark
    Dansk: 9., 10. kl.
    Dansk: 9., 10. kl.
    Dansk: 9., 10. kl.
    Dansk: 9., 10. kl.
  • Gyldendal
    Dansk: 8., 9., 10. kl.
    Dansk: 8., 9., 10. kl.

Supplerende materialer:

Sprog:
  • Dansk

Klassetrin:
8. til 10. klasse.

Antal i afdelinger:
  • Ubegrænset antal
Udgiver: Gyldendal
Udgivelsesår: 2020
CFU ID nr.: CFUEBOG1117940
ISBN: 9788702303445
DK5:
Pædagogisk note: Jan Frydensbjerg
Pædagogisk vejledning: Jan Frydensbjerg Jørgensen





Vent venligst...
Vent venligst mens siden indlæses...