Tilbage
Resten af livet
Zentropa Entertainments
Maren og Egon lever et stilfærdigt liv i deres gulstens parcelhus og nyder tilværelsen med deres to voksne børn. Men tæppet rives brat væk under dem alle, da en ubærlig tragedie rammer familien. På hver deres måde kæmper de med sorgen og forsøger at finde tilbage til livet igen.
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Zentropa Entertainments
Maren og Egon lever et stilfærdigt liv i deres gulstens parcelhus og nyder tilværelsen med deres to voksne børn. Men tæppet rives brat væk under dem alle, da en ubærlig tragedie rammer familien. På hver deres måde kæmper de med sorgen og forsøger at finde tilbage til livet igen.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetResten af livet er et gribende hverdagsdrama om tabet af en søn/bror. Vi følger de efterladte og deres kamp for at komme gennem sorgen og holde fast i familien. Filmen er visuelt spændende med nogle flotte billeder og ofte med nogle skæve kameravinkler, som gør det interessant at arbejde med filmiske virkemidler.
Man kan også arbejde med sproglig opmærksomhed og dialekter, da filmen er på sønderjysk.
Hovedpersonerne oplever en udvikling gennem filmen, og de tackler sorgen på forskellige måder, som giver mulighed for gode analyser og diskussioner, efter I har set filmen.
Filmen tager fat i temaer som sorg, familie, sammenhold og det at miste.

MitCFU
Dansk: 9., 10. kl.
Hent PDFResten af Livet
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:05:24
00:05:24
Familiens forhold
Nu har I set de første 5 minutter. Snak om familiens forhold til hinanden. Hvordan er de indbyrdes relationer, og hvordan vises det? Hvad betyder fejring af fødselsdag for familien?
Nu har I set de første 5 minutter. Snak om familiens forhold til hinanden. Hvordan er de indbyrdes relationer, og hvordan vises det? Hvad betyder fejring af fødselsdag for familien?
02
00:13:51
00:13:51
Kameravinkel og beskæring
I de næste 2 min. skal I holde øje med kameravinklen og beskæringen. Hvilken betydning har det, og hvorfor tror I fotograf og instruktør har valgt disse kameravinkler?
I de næste 2 min. skal I holde øje med kameravinklen og beskæringen. Hvilken betydning har det, og hvorfor tror I fotograf og instruktør har valgt disse kameravinkler?
03
00:20:31
00:20:31
Personer og problematikker
Hvad har vi fået af vide om hovedpersonerne? Beskriv de enkelte personer og hvordan de er?
Hvad har vi fået af vide om hovedpersonerne? Beskriv de enkelte personer og hvordan de er?
04
00:21:03
00:21:03
Setup 1
Her kommer et setup, som I skal være være opmærksomme på. Der kommer en forstærkning senere. Hold øje med, hvornår der kommer et payoff.
Her kommer et setup, som I skal være være opmærksomme på. Der kommer en forstærkning senere. Hold øje med, hvornår der kommer et payoff.
05
00:22:58
00:22:58
Billedsprog og tolkning
Frem til 00:24:14 fortæller billeder og musik en del af handlingen. Hvad fortæller billederne, og den stemning musikken skaber? Fortolk på det og kom med jeres bud på, hvad er der sket med familien.
Frem til 00:24:14 fortæller billeder og musik en del af handlingen. Hvad fortæller billederne, og den stemning musikken skaber? Fortolk på det og kom med jeres bud på, hvad er der sket med familien.
06
00:44:29
00:44:29
Personernes udvikling
Hvordan håndterer familiens personer sorgen, og hvilken betydning har det for familiens sammenhold og personernes forhold til hinanden? Vælg en af personerne og følg den person resten af filmen. Hold øje med deres videreudvikling og tackling af tabet.
Hvordan håndterer familiens personer sorgen, og hvilken betydning har det for familiens sammenhold og personernes forhold til hinanden? Vælg en af personerne og følg den person resten af filmen. Hold øje med deres videreudvikling og tackling af tabet.
07
00:49:39
00:49:39
Kameravinkler
I de næste 4 minutter (frem til 00:53:31) skal I være ekstra opmærksomme på kameraets placering og hvilke vinkler og beskæringer, der bruges. Hvad betyder det at vi ikke altid ser ansigterne på den person der snakker? Hvorfor tror I, instruktør og fotograf har taget disse valg?
I de næste 4 minutter (frem til 00:53:31) skal I være ekstra opmærksomme på kameraets placering og hvilke vinkler og beskæringer, der bruges. Hvad betyder det at vi ikke altid ser ansigterne på den person der snakker? Hvorfor tror I, instruktør og fotograf har taget disse valg?
08
01:13:07
01:13:07
Kameravinkel og fortolkning
I den kommende sekvens bruges er speciel kameraplacering. Snak om hvorfor den mon bruges, og hvordan billedet kan tolkes.
I den kommende sekvens bruges er speciel kameraplacering. Snak om hvorfor den mon bruges, og hvordan billedet kan tolkes.
09
01:37:44
01:37:44
Billeder og musik
I de næste 2 minutter fortælles der kun med billeder og musik. Se det igennem og snak om følgende: Hvad fortæller billederne? Hvilken stemning skaber musikken? Hvordan har Maren, Egon og Lines udviklet sig/udvikler de sig i sekvensen?
I de næste 2 minutter fortælles der kun med billeder og musik. Se det igennem og snak om følgende: Hvad fortæller billederne? Hvilken stemning skaber musikken? Hvordan har Maren, Egon og Lines udviklet sig/udvikler de sig i sekvensen?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Temaer
-
CFU vejledning
Martin Bach Poulsen
Filmfotograf
Jørgen Johansson
Instruktør
Frelle Petersen
Manuskriptforfatter
Frelle Petersen
Pædagogisk note
Martin Bach Poulsen
Skuespiller
Benny Bøtchiær Thomsen
Jette Søndergaard
Mette Munk Plum
Jette Søndergaard
Mette Munk Plum
Udgiver
Zentropa Entertainments
Udgivelsesår
2022
Faustnummer
CFUFILM1130086
Fysisk beskrivelse
110 min.
Sprog
Dansk
Undertekster
Dansk
Distributør
Nordisk Film
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
110 min..
Målgruppe
Tilladt for børn over 11 år