Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Sammen om at læse litteratur - 8.-9. klasse, Lærerens ressourcebog - guide til 8.-9. klasse
Bog
OBS: Dette er et informationsmateriale til dig - det må ikke bruges i din undervisning
Sammen om at læse litteratur - 8.-9. klasse, Lærerens ressourcebog - guide til 8.-9. klasse
8.-9. klasse

Af Ayoe Quist Henkel

Ressourcebogen består af en introduktion til det litteraturpædagogiske fundament, og en række procesark til litteraturundervisning generelt, samt en guide til grundbogen for 8.-9. klasse. Procesarkene består af Tekståbnere, Tekstfordybere og Teksttænkere, og de er udarbejdet som inspiration og ressource for læreren, der kan anvende dem eller bearbejde dem i forhold til enhver litterær tekst og i forhold til litteraturundervisningens mål og tekstens egenart. Procesarkene bevæger sig på forskellige videns- og abstraktionsniveauer: Nogle procesark tager udgangspunkt i at fastholde litteraturens åbenhed og flertydighed, andre procesark fokuserer på, at eleverne indoptager og bearbejder faglige begreber og andre igen på at udvikle reflekterende tænkning.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

I lærerhåndbogen redegøres for de litteraturteoretiske overvejelser. Desuden er der hjælp til de konkrete tekster i elevbogen.
Materialet anvender CL-inspirede arbejdsmetoder i litteraturarbejdet.
I serien findes materiale beregnet for 6. - 7. klassetrin.

Materialeplatformens logo

Forlaget skriver: Ressourcebogen består af en introduktion til det litteraturpædagogiske fundament, og en række procesark til litteraturundervisning generelt, samt en guide til grundbogen for 8.-9. klasse. Procesarkene består af Tekståbnere, Tekstfordybere og Teksttænkere, og de er udarbejdet som inspiration og ressource for læreren, der kan anvende dem eller bearbejde dem i forhold til enhver litterær tekst og i forhold til litteraturundervisningens mål og tekstens egenart.
Procesarkene bevæger sig på forskellige videns- og abstraktionsniveauer: Nogle procesark tager udgangspunkt i at fastholde litteraturens åbenhed og flertydighed, andre procesark fokuserer på, at eleverne indoptager og bearbejder faglige begreber og andre igen på at udvikle reflekterende tænkning. Nogle procesark er redigerbare og findes til gratis brug som e-bog.
Sammen om AT LÆSE LITTERATUR er udviklet af Ayoe Quist Henkel i samarbejde med en række 8. og 9. klasser, der løbende har afprøvet principperne og processerne. Ayoe Quist Henkel er cand.pæd. i didaktik mshp. dansk, lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg og tilknyttet Videncenter for Børn og Unges Kultur, VIA University College.

Illustrator
Lars Vegas Nielsen
Uffe Wagner
Udgiver
Gyldendal
Udgivelsesår
2011
Faustnummer
2 914 479 6
ISBN-nummer
9788702120158
Fysisk beskrivelse
96 sider
Sprog
Dansk
Materialetype
Bog