Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Stjernestøv og guldkorn B, Lærervejledning
Bog
OBS: Dette er et informationsmateriale til dig - det må ikke bruges i din undervisning
Stjernestøv og guldkorn B, Lærervejledning
genrekendskab
4.-5. klasse






Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Stjernestøv og guldkorn består af elevbog A, B og C med tilhørende lærervejledninger. Det er et materiale til at arbejde med genrer og sprog på mellemtrinnet (3.-6. klasse), og det giver eleverne en grundig indsigt i at skrive i forskellige genrer. Kapitlerne er systematisk opbygget med en tydelig arbejdsgang med større og mindre skriveopgaver, som leder frem mod en såvel mundtlig som skriftlig fremstilling. Hvert kapitel har en modeltekst som udgangspunkt for tekstanalyse. Modelteksten viser eleverne hovedtrækkene ved den aktuelle genre og hjælper eleverne til at se genrens særlige struktur og sproglige kendetegn. Eleverne ledes gennem et struktureret skriveforløb, og når teksten er færdig, skal den præsenteres for klassen. I løbet af processen forbedrer eleven teksten gennem respons fra kammerater og lærer.
Lærervejledningen til Stjernestøv og guldkorn A består af konkrete forslag til undervisningsoplæg samt forslag til vurdering af elevens skriftlige arbejde og mundtlige fremlæggelser. I lærervejledningen findes der en udførlig beskrivelse af arbejdsgangen samt forslag til arbejdsmåder.

Materialeplatformens logo

Forlaget skriver: 'Stjernestøv og guldkorn' er et materiale til at arbejde med teksttyper, genrer og sprog på mellemtrinnet, og det giver eleverne en grundig indsigt i at skrive i forskellige genrer. Kapitlerne er systematisk opbygget med en tydelig arbejdsgang med større og mindre skriveopgaver, som leder frem mod en såvel mundtlig som skriftlig fremstilling.
Hvert kapitel har en modeltekst som udgangspunkt for tekstanalyse. Modelteksten viser eleverne hovedtrækkene ved den aktuelle genre og hjælper eleverne til at se genrens særlige struktur og sproglige kendetegn. Eleverne ledes gennem et struktureret skriveforløb, og når teksten er færdig, skal den præsenteres for klassen. I løbet af processen forbedrer eleven teksten ved hjælp af respons fra kammerater og lærer.
'Stjernestøv og guldkorn B - genrekendskab 4.-5. klasse' hjælper eleverne til
• at forstå, at alle tekster har et formål, fx: berette, informere, instruere, forklare, beskrive, påvirke
• at være opmærksomme på, at tekstens mål bestemmer tekstens struktur, ordvalg og grammatik
• at genkende forskelle og ligheder mellem tekster
• at forbedre en tekst ved at udveksle idéer og bearbejde dem efter en givet skriveplan
• at udvikle færdigheder i grammatik, retskrivning og tekstkonventioner
• at få træning i at bruge ordbøger
• at læse højt for andreAktiviteterne i elevbogen varierer fra opgaver, der løses klassevis, til opgaver, der løses individuelt.
Lærervejledningen består af konkrete forslag til undervisningsoplæg samt forslag til vurdering af elevens skriftlige arbejder og mundtlige fremlæggelser. Lærervejledningen indeholder en udførlig beskrivelse af arbejdsgangen samt evalueringsskemaer til fri kopiering.
Bearbejdet til dansk af Lone Hansen og Inger-Lise Heinze.

Bearbejder
Lone Hansen
Bidragsyder
Rodney Martin
Forfatter
Görel Hydén
Illustrator
Oscar Jonsson
Oversætter
Inger-Lise Heinze
Pædagogisk note
Mette Bech
Udgiver
Dansk Psykologisk Forlag
Udgivelsesår
2013
Faustnummer
5 068 509 8
ISBN-nummer
9788777068645
Fysisk beskrivelse
54 sider
Sprog
Dansk, Svensk (original)
Materialetype
Bog