Af Conni Camille Isgaard
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: OM SYSTEMET:
Læs sammen er et system til den første læseundervisning. Systemet bygger på en balanceret læsepædagogik med fokus på afkodningsstrategier, læseforståelsesstrategier, skrivning og sproglig bevidsthed.
Læs sammen inkluderer alle børn med differentierede, lydrette tekster og et lydbilled-alfabet. Der lægges op til en mangfoldighed af kreativitet, værkstedsundervisning, musik og bevægelse og systemet viser nye veje til forældreinddragelse.
Systemet er tænkt til den første læsning i 0. og 1. klasse. Materialet kan dog med fordel også anvendes som opfølgning på Sprogvurdering, i modtagerklasser og til elever med risiko for dysleksi samt sprog- og læseløfthold.
Systemet består af læsebog, arbejdsbog, lærervejledning med adgang til ca. 100 kopiark (spil, aktiviteter m.m.)og videoer med musik-bevægelsessange med alfabetet og håndfonemer.
ARBEJDSBOGEN har synlige læringsmål for hvert kapitel, og kapitlerne har hver sin farve, hvilket gør det nemt for eleverne at navigere i bogen på egen hånd. Bogens flapper giver eleverne overblik over formålet med opgaverne og understøtter eleverne i deres arbejde. Når bogens flapper er slået ud, får eleven et samlet overblik over alle vokaler og konsonanter.
Lærerteksten i bunden af hver side udpeger alle fokusområder for læreren og indeholder konkrete anvisninger til, hvordan der kan arbejdes med dagens emne.Hvert kapitel afsluttes med evalueringsark, hvor eleverne selv evaluerer på de synlige læringsmål fra kapitlets start. Arbejdsbogen indeholder mange forskellige typer opgaver, som tilgodeser forskellige læringsstile.
Bagest i bogen findes bogstavkort og lydbilled-alfabetkort, der kan klippes ud, så eleverne kan pusle med ord og sætninger. Kortene med lydbilled-alfabetet hjælper eleverne med at huske bogstavernes lyde.
Læs uddrag af arbejdsbogen på dpf.dk.
- Hertil findes supplerende materiale på internettet