Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
OBS: Dette er et informationsmateriale til dig - det må ikke bruges i din undervisning
Lyd til lyd
en systematisk indsats i fonologisk opmærksomhed målrettet elever i risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder - lærervejledning






Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Lyd til lyd er en målrettet, afgrænset og intensiv indsats i fonologisk opmærksomhed. Fonologisk opmærksomhed er sammen med bogstavkendskab den vigtigste forudsætning for læsning og kan derfor ikke springes over. Det er vigtigt, at de elever, der har vanskeligheder med fonologisk opmærksomhed , tilbydes en specifik og systematisk indsats.
Lyd til lyd henvender sig primært til de elever der er ordblinde eller i risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder. Lyd til lyd kan også anvendes til elever, der på trods af et rimeligt bogstavkendskab ikke har knækket det alfabetiske princip på et funktionelt lydsyntese-niveau.
Materialet arbejder med 13 udvalgte bogstaver og er inddelt i fem niveauer med stigende sværhedsgrad. Det primære fokus er at træne fonologisk opmærksomhed som selvstændig færdighed, som forudsætning for senere at forstå bogstav-lyd-koblingen.
Lyd til lyd-kassen indeholder en kort lærervejledning med udførlige undervisningsvejledninger til hver af de fem niveauer samt forskellige spil, der træner færdighederne på hvert niveau. Alle niveauer følger samme enkle struktur, hvor hver lektion indledes med opgavemodellering efterfulgt af spil i gruppen, der træner lektionens indhold.

Materialeplatformens logo

Forlaget skriver: Lyd til lyd er en målrettet, afgrænset og intensiv indsats i fonologisk opmærksomhed. Fonologisk opmærksomhed er sammen med bogstavkendskab den vigtigste forudsætning for læsning og kan derfor ikke springes over. Det er vigtigt, at de elever, der har vanskeligheder med fonologisk opmærksomhed , tilbydes en specifik og systematisk indsats. Lyd til lyd henvender sig primært til de elever, der ved testning med Ordblinderisiko-testen viser sig at være i risiko for at udvikle alvorlige afkodningsvanskeligheder. Lyd til lyd kan også anvendes til elever, der på trods af et rimeligt bogstavkendskab ikke har knækket det alfabetiske princip på et funktionelt lydsyntese-niveau. Materialet arbejder med 13 udvalgte bogstaver og er inddelt i fem niveauer med stigende sværhedsgrad. Det primære fokus er at træne fonologisk opmærksomhed som selvstændig færdighed, som forudsætning for senere at forstå bogstav-lyd-koblingen. Lyd til lyd-kassen indeholder en kort lærervejledning med udførlige undervisningsvejledninger til hver af de fem niveauer samt forskellige spil, der træner færdighederne på hvert niveau. Alle niveauer følger samme enkle struktur, hvor hver lektion indledes med opgavemodellering efterfulgt af spil i gruppen, der træner lektionens indhold.Indsatsen er udviklet og afprøvet i samarbejde med erfarne læsevejledere. Lyd til lyd er tænkt som et kort intensivt forløb på 6-8 uger med undervisning cirka tre gange om ugen på mindre hold med to-fire elever.

MitCFU logo
MitCFU
Vejledning
Hent PDF
Rettelsesark 2
Hent PDF
Rettelsesark 1
Hent PDF
Bidragsyder
Pernille Olsen
Forfatter
Stine Torup Jensen
Illustrator
Annemette Bramsen
Pædagogisk note
Conni Have
Udgiver
Gyldendal
Udgivelsesår
2021
Faustnummer
6 151 692 1
ISBN-nummer
9788702322477
Fysisk beskrivelse
23 sider, 26 vendebrikker, 15 vokalstrimler, 36 konsonantstrimler, 18 bankoplader, 12 bankobrikker, 72 opgavebrikker, 13 vendespil billedbrikker, 13 vendespil bogstavbrikker, 104 Funo kort, 30 billedstrimler, 18 bogstavbrikker, 12 spillekort elev, 12 spillekort lærer
Sprog
Dansk
Materialetype
Bog