Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Billede af materialet Cykelmyggen og minibillen
Spillefilm
Cykelmyggen og minibillen
0.-3. klasse

Dansk Tegnefilm

Cykelmyggen Egon og Dansemyggen Dagmar er stjerner i et loppecirkus, hvor det går galt, da Minibillen kommer til at forstyrre Dagmars linedans, så hun styrter og forstuver en fod. Minibillen stikker af og bliver optaget i en røverbande, der lokker ham til at stjæle honningkrukker fra bierne!


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Denne spillefilm egner sig til arbejdet med fortolkningskompetencen Der kan især arbejdes med ord- og sprogforståelse, god og dårlig sprogbrug, rim og remser i de sange, som er med i filmen. Det er oplagt at tale om billedlige og lydlige virkemidler, som er centrale i filmfortællinger. Ligesom der kan arbejdes begyndende med kameraets funktioner, som f.eks. zoom og motivets perspektiv.
Der er også mulighed for at arbejde ud af filmen og lade eleverne læse fagtekster om f.eks. bier og biller. Eleverne kan også læse billedbogen "Cykelmyggen Egon" eller andre billedbøger med rim.
Særligt til læreren:
"Cykelmyggens far en film om tusindkunstneren Flemming Quist Møller", som kan streames på mitCFU.

Cykelmyggen og minibillen

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:00:48
Kapitelbillede
Personer
Hvem møder vi? Hvilke dyr er det? Hvad laver de?

02
00:02:46
Kapitelbillede
Tal om lyde
Hvilke reallyde er der? Hvilke effektlyde er der? Hvad er forskellen? Hvilken betydning har lyde. Luk øjnene og se de næste tre minutter, fokuser på lyden.

03
00:03:40
Kapitelbillede
Den grimme ælling
Kender du den grimme ælling? Hvorfor er den grim? Læs evt. eventyret højt for eleverne eller genfortæl det.

04
00:05:07
Kapitelbillede
Rim i sangen
Genhør sangen. Hvilke rim var der?

05
00:12:17
Kapitelbillede
En god ven?
Hvorfor taler pigen, Mirinda, så grimt til drengen? Skriv alle grimme ord ned og find på nye gode ord, som pigen kan sige i stedet for.

06
00:15:01
Kapitelbillede
Skyld
Minibillen får hele skylden for at ødelægge forestillingen. Snak om det er fair, hvorfor/hvorfor ikke?

07
00:16:20
Kapitelbillede
Skarn
Hvad er en skarnbasse for noget? Hvad vil det sige at være et skarn? (ordsprog)

08
00:19:50
Kapitelbillede
Musik
Hvilken stemning er musikken, da Egon drager afsted? Hvordan er musikkens stemning, da de møder skarnbasserne?

09
00:23:52
Kapitelbillede
En god ven?
Er man en god ven, når man bliver bedt om at stjæle? Hvad kunne Minibillen gøre i stedet for?

10
00:33:38
Kapitelbillede
Sandheden
Hvorfor vælger pigen at fortælle sandheden netop nu?

11
00:35:38
Kapitelbillede
Mor
Kig på moren. Beskriv hendes påklædning. Beskriv hvordan hun taler. Hvilket indtryk får du af moren?

12
00:38:38
Kapitelbillede
Kameraet
Læg mærke til hvad kameraet gør. Det kaldes at zoome ind. Hvorfor zoomes der ind? Hvad betyder det, for dem, der ser filmen?

13
00:42:13
Kapitelbillede
Straffefange
Hvad er en straffefange?

14
00:52:02
Kapitelbillede
Sange med rim
Skriv alle rimpar ned. Tal om svære ord.

15
00:52:02
Kapitelbillede
Sange med rim
Skriv alle rimpar ned. Tal om svære ord.

16
00:58:49
Kapitelbillede
Timelapse
Timelapse bruges til at vise, at tiden går. Arbejd evt. med app'en Timelapse.

17
01:00:48
Kapitelbillede
lyd
Hvordan understreger lyden, at der sker noget spændende?

Instruktør
Flemming Quist Møller
Jannik Hastrup
Manuskript­forfatter
Flemming Quist Møller
Pædagogisk note
Karina Kiær
Stemmer
Aliver Arild
Fabian von Harlang
Jacob Alwan Salling
Mona Alenius Kaniewski
Selma Quist Møller
Vitus Jalving
Udgiver
Dansk Tegnefilm
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
CFUFILM1071724
Sprog
Dansk
Undertekster
Dansk
Distributør
Nordisk Film
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
74 min..
Målgruppe
Tilladt for alle