Tilbage
Cykelmyggen og minibillen
Dansk Tegnefilm
Cykelmyggen Egon og Dansemyggen Dagmar er stjerner i et loppecirkus, hvor det går galt, da Minibillen kommer til at forstyrre Dagmars linedans, så hun styrter og forstuver en fod. Minibillen stikker af og bliver optaget i en røverbande, der lokker ham til at stjæle honningkrukker fra bierne!
0.-3. klasse
Dansk Tegnefilm
Cykelmyggen Egon og Dansemyggen Dagmar er stjerner i et loppecirkus, hvor det går galt, da Minibillen kommer til at forstyrre Dagmars linedans, så hun styrter og forstuver en fod. Minibillen stikker af og bliver optaget i en røverbande, der lokker ham til at stjæle honningkrukker fra bierne!
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDenne spillefilm egner sig til arbejdet med fortolkningskompetencen Der kan især arbejdes med ord- og sprogforståelse, god og dårlig sprogbrug, rim og remser i de sange, som er med i filmen. Det er oplagt at tale om billedlige og lydlige virkemidler, som er centrale i filmfortællinger. Ligesom der kan arbejdes begyndende med kameraets funktioner, som f.eks. zoom og motivets perspektiv.
Der er også mulighed for at arbejde ud af filmen og lade eleverne læse fagtekster om f.eks. bier og biller. Eleverne kan også læse billedbogen "Cykelmyggen Egon" eller andre billedbøger med rim.
Særligt til læreren:
"Cykelmyggens far en film om tusindkunstneren Flemming Quist Møller", som kan streames på mitCFU.
Cykelmyggen og minibillen
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:48
00:00:48
Personer
Hvem møder vi? Hvilke dyr er det? Hvad laver de?
Hvem møder vi? Hvilke dyr er det? Hvad laver de?
02
00:02:46
00:02:46
Tal om lyde
Hvilke reallyde er der? Hvilke effektlyde er der? Hvad er forskellen? Hvilken betydning har lyde. Luk øjnene og se de næste tre minutter, fokuser på lyden.
Hvilke reallyde er der? Hvilke effektlyde er der? Hvad er forskellen? Hvilken betydning har lyde. Luk øjnene og se de næste tre minutter, fokuser på lyden.
03
00:03:40
00:03:40
Den grimme ælling
Kender du den grimme ælling? Hvorfor er den grim? Læs evt. eventyret højt for eleverne eller genfortæl det.
Kender du den grimme ælling? Hvorfor er den grim? Læs evt. eventyret højt for eleverne eller genfortæl det.
04
00:05:07
00:05:07
Rim i sangen
Genhør sangen. Hvilke rim var der?
Genhør sangen. Hvilke rim var der?
05
00:12:17
00:12:17
En god ven?
Hvorfor taler pigen, Mirinda, så grimt til drengen? Skriv alle grimme ord ned og find på nye gode ord, som pigen kan sige i stedet for.
Hvorfor taler pigen, Mirinda, så grimt til drengen? Skriv alle grimme ord ned og find på nye gode ord, som pigen kan sige i stedet for.
06
00:15:01
00:15:01
Skyld
Minibillen får hele skylden for at ødelægge forestillingen. Snak om det er fair, hvorfor/hvorfor ikke?
Minibillen får hele skylden for at ødelægge forestillingen. Snak om det er fair, hvorfor/hvorfor ikke?
07
00:16:20
00:16:20
Skarn
Hvad er en skarnbasse for noget? Hvad vil det sige at være et skarn? (ordsprog)
Hvad er en skarnbasse for noget? Hvad vil det sige at være et skarn? (ordsprog)
08
00:19:50
00:19:50
Musik
Hvilken stemning er musikken, da Egon drager afsted? Hvordan er musikkens stemning, da de møder skarnbasserne?
Hvilken stemning er musikken, da Egon drager afsted? Hvordan er musikkens stemning, da de møder skarnbasserne?
09
00:23:52
00:23:52
En god ven?
Er man en god ven, når man bliver bedt om at stjæle? Hvad kunne Minibillen gøre i stedet for?
Er man en god ven, når man bliver bedt om at stjæle? Hvad kunne Minibillen gøre i stedet for?
10
00:33:38
00:33:38
Sandheden
Hvorfor vælger pigen at fortælle sandheden netop nu?
Hvorfor vælger pigen at fortælle sandheden netop nu?
11
00:35:38
00:35:38
Mor
Kig på moren. Beskriv hendes påklædning. Beskriv hvordan hun taler. Hvilket indtryk får du af moren?
Kig på moren. Beskriv hendes påklædning. Beskriv hvordan hun taler. Hvilket indtryk får du af moren?
12
00:38:38
00:38:38
Kameraet
Læg mærke til hvad kameraet gør. Det kaldes at zoome ind. Hvorfor zoomes der ind? Hvad betyder det, for dem, der ser filmen?
Læg mærke til hvad kameraet gør. Det kaldes at zoome ind. Hvorfor zoomes der ind? Hvad betyder det, for dem, der ser filmen?
13
00:42:13
00:42:13
Straffefange
Hvad er en straffefange?
Hvad er en straffefange?
14
00:52:02
00:52:02
Sange med rim
Skriv alle rimpar ned. Tal om svære ord.
Skriv alle rimpar ned. Tal om svære ord.
15
00:52:02
00:52:02
Sange med rim
Skriv alle rimpar ned. Tal om svære ord.
Skriv alle rimpar ned. Tal om svære ord.
16
00:58:49
00:58:49
Timelapse
Timelapse bruges til at vise, at tiden går. Arbejd evt. med app'en Timelapse.
Timelapse bruges til at vise, at tiden går. Arbejd evt. med app'en Timelapse.
17
01:00:48
01:00:48
lyd
Hvordan understreger lyden, at der sker noget spændende?
Hvordan understreger lyden, at der sker noget spændende?
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Fremstilling
-
Læsning
-
Temaer
-
Instruktør
Flemming Quist Møller
Jannik Hastrup
Jannik Hastrup
Manuskriptforfatter
Flemming Quist Møller
Pædagogisk note
Karina Kiær
Stemmer
Aliver Arild
Fabian von Harlang
Jacob Alwan Salling
Mona Alenius Kaniewski
Selma Quist Møller
Vitus Jalving
Fabian von Harlang
Jacob Alwan Salling
Mona Alenius Kaniewski
Selma Quist Møller
Vitus Jalving
Udgiver
Dansk Tegnefilm
Udgivelsesår
2014
Faustnummer
CFUFILM1071724
Sprog
Dansk
Undertekster
Dansk
Distributør
Nordisk Film
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
74 min..
Målgruppe
Tilladt for alle