Tilbage
Iqbal & den hemmelige opskrift
Nordisk Film
Iqbal, Sille og Tariq kommer en dag til at sprænge et hul i deres skole. To onde brødre vil bruge de tre venners bombeopskrift og da de kidnapper deres lillebror, må hele familien samarbejde for at forhindre skurkene i at nå deres mål.
1.-6. klasse
Nordisk Film
Iqbal, Sille og Tariq kommer en dag til at sprænge et hul i deres skole. To onde brødre vil bruge de tre venners bombeopskrift og da de kidnapper deres lillebror, må hele familien samarbejde for at forhindre skurkene i at nå deres mål.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetIqbal og den hemmelige opskrift kan bruges til arbejdet med forskellige filmiske virkemidler, som lyd og kameravinkel. Bogen kan også læses før eller efter filmen, men man kan også sagtens arbejde med filmen alene. Filmen kan indgå i et større forløb om Manu Sareen. Arbejdet kan også bestå i at undersøge filmplakaten og bruge småP's forløb om filmplakater, se under "supplerende materialer", hvor der er lagt link. Eleverne kan selv lave filmplakater i tjenesten Canva eller lignende. Indenfor danskfaget lægger arbejdet med film op til udvikling af fortolkningskompetencen.
Nedslag i arbejdet med filmen
Hent PDF med kapitelmærkning
01
00:00:32
00:00:32
Sang
Læs Wafandes sang til filmen. Hvad handler sangen om? Hvordan passer den til filmen? https://www.musixmatch.com/lyrics/Iqbal-Den-Hemmelige-Opskrift-feat-Wafande/Sv%C3%A6ver-Over-Byen
Læs Wafandes sang til filmen. Hvad handler sangen om? Hvordan passer den til filmen? https://www.musixmatch.com/lyrics/Iqbal-Den-Hemmelige-Opskrift-feat-Wafande/Sv%C3%A6ver-Over-Byen
02
00:01:53
00:01:53
Iqbal
Hvilket indtryk får du af Iqbal?
Hvilket indtryk får du af Iqbal?
03
00:02:45
00:02:45
Iqbals far
Hvordan er Iqbals far?
Hvordan er Iqbals far?
04
00:03:38
00:03:38
Anledningen
I tv-udsendelsen får vi at vide, at Tivoli skal lukkes og i stedet bygges et parkeringshus. Hvad vil Iqbal gøre ved det?
I tv-udsendelsen får vi at vide, at Tivoli skal lukkes og i stedet bygges et parkeringshus. Hvad vil Iqbal gøre ved det?
05
00:06:13
00:06:13
Iqbals onkel
Hvem er Iqbals onkel?
Hvem er Iqbals onkel?
06
00:11:26
00:11:26
Regler i fysiklokalet
Undersøg, hvilke regler der er på din skole for ophold i fysiklokalet? Lav selv en plakat med regler.
Undersøg, hvilke regler der er på din skole for ophold i fysiklokalet? Lav selv en plakat med regler.
07
00:13:19
00:13:19
Genopdragelse
Hvad er genopdragelse?
Hvad er genopdragelse?
08
00:14:54
00:14:54
Medier
Hvordan fremstilles Iqbal i medierne?
Hvordan fremstilles Iqbal i medierne?
09
00:21:37
00:21:37
Kidnapning
Skriv efterlysningen.
Skriv efterlysningen.
10
00:37:14
00:37:14
Lyd
Læg mærke til effektlyden. Undersøg andre steder i filmen, hvor effektlyd er anvendt. Tal om hvilken betydning det har.
Læg mærke til effektlyden. Undersøg andre steder i filmen, hvor effektlyd er anvendt. Tal om hvilken betydning det har.
11
00:43:41
00:43:41
Kameravinkler
Undersøg de forskellige kameravinkler - perspektiver i de næste par minutter. Diskuter hvilken betydning det får for filmens historie/fortælling.
Undersøg de forskellige kameravinkler - perspektiver i de næste par minutter. Diskuter hvilken betydning det får for filmens historie/fortælling.
12
00:44:02
00:44:02
Reallyd og effektlyd
Undersøg vekselvirkning mellem reallyd og effektlyd.
Undersøg vekselvirkning mellem reallyd og effektlyd.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Filmfotograf
Jesper Tøffner
Forfatter til forlæg
Manu Sareen
Instruktør
Tilde Harkamp
Manuskriptforfatter
Renée Toft Simonsen
Pædagogisk note
Karina Kiær
Skuespiller
Andreas Bo
Arien Takiar
Hircano Soares
Liv Leman Brandorf
Rasmus Berg
Runi Lewerissa
Arien Takiar
Hircano Soares
Liv Leman Brandorf
Rasmus Berg
Runi Lewerissa
Udgiver
Nordisk Film
Udgivelsesår
2015
Faustnummer
CFUFILM1072785
Sprog
Dansk
Distributør
Nordisk Film
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
86 min..
Målgruppe
Tilladt for alle men frarådes børn under 7 år