Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Resten af livet
9.-10. klasse Ungdomsuddannelser

Zentropa Entertainments

Maren og Egon lever et stilfærdigt liv i deres gulstens parcelhus og nyder tilværelsen med deres to voksne børn. Men tæppet rives brat væk under dem alle, da en ubærlig tragedie rammer familien. På hver deres måde kæmper de med sorgen og forsøger at finde tilbage til livet igen.


Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet

Resten af livet er et gribende hverdagsdrama om tabet af en søn/bror. Vi følger de efterladte og deres kamp for at komme gennem sorgen og holde fast i familien. Filmen er visuelt spændende med nogle flotte billeder og ofte med nogle skæve kameravinkler, som gør det interessant at arbejde med filmiske virkemidler.
Man kan også arbejde med sproglig opmærksomhed og dialekter, da filmen er på sønderjysk.
Hovedpersonerne oplever en udvikling gennem filmen, og de tackler sorgen på forskellige måder, som giver mulighed for gode analyser og diskussioner, efter I har set filmen.
Filmen tager fat i temaer som sorg, familie, sammenhold og det at miste.

MitCFU logo
MitCFU
Dansk: 9., 10. kl.
Hent PDF
Resten af Livet

Hent PDF med kapitelmærkning

01
00:05:24
Kapitelbillede
Familiens forhold
Nu har I set de første 5 minutter. Snak om familiens forhold til hinanden. Hvordan er de indbyrdes relationer, og hvordan vises det? Hvad betyder fejring af fødselsdag for familien?

02
00:13:51
Kapitelbillede
Kameravinkel og beskæring
I de næste 2 min. skal I holde øje med kameravinklen og beskæringen. Hvilken betydning har det, og hvorfor tror I fotograf og instruktør har valgt disse kameravinkler?

03
00:20:31
Kapitelbillede
Personer og problematikker
Hvad har vi fået af vide om hovedpersonerne? Beskriv de enkelte personer og hvordan de er?

04
00:21:03
Kapitelbillede
Setup 1
Her kommer et setup, som I skal være være opmærksomme på. Der kommer en forstærkning senere. Hold øje med, hvornår der kommer et payoff.

05
00:22:58
Kapitelbillede
Billedsprog og tolkning
Frem til 00:24:14 fortæller billeder og musik en del af handlingen. Hvad fortæller billederne, og den stemning musikken skaber? Fortolk på det og kom med jeres bud på, hvad er der sket med familien.

06
00:44:29
Kapitelbillede
Personernes udvikling
Hvordan håndterer familiens personer sorgen, og hvilken betydning har det for familiens sammenhold og personernes forhold til hinanden? Vælg en af personerne og følg den person resten af filmen. Hold øje med deres videreudvikling og tackling af tabet.

07
00:49:39
Kapitelbillede
Kameravinkler
I de næste 4 minutter (frem til 00:53:31) skal I være ekstra opmærksomme på kameraets placering og hvilke vinkler og beskæringer, der bruges. Hvad betyder det at vi ikke altid ser ansigterne på den person der snakker? Hvorfor tror I, instruktør og fotograf har taget disse valg?

08
01:13:07
Kapitelbillede
Kameravinkel og fortolkning
I den kommende sekvens bruges er speciel kameraplacering. Snak om hvorfor den mon bruges, og hvordan billedet kan tolkes.

09
01:37:44
Kapitelbillede
Billeder og musik
I de næste 2 minutter fortælles der kun med billeder og musik. Se det igennem og snak om følgende: Hvad fortæller billederne? Hvilken stemning skaber musikken? Hvordan har Maren, Egon og Lines udviklet sig/udvikler de sig i sekvensen?

CFU vejledning
Martin Bach Poulsen
Filmfotograf
Jørgen Johansson
Instruktør
Frelle Petersen
Manuskript­forfatter
Frelle Petersen
Pædagogisk note
Martin Bach Poulsen
Skuespiller
Benny Bøtchiær Thomsen
Jette Søndergaard
Mette Munk Plum
Udgiver
Zentropa Entertainments
Udgivelsesår
2022
Faustnummer
CFUFILM1130086
Fysisk beskrivelse
110 min.
Sprog
Dansk
Undertekster
Dansk
Distributør
Nordisk Film
Materialetype
Spillefilm
Spilletid
110 min..
Målgruppe
Tilladt for børn over 11 år