Tilbage
At arbejde med provokunst og agiterende kunst i billedkunst åbner for vigtige diskussioner om ytringsfrihed, etik, identitet og kunstens rolle i samfundet. Det giver eleverne mulighed for at analysere komplekse visuelle udtryk og udvikle egne holdninger til kunstens grænser. I undervisningen kan eleverne undersøge kunstnernes metoder og budskaber, diskutere værkernes virkning og selv skabe værker, der tager stilling til aktuelle emner. Temaet lægger op til tværfaglige samarbejder og styrker elevernes kritiske og kreative blik på samtiden.
Tema
Kunst der provokerer
7.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Dette tema handler om kunstnere, der arbejder med kunst, der provokerer - eller kunst, der har et agiterende, politisk eller samfundskritisk formål. Du kan her dykke ned i en række tv-udsendelser om forskellige kunstnere som Jens Galschiøt, Kristian von Hornsleth, Marco Evaristti, Ibi-Pippi, ORLAN, Lilibeth Cuenca Rasmussen og Firoozeh Bazrafkan. Fælles for dem er, at deres kunst befinder sig i krydsfeltet mellem æstetik, aktivisme og debat.At arbejde med provokunst og agiterende kunst i billedkunst åbner for vigtige diskussioner om ytringsfrihed, etik, identitet og kunstens rolle i samfundet. Det giver eleverne mulighed for at analysere komplekse visuelle udtryk og udvikle egne holdninger til kunstens grænser. I undervisningen kan eleverne undersøge kunstnernes metoder og budskaber, diskutere værkernes virkning og selv skabe værker, der tager stilling til aktuelle emner. Temaet lægger op til tværfaglige samarbejder og styrker elevernes kritiske og kreative blik på samtiden.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet-
Billedkunst
-
Billedkommunikation
-
Kunstperioder
-
-
Dansk
-
Ungdomsuddannelser
-
Faglige områder
-
Pædagogisk note
Helle Damgaard Melin
Faustnummer
CFUTEMA1144117