Du er ikke logget ind
Del
Tilbage
Tema
Grafiske romaner og tegneserier i dansk til mellemtrinnet


3.-6. klasse
Tegneserier og grafiske romaner bliver ofte betragtet som mindre værdifuld læsning - især af voksne. Det er en skam, for ny forskning fra Syddansk Universitet viser, at tegneserier kan spille en afgørende rolle i at styrke børns læselyst og læsekompetencer. Grafiske romaner og vilde tegneserier kan noget helt særligt. Med to fortællekanaler via billede- og tekstside styrkes elevernes multimodale forståelse, da de lærer at afkode samspillet mellem tekst, billeder, layout og rytme.
Med emner der fænger, vilde historier og vedkommende personligheder kan grafiske romaner noget helt særligt. Romanernes komplekse fortællestruktur fanger elevernes visuelle fortolkningsevner, mens billeder med deres farver, former, streg og format kan fortælle og udtrykke det, der er svært. På den måde kan grafiske romaner og tegneserier formidle temaer og følelser på en måde, der taler til alle elever. Der er flere lag og mange åbne fortolkninger. Det øger deltagelsesmulighederne for dine elever.
Nogle af de emner, der bliver berørt i disse grafiske romaner er: mobning (Team Vildmark), sorg (Monster), forelskelse og kærlighed (Hjertestorm) skilsmisse (Ønskekuglen), kæledyr (Møgmis), venskab (Klub Solskov), klima (Fiskepigen), m.m. Når du klikker ind på den enkelte roman, ligger der en CFU-vejledning til netop den bog.
Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet


Coraline
Neil Gaiman

Monster
Patrick Ness

Ønskekuglen
Mette Vedsø

Skæbnemageren
Kenneth Bøgh Andersen

Møgmis ([1])
Sophie Souid

Hjertestorm (2)
Annette Herzog

Fiskepigen
Søren Jessen

Team Vildmark
Mette Vedsø

Nord
Camilla Hübbe

Meget mere manga - Materialesæt
Center For Undervisningsmidler

Fuglen
Marianne Iben Hansen

Mogens og Mahdi i gården
Kim Fupz Aakeson

Team Vildmark
Mette Vedsø

A
Pavel Čech

Klub Solskov
Mette Vedsø

Pædagogisk note
Mirjam Hoel Nielsen
Faustnummer
CFUTEMA1144452