Tilbage
Globalisering (3)
Sådan blev Vesten rig
DR2
I programmet giver historieprofessor Robert B. Marks sit bud på, hvorfor Vesten blev rigt og ikke Østen, som omkring 1500 var længere fremme end Vesten. En væsentlig årsag var opdagelsen af Amerika og spanieren Cortez' blodige erobring af Aztekernes Mexico ved hjælp af geværer og europæiske sygdomme, som dræbte millioner af indianere. Spanierne indførte slaver fra Afrika, som skulle grave sølv op, som spanierne kunne sælge med kæmpe profit i det rige Østen. Også her erobrede spanierne og andre europæiske lande kolonier ved hjælp af brutal magt, og englænderne blev efter 1700 førende i kraft af handlen i den berømte "gyldne trekant": Bomuld produceret af sorte slaver i de amerikanske kolonier blev sejlet til England og industrielt forarbejdet af underbetalte arbejdere i de første fabrikker, og de vævede klæder blev solgt i Afrika mod betaling i slaver, som så blev solgt i Amerika. Denne økonomiske ulighed er blevet forstærket siden, og i dag lever over 3 milliarder mennesker for mindre end to dollars om dagen, men ikke i Vesten.
Sådan blev Vesten rig
8.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
DR2
I programmet giver historieprofessor Robert B. Marks sit bud på, hvorfor Vesten blev rigt og ikke Østen, som omkring 1500 var længere fremme end Vesten. En væsentlig årsag var opdagelsen af Amerika og spanieren Cortez' blodige erobring af Aztekernes Mexico ved hjælp af geværer og europæiske sygdomme, som dræbte millioner af indianere. Spanierne indførte slaver fra Afrika, som skulle grave sølv op, som spanierne kunne sælge med kæmpe profit i det rige Østen. Også her erobrede spanierne og andre europæiske lande kolonier ved hjælp af brutal magt, og englænderne blev efter 1700 førende i kraft af handlen i den berømte "gyldne trekant": Bomuld produceret af sorte slaver i de amerikanske kolonier blev sejlet til England og industrielt forarbejdet af underbetalte arbejdere i de første fabrikker, og de vævede klæder blev solgt i Afrika mod betaling i slaver, som så blev solgt i Amerika. Denne økonomiske ulighed er blevet forstærket siden, og i dag lever over 3 milliarder mennesker for mindre end to dollars om dagen, men ikke i Vesten.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetDen pædagogiske vejledning er rettet mod fagene historie og samfundsfag fra 9. klasse. En journalist vil undersøge problemformuleringen: "Hvorfor er den vestlige verden velhavende?" Han henviser til to historiske begivenheder og historiekanonpunkter: "Opdagelsen af Amerika og Columbus" og "Ophævelsen af slavehandlen og Trekantshandlen". Tv-udsendelsen kan selvsagt bruges i historie og samfundsfag. Derudover kan den bruges eksemplarisk inden projektprøven i 9.kl. Journalisten gennemløber alle delelementerne i projekt-arbejdsformen fra nysgerrighed, formulering af centralt spørgsmål, indsamling af viden og endelig præsentation/ konklusion / handleperspektiver.
Se flere muligheder under "Supplerende materialer" nedenfor.

MitCFU
Hertil findes pædagogisk vejledning til 9. klasse
Hent PDF-
Historie
-
Historiebrug
-
Kronologi og sammenhæng
-
CFU vejledning
Morten Buttenschøn
Pædagogisk note
Morten Buttenschøn
Tilrettelægger
Johan Romin
Udgiver
DR2
Udgivelsesår
2007
Faustnummer
TV0000002739
Fysisk beskrivelse
29 min, TV-optagelse
Sprog
Dansk, Engelsk
Undertekster
Dansk
Materialetype
TV-udsendelse
Spilletid
29 min..
TV-dato
13. aug. 2007 kl. 16.00