Tilbage
Temaet har særligt fokus på Amerika og giver indblik i de amerikanske samfund før europæernes ankomst samt mødet med de spanske erobrere. Programmer som "Amerika før Columbus", "Den sidste azteker" og "Hernán Cortés" giver eleverne mulighed for at arbejde med kulturmøder, samfundsformer og årsagerne til, at Cortés og spanierne fik overtaget.
Eleverne kan også sætte opdagelserne i relation til europæisk kolonisering, slaveri og udviklingen af nye menneskesyn. Lad dem undersøge, hvordan vi i dag husker og bruger fortællingen om "opdagelserne": Er det en historie om fremskridt og eventyr - eller om vold og overgreb? De kan arbejde med kollektive erindringer og diskutere, hvordan synet på opdagelserne har ændret sig over tid.
Der findes pædagogiske vejledninger og kapitelsæt til flere af programmerne.
Tema
De europæiske "opdagelser"
9.-10. klasse
Ungdomsuddannelser
Voksenuddannelser
Lad dine elever undersøge, hvordan de europæiske opdagelsesrejser i renæssancen førte til møder mellem vidt forskellige civilisationer - men også til krig, erobringer og begyndelsen på en global magtstruktur, der stadig præger verden i dag.Temaet har særligt fokus på Amerika og giver indblik i de amerikanske samfund før europæernes ankomst samt mødet med de spanske erobrere. Programmer som "Amerika før Columbus", "Den sidste azteker" og "Hernán Cortés" giver eleverne mulighed for at arbejde med kulturmøder, samfundsformer og årsagerne til, at Cortés og spanierne fik overtaget.
Eleverne kan også sætte opdagelserne i relation til europæisk kolonisering, slaveri og udviklingen af nye menneskesyn. Lad dem undersøge, hvordan vi i dag husker og bruger fortællingen om "opdagelserne": Er det en historie om fremskridt og eventyr - eller om vold og overgreb? De kan arbejde med kollektive erindringer og diskutere, hvordan synet på opdagelserne har ændret sig over tid.
Der findes pædagogiske vejledninger og kapitelsæt til flere af programmerne.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
1400-1499
1500-1599
Amerika
azteker
Christopher Columbus
Columbus, Christopher
Cook, James
Cortés, Hernán
England
for historieundervisning
historie
historisk bevidsthed
kolonisering
kronologi
Mesoamerika
Munk, Jens (f. 1579)
opdagelser
opdagelsesrejsende
opdagelsesrejser
Portugal
renæssancen
slavegjorte
slaveri
Spanien
søfartshistorie
-
Historie
-
Ungdomsuddannelser
-
Faglige områder
-
Pædagogisk note
Christian Aalborg Frandsen
Faustnummer
CFUTEMA1143448