Hernan Cortes
DR2
I året 1519 landede en ung, spansk sagfører ved navn Hernan Cortes på Mexicos kyst, hvor han for at forhindre sit eget tilbagetog lod sine skibe sænke. Hans mål var ikke mindre end for Gud, konge og fædreland med 300 mand at erobre det aztekiske imperium med verdens smukkeste hovedstad, den sagnomspundne Tenochititlan, der på det tidspunkt var den største by i Amerika. Det lykkedes Cortes at tage herskeren Montezuma til fange, før aztekerne angreb og tvang spanierne tilbage. Som militær strateg var Cortes snu, fantasifuld og i besiddelse af en fantastisk dristighed, og det lykkedes ham i løbet af et år at nå sit mål, men under så store omkostninger, at Cortes navn i dag er symbol på, hvordan en civilisation kan udslette en anden.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialetProgrammet er velegnet til at arbejde med conquistadorerne og erobringen af Amerika på ungdomsuddannelserne. Gennem programmet kan eleverne arbejde med flere aspekter af kultursammenstødet såsom:
- Mål og motiver for spanierne og Cortes
- Den aztekiske samfundsform
- Årsagerne til den spanske sejr
Det er også oplagt at arbejde med programmets form, som kan betegnes som en dramatiserede dokumentar. Her er det oplagt at arbejde med:
- Virkemidler
- Fremstilling af centrale personer
- Historiske tolkninger og tendens
I forbindelse med programmet kan man fx lade eleverne lave personkarakteristik af Cortes, Doña Marina, Montezuma, Cuauhtemoc og Alvarado og en analyse af, hvordan programmet fremstiller dem.
Programmet vil fungere godt til at arbejde med historisk metode og historiske fremstillinger i kobling med programmet. Her kan eleverne arbejde videre med kilder om Cortes' erobringer og/eller andre historiske fremstillinger.
Hernan Cortes
Hent PDF med kapitelmærkning
00:00:11
Hvordan fremstilles Cortes?
00:03:07
Hvordan fremstilles aztekerne?
00:04:29
Hvordan opfatter europæerne Tenochtitlán? Hvilke forhåbninger har europæerne til byen og dens rigdomme?
00:07:18
1. Hvad kendetegner Montezuma og aztekerne? 2. Hvordan gengives mødet mellem Cortes og Montezuma? 3. Hvilken rolle spiller religion i kultursammenstødet?
00:14:44
1. Hvilken effekt har Cortes’ tilfangetagelse af Montezuma? 2. Hvorfor beordrer Montezuma ikke et angreb på Cortes? 3. Hvordan undgår Cortes at blive fanget af den spanske konges folk?
00:22:05
Hvordan gengives kampene mellem spanierne og aztekerne? Hvilket udfald får kampene?
00:32:09
Hvordan vil Cortes erobre Tenochtitlán? Hvordan fremstilles Cortes som leder?
00:38:04
1. Hvordan fremstilles aztekerne og spaniernes teknologi og kampteknik? 2. Hvordan lykkedes det spanierne at vinde? 3. Hvilke konsekvenser fik Cortes erobringer for aztekerne?
-
Historie
-
Historiebrug
-